Överklockning av 460 sli

Permalänk

Överklockning av 460 sli

Hej allesammans

Jag har tittat runt lite på olika guider och läst ett o annat på nätet. Jag planerar nu att överklocka mina grafikkort och är i behov av lite vägledning.

Vad jag sitter på just nu är 2 st gigabyte oc 460 gtx, i5-760@3.8, p55A-ud4, 4gb corsair ddr3 @ 1520mhz. corsair tx650w.

Mina överklockningsmål är hyffsat ödmjuka(?). Jag siktar på 850 mhz core, på stock voltage och stock cooling.

Det jag behöver hjälp med/frågor jag vill ha svar på :

1.) Jag antar att jag enbart behöver justera core-clocken, shader-clock justeras automatiskt därefter eller hur?

2.) Jag har förstått att default memory clock är på 900mhz, men det verkar som om många ( utifrån de guider/forums jag läst) verkar "bara" sätta den på ca 1000mhz. Vad är sambandet mellan core-clock/shader-clock gentemot memory clock? Kommer en ökning av grafikkortets memoryclock påverka mina egna dram clocks?

3.) Jag kör SLI, bör jag vara "extra" försiktig eller spelar det ingen roll och jag kan överklocka på som om jag bara hade ett kort?

4.) I och med att man använder sig av mjukvara ( msi afterburner ) när man överklockar gpu, vad skulle hända om jag råkar stöta på en inställning som t.ex gör att man dator inte startar/om den kraschar ?

5) Övrigt, något jag missat? Något annat jag bör tänka på ?

Tack på förhand

mvh

Permalänk

Hoppsan, detta är kanske svårare än jag trodde men det gick inte så bra :

Testade en coreclock på 840 mhz och en memoryclock på 1000mhz vid stock voltage, ca 10 sekunder in i unigine heaven så kraschade datorn och jag var tvungen att reboota manuelt.

Beror detta på

a) för klen psu, ( 650 w )
b) stock volt
c) annat

Permalänk
Skrivet av dretjäkel:

Hoppsan, detta är kanske svårare än jag trodde men det gick inte så bra :

Testade en coreclock på 840 mhz och en memoryclock på 1000mhz vid stock voltage, ca 10 sekunder in i unigine heaven så kraschade datorn och jag var tvungen att reboota manuelt.

Beror detta på

a) för klen psu, ( 650 w )
b) stock volt
c) annat

Tror du har alldeles för låg volt. Testa FurMark, om du får artifakter dvs konstiga prickar, ränder eller annat bortom det normala så har du antagligen för låg volt. Samma i unigine heaven.

Som du ser i min sign lyckades jag komma upp i 900MHz på core och 1050MHz på memory med 1.087V.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Skrivet av Calle Canin:

Tror du har alldeles för låg volt. Testa FurMark, om du får artifakter dvs konstiga prickar, ränder eller annat bortom det normala så har du antagligen för låg volt. Samma i unigine heaven.

Som du ser i min sign lyckades jag komma upp i 900MHz på core och 1050MHz på memory med 1.087V.

Oh oki, för jag fick en röd artefakt i unigine precis innan det kraschade, en indikation på för låg volt alltså? Jag hade hoppats på och inte behöva röra volten pga eventuell extra slit på korten, jag vill gärna att de ska hålla ett tag.

Vilket leder mig till och fråga ; hur "nödvändigt" är det egentligen att gå från t.ex 715mhz ( det mina gigabyte kort är på stock ) till t.ex 850mhz? Pratar vi om någon märkbar skillnad eller blir det helt enkelt så att jag får 120fps i bad company istället för "bara" 110 ...eller nåt?

Permalänk
Skrivet av dretjäkel:

Oh oki, för jag fick en röd artefakt i unigine precis innan det kraschade, en indikation på för låg volt alltså? Jag hade hoppats på och inte behöva röra volten pga eventuell extra slit på korten, jag vill gärna att de ska hålla ett tag.

Vilket leder mig till och fråga ; hur "nödvändigt" är det egentligen att gå från t.ex 715mhz ( det mina gigabyte kort är på stock ) till t.ex 850mhz? Pratar vi om någon märkbar skillnad eller blir det helt enkelt så att jag får 120fps i bad company istället för "bara" 110 ...eller nåt?

Vilket program använder du att överklocka med? Jag rekommenderar MSi AfterBurner, där kan du även ställa upp profiler och byta mellan default clocks och din överklockning t.ex. när du ska spela ett mer krävande spel. Att röra volten är oftast inget farligt och drar inte ned livslängden så mycket sålänge grafikkortet inte blir alldeles för varmt. Och det är upp mot 80C har jag för mig på GTX460. 85C så börjar det throttla har jag hört. Och det är ju inte bra, då bör du skaffa ny kylning eller sänka volten lite.

Om man säger såhär, du får väl en 10-15% ökning i prestanda om du drar upp 25% från stock. Ett bra exempel är Just Cause 2, för mig så klarade inte mitt single GTX460 det på högsta, men med min överklockning flyter det på hur bra som helst.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

märkbar skillnad kommer om du tex kör 3D mark vantage , då får du bättre scores. Och i vissa fall om du nu tex inte klarar ett spel på högsta inställningar och du trimmar upp grafikkortet ,då märker du att helt plötsligt fluter det på mycket bättre .. detta är av egen erfarenhet. Och ska du ligga i närheten utav 800 MHz sträcket så MÅSTE du höja din volt . Ett tipps som jag kan ge dig om du ska piffa till ditt kort är att börja med att höja volten till MAX vilket är 1087 om jag inte mins fel. Efter det så höjer du core clocken tills du ser errors med Msi kombustor eller liknande .. när du nått din max core clock så ger du dig på memmory clock .. samma sak där kör på tills du får error , hitta där du känner dig stabil och stanna där ..

