Jag ringde Canon nu och frågade, men de hade knappt någon koll!
Han jag pratade med kunde inte säga med vilken hastighet som 50D kan skriva JPEG eller RAW bilder till kortet, varken uttryckt i bilder per sekund (vilket är en oskriven regel) eller i Megabyte per sekund. Han kunde heller inte säga om kameran stödjer både typ 1 och 2 Compact Flash kort.
Det han kunde säga var att kameran är testad med ett 4 GB kort. På frågan om jag skulle kunna använda ett 16 GB eller 32 GB kort i den så svarade han ungefär att det var mycket möjligt men att han (Canon) inte kunde garantera det eftersom kameran inte är testad med så stora kort. Han kunde också säga att det finns kort i klasserna 4, 6 och 10 där 4 är sämre och 10 är bäst samt att klass 6 är det bästa som jag kan ha som min kamera stödjer.
Men mannen snackade ju ur nattmössan! För det här med klasser, jag vet att hastigheten brukar "klassas" på det här viset i klasser som 4 och 6 för SDHC (Secure Digital High Capacity) och SD (vanliga SD) kort. Men för CF (Compact Flash)?.... sällan! Eller vet han något jag inte vet? Brukar hastigheten för CF kort anges som klasser?
Fan vilken dålig support de verkar ha på Canon! Personerna som sitter där verkar vara okunniga som bara den. Jag har tyvärr ringt dit tidigare också när jag just skulle köpa min kamera och ställt några frågor, frågor som jag nu inser var mycket enkla nybörjarfrågor egentligen, men som de knappt kunde besvara och fick typ kallsvett av. Jag är besviken, jag hade förväntat mig mer av Canon. En bra och kunnig teknisk support hör till det mest grundläggande om man vill inge förtroende hos kunden och vill ha lojala kunder.
Jag fick egentligen bättre support på webben från olika håll, bl.a. härifrån på Sweclockers, än från Canons egen support. Men frågan är om supporten hos Nikon eller någon av de andra "renodlade" kameratillverkarna är något bättre. Supporten hos dessa företag verkar inte vara mycket att heja för.
Edit:
Speed Class Rating
Citat:
The Speed Class Rating is the official unit of speed measurement for SD Cards, defined by the SD Association. It is equal to 1 MB/s (8 Mbit/s), and it measures the minimum sustained write speeds for a card in a fragmented state.
The following are the ratings of some currently available cards:
Class 2: 2 MB/s
Class 4: 4 MB/s
Class 6: 6 MB/s
Class 10: 10 MB/s
Hehe, 6 MB/s är det bästa man kan ha till en 50D? Ja, det var ju lite roligt faktiskt.
Jag listade nu alla mina 780 JPEG bilder jag tagit med kameran och sorterade dem efter storlek i fallande ordning. Hälften är alltså 390 bilder. Bild 390 och 391 är 4,58 MB var, alltså är medianvärdet 4,58 MB. Så om en JPEG bild är 4,58 MB i snitt och hastigheten i bilder per sekund för JPEG är 6,2 b/s så bör hastigheten vara ungefär 28 Megabyte per sekund (MB/s) för JPEG för denna kamera.
Den största JPEG bilden i mängden är 13 MB, och om alla bilder skulle vara lika stora så skulle motsvarande siffra bli 80,6 MB/s. Det är alltså extremfallet när bilderna är mycket stora. Men för att göra en mer rättvis uppskattning så bör man titta på hur stora RAW (CR2) bilderna är eftersom de är i regel större än JPEG bilder.
Jag gjorde om samma sak som innan. Jag har 396 CR2 bilder som är tagna med denna kamera. Hälften är alltså 198 bilder. Bild 198 och 199 är 19,7 MB var, alltså är medianvärdet 19,7 MB. Så om en CR2 bild är 19,7 MB i snitt och hastigheten i bilder per sekund är densamma som för JPEG, dvs. om hastigheten är 6,2 b/s så blir hastigheten ungefär 122 MB/s.
Vill man alltså ta snabba bildserier i JPEG så bör man skaffa sig ett CF kort med minst 30 MB/s hastighet. Ska man ta bildserier i RAW (CR2) så är 122 MB/s minimum, men i dagsläget får man nöja sig med 90 MB/s som är den högsta hastigheten för CF kort idag.