Skärmen, mus och tangentbord funkar inte, nätaggets fel?

Permalänk
Medlem

Skärmen, mus och tangentbord funkar inte, nätaggets fel?

Har precis plockat ihop en ny dator och den funkade finfint när ja startade den första gången men när jag startade datorn för andra gången för att installera OS så funkade inte skärmen, tangentbordet och musen. Har provat att starta datorn utan grafikkortet jag köpt, alltså bara med grafikkortet som var inbyggt i moderkortet men det funkar inte heller. Jag har även provat att starta datorn utan kablar till hårddiskar, LED lampor, dvd och även provat med bara ett ram minne i men inget funkar. har dessutom provat skärmen i en annan dator och med en annan skärm i den nya datorn.

någon som vet om det är nätagget som inte pallar med?
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/specc.JPG

Permalänk

Du får alltså inte upp någon bild alls?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Du får alltså inte upp någon bild alls?

nope, blir bara no signal detected, provat med både vga och dvi kabel på 2 olika skärmar ;s

Permalänk

Lustigt att den startade första gången då... annars hade jag gissat på 4/6/8-pinskontakten som sitter ovanför processorn (oftast). Testa ditt nätaggregat m.m i en annan dator och uteslut del för del. Det enda råd jag kan ge för närvarande!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Kan det inte va typ att den orkar precis med ström första gången den bootar, sen när den startar upp första gången tar den pytte lite mer och då gick de över gränsen? en liten vild teori bara

Permalänk

Inte troligt då datorn går på lågvarv i början = drar inte lika mycket ström. Du har 500 W vilket du inte ens kommer i närheten av att komma upp i med datorn, även om den går i load. Någon del i datorn kan ju vara trasig!
Du har ju uppenbarligen tillgång till en annan dator, om det är en stationär rekommenderar jag dig att testa delarna i den, som jag skrev i tidigare inlägg!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Inte troligt då datorn går på lågvarv i början = drar inte lika mycket ström. Du har 500 W vilket du inte ens kommer i närheten av att komma upp i med datorn, även om den går i load. Någon del i datorn kan ju vara trasig!
Du har ju uppenbarligen tillgång till en annan dator, om det är en stationär rekommenderar jag dig att testa delarna i den, som jag skrev i tidigare inlägg!

Mvh

Hade ur batteriet hela natten och skärmen funkade nu precis i några sekunder, sen stängdes den av igen. Stog något i stil med CMOS error load last good settings eller något, ska göra som du sa nu, får se om jag hittar något fel

Permalänk
Medlem

Nollställa bios i någon minut räcker men ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Sen tar du bort batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). In i bios, ställ in det du vill och sparar.

Ta bort allt utom dessa 4 delar och få bild via moderkortets bild port.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Allt annat ska bort och är onödiga så länge du inte får bild. Även tangentbord, mus, hårddiskar osv för det mesta kan orsaka fel.

Riv ut allt, kontrollera (distanser under moderkortet, processorn, kontakter osv) och sätt ihop de 4 viktigaste igen. Man måste gå så långt för att vara säker att allt sitter.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver sladdar från nätagget.

Minnena kan sitta dåligt eller i fel platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställa bios i någon minut räcker men ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Sen tar du bort batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). In i bios, ställ in det du vill och sparar.

Ta bort allt utom dessa 4 delar och få bild via moderkortets bild port.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Allt annat ska bort och är onödiga så länge du inte får bild. Även tangentbord, mus, hårddiskar osv för det mesta kan orsaka fel.

Riv ut allt, kontrollera (distanser under moderkortet, processorn, kontakter osv) och sätt ihop de 4 viktigaste igen. Man måste gå så långt för att vara säker att allt sitter.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver sladdar från nätagget.

Minnena kan sitta dåligt eller i fel platser.

har gjort allt det första som du skrev, endast moderkortet, processorn, minnen och nätagget sitter i. Hade ur de där mynt batteriet hela natten och det var efter de som det funkade, men bara i några sekunder sen slockna allt igen

Permalänk
Medlem

Hade ur batteriet inatt igen och fick igång den imorse, lyckades installera windows 7 men sen när den startade om så blev det no signal igen... -.- någon som vet vafan som är felet? får tokspel på de här

Permalänk
Medlem

Det låter som att någon styrning på moderkortet inte är som det ska/fått sig en törn.

korstesta nätagg, processor eller minnen är det sällan fel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

Det låter som att någon styrning på moderkortet inte är som det ska/fått sig en törn.

korstesta nätagg, processor eller minnen är det sällan fel på

vad menas med korstesta?

Permalänk
Medlem

Korstesta:

Testa med annan hårdvara, i ditt fall prova annat nätagg till din setup eller motsvarande

Permalänk
Medlem

tjo

jag hade exaxt samma problem, jag skruva helt enkelt bara upp datorn plockade lös alla delar å satte tillbaka dom, jag testa också att ta några andra kablar vilket hjälpte

Mvh Pluppster