MAX temp på 460 är 105 C

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk

Tack för svaren grabbar.

Calle, jag använder mig av msi afterburner jag med :).

Jo visst förstår jag att man får en schysst prestanda ökning, dock har det nu slagit mig att det inte finns ett enda spel därute i dagsläget som jag testat där jag inte ligger på en stabil 60fps låst med triplebuffering med högsta inställningarna och 1080p ( förutom crysis warhead, där ligger jag på allt mellan 45-60 ).

Jag borde kanske ge min in i gpu-överklockning när jag väl börjar stöta på spel som ligger och nosar vid den där magiska 60fps gränsen, och avvakta tills dess. Blev lite nojjig efter kraschen och tänkte " fan du har inga cash till nya gpu ifall du förstör dessa" xD.

Permalänk
Skrivet av dretjäkel:

Tack för svaren grabbar.

Jo visst förstår jag att man får en schysst prestanda ökning, dock har det nu slagit mig att det inte finns ett enda spel därute i dagsläget som jag testat där jag inte ligger på en stabil 60fps låst med triplebuffering med högsta inställningarna och 1080p ( förutom crysis warhead, där ligger jag på allt mellan 45-60 ).

Jag borde kanske ge min in i gpu-överklockning när jag väl börjar stöta på spel som ligger och nosar vid den där magiska 60fps gränsen, och avvakta tills dess. Blev lite nojjig efter kraschen och tänkte " fan du har inga cash till nya gpu ifall du förstör dessa" xD.

Det låter smart då GTX460 i SLI bör klara det mesta maxxat.

Nu är det så att jag tror inte att överklockning påverkar garantin direkt så om de går sönder kan du säkert ta ut nya. Sålänge du inte flashar BIOSet på grafikkortet så sitter du nog ganska säkert.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

Tack för svaren grabbar.

haha förstår dig. Kännde samma sak när jag va lite ny på det och det krascha för mig. Men bara så du vet framöver, det är inte farligt att överklocka grafikkort. Sålänge du inte går över 1087 gränsen .. Lycka till

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk
Skrivet av haalil:

haha förstår dig. Kännde samma sak när jag va lite ny på det och det krascha för mig. Men bara så du vet framöver, det är inte farligt att överklocka grafikkort. Sålänge du inte går över 1087 gränsen .. Lycka till

Om det nu är så att man inte skadar grafikkorten sålänge man inte går över 1087mV gränsen ( såvida temperaturerna inte ballar ur ) så skadar det väl inte att testa sig fram lite då.

Dåså, tillåt mig att börja om från början med lite frågor.

Memoryclock, vad "bör" den ligga på ? Om jag siktar på att ha en core-clock på ca 850 mhz dvs. Vilken voltage bör jag ligga kring ? Jag vet att varje kort kommer ha sina egna individuella inställningar men släng gärna lite ungefärliga siffror min väg.

tack igen

Permalänk
Antielefant
Skrivet av dretjäkel:

1.) Jag antar att jag enbart behöver justera core-clocken, shader-clock justeras automatiskt därefter eller hur?

2.) Jag har förstått att default memory clock är på 900mhz, men det verkar som om många ( utifrån de guider/forums jag läst) verkar "bara" sätta den på ca 1000mhz. Vad är sambandet mellan core-clock/shader-clock gentemot memory clock? Kommer en ökning av grafikkortets memoryclock påverka mina egna dram clocks?

3.) Jag kör SLI, bör jag vara "extra" försiktig eller spelar det ingen roll och jag kan överklocka på som om jag bara hade ett kort?

4.) I och med att man använder sig av mjukvara ( msi afterburner ) när man överklockar gpu, vad skulle hända om jag råkar stöta på en inställning som t.ex gör att man dator inte startar/om den kraschar ?

5) Övrigt, något jag missat? Något annat jag bör tänka på ?

1. Du måste justera Core och Shader separat, annars får du shader clocks uppåt 2 GHz om du skickar upp GPU'n till 850 - vilket de absolut inte klarar.

2. Nej, och anledningen att man inte pressar memory clock är att de allra flesta varianter av GTX 460 saknar kylning på minnena. Det sagt är det inte många fördelar med att klocka minnena, de är redan snabbare än vad i praktiken alla spel kan utnyttja.

3. Ja, eftersom ökad värme från undre kortet kommer att värma det övre ännu mer. Det är även så att SLI är mer känsligt för instabilitet än singelkort, dvs vad som på singelkort kanske bara vore en liten artefakt kan i SLI bli blåskärm.

4. Det gör du inte, eftersom Afterburners klockning inte laddas förrän Windows startats - och det ENBART om du bockar i den rutan. Skulle det hända - boota i felsäkert läge.

Skrivet av haalil:

Och ska du ligga i närheten utav 800 MHz sträcket så MÅSTE du höja din volt .

MAX temp på 460 är 105 C

Fel, och fel. Många klarar ~800 på standardvolt, en del så högt som 820. Själv behövde jag inte öka förrän jag ville spräcka 815.

Max temp på 460 är förresten 95c, efter det stänger den av datorn för dig. 105c är gränsen för var de tar permanent skada.

Du pratar om GF100 (465/470/480) där gränsen är 102(465/470)/105(480) för shutdown.

Skrivet av dretjäkel:

Enda anledningen att klocka 460 SLI - idag - är 3D eller SurroundView. Har du ingendera finns ingen anledning att göra det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Zcenicx

Jag bockar o bugar, tack för all info och kunskap. Jag kommer låta bli att överklocka i dagsläget.

Tack igen