Permalänk
Medlem

GTX 460 pci-e 2.0?

Tja,
Upgraderade nyss till ett Gygabyte GTX 460 oc från inet och till min förvåning använder inte det kortet pci-e 2.0, ska det vara så?
Mitt moderkort är EVGA P55 FTW och mitt förra Radeon 5770 fick pci-e 2.0,
Några tips på vad man kan göra?
Stryper man inte prestandan om man inte har 2.0?
Nuvarande dator i sig

Permalänk
Medlem

Vart står det så, i vilket program?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Efter lite testande ser det ut som om att pci linan "klockar ner" sig själv till "inte 2.0" när kortet klockar ner sig och sedan klockar upp sig vid spelande när kortet klockar upp sig igen.
Kan det stämma? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erniaa:

Efter lite testande ser det ut som om att pci linan "klockar ner" sig själv till "inte 2.0" när kortet klockar ner sig och sedan klockar upp sig vid spelande när kortet klockar upp sig igen.
Kan det stämma? :S

Hej.
Jag har aldrig läst eller av egen erfarenhet upplevt det du beskriver. Men man vet ju aldrig, kan ju vara så som du beskriver det.

Tror inte du stryper prestandan med pci-e 1.0 hastighet. Skicka den frågan till grafikkortets tillverkare är mitt hetaste tipps. Annars så kan du prova o ställa bios till default och updatera det om det finns möjlighet.

Med vänliga hällsningar Jonas

Permalänk
Antielefant

Beror antagligen på moderkortets och processorns nerklockning vid inaktivitet (SpeedStep) snarare än grafikkortets, men båda klockar förstås upp samtidigt.

Dock gör det noll skillnad, PCI-E 1.x 16x är lika snabbt som PCI-E 2.0 8x, och inget grafikkort stryps märkbart vid den hastigheten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Kan också vara en "bugg" med nvidia drivrutiner och med vissa moderkort. No PCIe 2.0 on recent drivers - NVIDIA Forums

Permalänk
Antielefant
Skrivet av silicon111:

Kan också vara en "bugg" med nvidia drivrutiner och med vissa moderkort. No PCIe 2.0 on recent drivers - NVIDIA Forums

Det gäller enbart vissa moderkort (de med Intel's X-chipset) och P55 är uppenbarligen inte en av dem. TS har dessutom 2.0 när systemet jobbar, bara 1.x när det idlar, vilket tyder på att PCI-E länken klockar ner sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Det gäller enbart vissa moderkort (de med Intel's X-chipset) och P55 är uppenbarligen inte en av dem. TS har dessutom 2.0 när systemet jobbar, bara 1.x när det idlar, vilket tyder på att PCI-E länken klockar ner sig.

Jo men jag får inte fram nån fakta på att det kan vara så. Enligt hans moderkorts manual står det inget om detta. Varken från hans grafikkorts tillverkare.

Till TS:
Har du kollat i windows 7 kontrollpanel och sen i 'energialternativ'. Sen 'ändra schemainställningar' och sedan 'ändra avancerande inställningar'. Där under 'PCI Express' finns det 'Energisparfunktioner för länkstatus', vad står den på? För mig står den 'Av'.

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jo men jag får inte fram nån fakta på att det kan vara så. Enligt hans moderkorts manual står det inget om detta. Varken från hans grafikkorts tillverkare.

Till TS:
Har du kollat i windows 7 kontrollpanel och sen i 'energialternativ'. Sen 'ändra schemainställningar' och sedan 'ändra avancerande inställningar'. Där under 'PCI Express' finns det 'Energisparfunktioner för länkstatus', vad står den på? För mig står den 'Av'.

Mvh Jonas

Den stog på "moderate power saving" nu står den på "off" Tack