Permalänk
Medlem

Bygger min dator, sladdproblem.

Hallå!

Jag håller på och mnterar ihop min dator som jag hämtade ut tidigare idag.
Är ny på detta, men har ju hört att det inte skall vara så svårt, bara att följa manualerna.

Sagt och gjort, allting går ju bra att sätta in, ch delarna passar fint.
Men, manualerna är kassa på att berätta vilka sladdar jag skall använda för att koppla ihop delarna, och var de sladdarna skall fästas...

Så nu sitter jag med ett öppet chassi, som har alla hårdvarudelar inuti, men sakerna sitter ju inte ihop!

Nätagget t.ex. har ju ca 15 olika sladdar med konstiga förgreningar, men inten instruktion till hur jag ska koppla dem...

Kan någon kanske berätta hur jag vet vilken sladd som ska vart, och hur jag ser att det är rätt sladd?
Eller kanske ge en länk till en hemsida som visar mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com
står vilken sladd du ska använda i varje kapitel

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Lite svårt att säga på rak arm. Du har ingen fakta på dina delar.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mycket mer än att SATA sladdar ska sitta i HDDs.
Lägg upp en bild i HD och hög resolution så kan vi alla titta?

Visa signatur

Graphics Card: GeForce 9500GT | Proc: AMD Athlon (tm) 64 x2 dual core 5200+ 2.70 GHz
| RAM: 4GB DDR2 400MHz | Mouse: Logitech MX518 | Keyboard: STANDARD DeLL | HDD: SAMSUNG HD322HJ 320GB 7200RPM | Case: CoolerMaster ATCS 840 Wolverine-Modded (Blue Power)

Permalänk
Hedersmedlem

Tja brukar väl i princip vara så att sata passar i sata molex i molex osv...

Permalänk
Musikälskare

Använd logik

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tack för länken, nu är allt sammankopplat.

Men en fråga kvarstår dock, mitt grafikkort Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA har två 6-pins platser.

Jag har ju nu kopplat in mitt nätagg till kortet genom PCI-Expressladden som den hade.
Men till grafikkortet kom två 6-pins sladdar som delar sig till två hanar, dessa hanar passar i molex sladdarna från nätagget.
Ska jag koppla de till gpun istället för PCI-E?
Enligt länken så är ju molex till hårddisk och optiska enheter, spelar det någon roll?

Sen fick jag med en extra fläkt med chassit (FD's specialerbjudande), men alla mina fläktpins på moderkortet är upptagna. Det fanns bara tre, kan man inte koppla in fler fläktar då? Den enda som finns kvar heter PWR_FAN, vad är det för något?

För er som är intresserade så är delarna som följer:
Asus M4N75TDAMD
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
AMD Phenom2 X6 1055T
Corsair TX 650W 80+
Optiarc AD-7263S DVD±RW Svart SATA, OEM
Fractal Design Define R3, Titanium
EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Permalänk

Ett tips, som kan vara utav vikt. Det har hänt att folk glömt montera moderkortsdistanserna vid första bygget vilket brukar sluta med uppeldade komponenter.
Du har monterat dem?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Absolut, de sitter på plats
Tack ändå.

Permalänk
Medlem

Om kortet bara har en 6-pinskontakt och nätaggregatet har en sådan som du kopplat till grafikkortet skall nog allt vara i sin ordning.

Antar att kabeln du menar är en sådan här:

Den används i det fall att ditt nätaggregat inte har någon (eller ingen ledig) 6-pinskontakt.

Har för mig att PWR_FAN är till för nätaggregatets fläkt i det fall att det finns en fläktkontakt som går från nätaggregatet. Detta för att kunna styra fläkten via moderkortet. Ifall du inte har lediga kontakter på moderkortet brukar det antingen följa med eller så får du köpa en fläktkontakt till molex adapter för att få plats med flera fläktar. Nackdelen är då att du inte kan se varvtalet på fläkten i något program och inte heller styra varvtalet via mjukvara.

Permalänk
Medlem

Precis är två sådana som följde med.
Bör jag koppla in en av dem då? Så att jag har en sådan och en PCI-E sladd. Tänker eftersm den nu har två uttag, den kanske drar ganska mycket kraft...

Ok, då vet jag angående fläktarna, stort tack. Avvaktar nog ett litet tag med att skaffa en adapter då.
Tror väl knappast att det ska behövas då inget är överclockat ännu

Stort tack för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av JMH:

Precis är två sådana som följde med.
Bör jag koppla in en av dem då? Så att jag har en sådan och en PCI-E sladd. Tänker eftersm den nu har två uttag, den kanske drar ganska mycket kraft...

Ok, då vet jag angående fläktarna, stort tack. Avvaktar nog ett litet tag med att skaffa en adapter då.
Tror väl knappast att det ska behövas då inget är överclockat ännu

Stort tack för hjälpen.

OM nätaggregatet har PCI-E kontakter så skall dom användas i första hand. Bägge två.
Och TX650 har 2 PCI-E kontakter orginal så bry dig inte om medföljade adapters.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Jotack, jag hittade den andra PCI-E =D
Den lilla rackaren gömde sig inne härvan.

Men nu är allting ihopkopplat, och snart skall jag se om det fungerar.

Stort tack alla.