Bluescreen (BCCode: 3b) - Windows 7 x64 Ultimate (980x & 2 x HD5970)

Permalänk
Medlem

Bluescreen (BCCode: 3b) - Windows 7 x64 Ultimate (980x & 2 x HD5970)

Titt som tätt får jag en massa bluescreens. Det är rätt svår provocerat men det värkar som problemet uppstår när jag spelar CS 1.6 (OpenGL), problemet kommer främst när jag tabbar ut i Windows eller ifall jag sätter på ett program under tiden jag spelar (t.ex. spotify).

Nu senast startade jag skype och så när jag gick tillbaka in i spelet blev det bluescreen. När jag startade om datorn och kom tillbaka in i Windows fick jag följande information:

Citat:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF88005B59CC1
BCP3: FFFFF8800FFA01D0
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\100810-15912-01.dmp
C:\Users\mitt användarnamn\AppData\Local\Temp\WER-23337-0.sysdata.xml

Att Googla ger en del svar, men inget konkret. Visa snackade om det var någon mjukvara som störde och andra om defekta minnen/grafikkort.

Mitt system i övrigt består av:
i7 980x
Asus Rampage III Extreme
2 x XFX HD5970 Black Edition (10.9)
Corsair Dominator GT 1600MHz CL6-6-6-20 (memtest stabila)
Intel x25-m 80GB
Be-Quiet 1200w

Kan självklart bistå med eventuella ".dmp" filer ifall det är nödvändigt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

1: OS inte korrekt installerat (updates m.m.)
2: Diffusa drivrutiner som är inkompatibla me mobo/gpu

post nedanför... jahopp tro de då

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

1: OS inte korrekt installerat (updates m.m.)

Tveksamt, jag hade velat att någon som är kunnig att kunnat kolla igenom en .dmp fil och förklara vad det är som får systemet att krascha. Tror man kan se ifall det är en specifik drivrutin eller process som orsakar kraschen.

Här är dmp-filen 100810-15912-01.rar - Solidfiles

Laddade ner programmet för att öppna dmp-filer själv och det ska orsakas av filen "ntkrnlmp.exe".

Göra detta någon klokare?

Permalänk
Medlem

Verkar som att det var "ATI Stream SDK 2.2" som orsakade mina blue screens. Det har åtminstone fungerat ända sen jag tog bort ATI Stream SDK 2.2.

Hoppas det kan vara till hjälp för folk med framtida problem!

Permalänk
Medlem

Så felet i min bedömöning?

Citat:

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så felet i min bedömöning?

Fick dessvärre samma bluescreen nu, så dessvärre hjälpte det inte. Ska köra OCCT enskilt på grafikkorten och se ifall det blir några errors. Har även testat drivrutinerna ända ner till 10.4 idag men samma sak (Driver Sweeper mellan varje byte). Beroende på hur det går med OCCT blir det formatering/reklamation inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ladda ner den filen du har laddat upp. Unhandled Exception. Fixa länken så tar jag mig en titt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Jag kan inte ladda ner den filen du har laddat upp. Unhandled Exception. Fixa länken så tar jag mig en titt direkt.

101210 16021 01 rar

Den som ligger uppe på solidfiles är en annan dump då jag råkade ta bort den i samband med uppladdningen. Men jag tror att sidan ska vara back on track snart så du kan kanske ta dig en titt på den imorgon eller så?

Tack på förhand!

EDIT:
Då var det dags för bluescreen igen, spelade CS, tabbade ur och BAM - bluescreen!

101210 18751 01 Kopia rar

Permalänk
Medlem

Samt är dina bsods 0xc0000005 = Memory access violation

bsod ett var det VLC.exe som krasahde och filen som var ansvarig för krashen var Atikmdag.sys det är en ATI driver fil .

Bsod två var det Dwm.exe som krashade och filen som var ansvarig för krashen var Atikmdag.sys samma fil som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Samt är dina bsods 0xc0000005 = Memory access violation

bsod ett var det VLC.exe som krasahde och filen som var ansvarig för krashen var Atikmdag.sys det är en ATI driver fil .

Bsod två var det Dwm.exe som krashade och filen som var ansvarig för krashen var Atikmdag.sys samma fil som ovan.

Det är alltså drivrutinsrelaterat? Inget problem med hårdvaran?

När jag spelade CS hade jag uppe VLC (en pausad film). Men ligger felet hos VLC, som kanske inte är kompatibelt med 4 GPUer (?) eller är det en dålig drivrutin?

Och Dwm.exe ska tydligen vara Desktop window manager och det ska tydligen vara en tjänst som bidrar med lite extra ögongodis i t.ex ett Aero-teama! (What is dwm.exe And Why Is It Running? - How-To Geek)

Så hur ska jag lösa det? Peta på ATI med långa vassa pinnar och be dom programmera fungerande drivrutiner eller ska jag sluta använda VLC/dwm?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det är drivrutinsrelaterat. Testa ditt grafikkort i en annan dator och se om du kan få bsods där med. Uteslutningsmetoden funkar alltid bäst i såna här sammanhang. Jag har själv haft mycket problem med ati och deras drivers med bsods etc. Sitter fortfarande med samma kort 5870. Det är det sista jag köper från dom.

Jag petar på dom med vassa pinnar som du uttryckte det så fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Jag skulle tippa på att det är drivrutinsrelaterat. Testa ditt grafikkort i en annan dator och se om du kan få bsods där med. Uteslutningsmetoden funkar alltid bäst i såna här sammanhang. Jag har själv haft mycket problem med ati och deras drivers med bsods etc. Sitter fortfarande med samma kort 5870. Det är det sista jag köper från dom.

Jag petar på dom med vassa pinnar som du uttryckte det så fint.

Ska du peta på dom? Arbetar du i branschen eller (vad har du för inflytande)?

Permalänk
Medlem

Nej. Jag arbetar inte i branschen. Jag postar på deras forum och gnäller. Nepp, jag är självlärd. Jag finner ett intresse i bsods bara och hjälper gärna till att läsa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Nej. Jag arbetar inte i branschen. Jag postar på deras forum och gnäller. Nepp, jag är självlärd. Jag finner ett intresse i bsods bara och hjälper gärna till att läsa dem.

Grymt, ifall du postar får du gärna länka tråden/kommentaren här!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Jag har nu plockat ur ett grafikkort och jag drabbas fortfarande utav samma problem. Verkar dock främst som att problemen framstår när jag har igång Spotify/VLC och tabbar ur/Quitar CS. Nu senast lyssnade jag på Spotify och spelade CS, tabbade ur och BAM - bluescreen. Startade datorn igen. Drog igång Spotify, startade CS, stängde av CS och BAM - bluescreen.

Notera att jag kör en tre vägs eyefinity setup, ifall det kan påverka.

dmp-filerna: sdsd.rar - Solidfiles

Permalänk
Medlem

Hur öppnar ni .DMP filerna? Har ett tiotal dumpar som jag vill lista ut vad fan som hände.

EDIT: om någon vill ta en titt på filerna så varsegoda http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Minidump.rar
och sry för hi-jacking av tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Hur öppnar ni .DMP filerna? Har ett tiotal dumpar som jag vill lista ut vad fan som hände.

EDIT: om någon vill ta en titt på filerna så varsegoda http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Minidump.rar
och sry för hi-jacking av tråden

Programmet heter "WinDbg".

Här har du en guide - How to open DMP files in Windows 7? | Windows 7 Themes

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Programmet heter "WinDbg".

Här har du en guide - How to open DMP files in Windows 7? | Windows 7 Themes

Man tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag har nu plockat ur ett grafikkort och jag drabbas fortfarande utav samma problem. Verkar dock främst som att problemen framstår när jag har igång Spotify/VLC och tabbar ur/Quitar CS. Nu senast lyssnade jag på Spotify och spelade CS, tabbade ur och BAM - bluescreen. Startade datorn igen. Drog igång Spotify, startade CS, stängde av CS och BAM - bluescreen.

Notera att jag kör en tre vägs eyefinity setup, ifall det kan påverka.

dmp-filerna: sdsd.rar - Solidfiles

Tar mig en titt right away.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inget annat än atikmdag.sys som felar i dessa 2 screendumps heller.

Är din processor klockad?
Hur är volten på dina minnen?
Samt imc volten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Jag hittar inget annat än atikmdag.sys som felar i dessa 2 screendumps heller.

Är din processor klockad?
Hur är volten på dina minnen?
Samt imc volten?

Allt är original.

1.65V
IMC volten har inte rört

Permalänk
Medlem

Du borde kolla i överclockningsforumet och se om du bör ställa upp din IMC lite när du meckat med volten för minnena.

Permalänk

Prova att inaktivera Catalyst AI i grafikkortsinställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Du borde kolla i överclockningsforumet och se om du bör ställa upp din IMC lite när du meckat med volten för minnena.

Jag har inte meckat med någon konstigt där, allt är som det ska. Jag har dessutom kört memtest i ~5h. Inte ett endaste fel. Det samma gäller för Intel BurnTest och OCCT GPU/Furmark. Allting fungerar perfekt FÖRUTOM i CS kombinerat med Spotify/VLC...

Jag kan väl leva med detta och undvika att ha igång VLC/Spotify men det är ju jävligt konstigt...

Skrivet av Broder Truck:

Prova att inaktivera Catalyst AI i grafikkortsinställningarna

Yes, ska testa.

Permalänk
Medlem

Du hade ju ändrat volten för minnena till 1.65 och om din IMC volt står på orginal som är typ för 1333 Mhz standard så är det ju inte som det ska? Man kan INTE lita på att det inte är fel även fall du kan köra igenom memtest i 8138712387183 timmar. Du får ALLTID samma fel Atikmdag.sys som felande, det ÄR något som inte står rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Du hade ju ändrat volten för minnena till 1.65 och om din IMC volt står på orginal som är typ för 1333 Mhz standard så är det ju inte som det ska? Man kan INTE lita på att det inte är fel även fall du kan köra igenom memtest i 8138712387183 timmar. Du får ALLTID samma fel Atikmdag.sys som felande, det ÄR något som inte står rätt till.

Jag satt i ett HD5850 i burken nu, ifall det krånglar med detta kortet också ger jag mig på att pilla med minnena. Även ifall jag är 99% säker på att dom är inställda/fungerar korrekt.

Har ännu inte lyckats provocera fram felet i alla fall och det får väl ändå ses som positivt!

Permalänk
Medlem

Absolut. Uteslutningsmetoden är den bästa metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Absolut. Uteslutningsmetoden är den bästa metoden.

Det verkar faktiskt fungera nu, har typ testat att tabba/quita CS 10000 gånger med Spotify och VLC igång.

Permalänk
Medlem

Testa dina 5970 separat då och se om du kan framkalla felet med en i taget.