Veckans fråga: Vilken är din favorittillverkare av kylare?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken är din favorittillverkare av kylare?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har sagt sitt. Tack för mig.

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se 1a 2a och 3e val, blir nog rätt mycket noctua nu

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Jag är tråkig och väljer Noctua. Varför, jo jag vet de har bra saker finns att köpa överallt, till och med korvkiosken frågar om man ska ha en Noctua fläkt på moset? De har alltid fungerat bra för mig.

Nackdel. Om alla beter sig som mig kommer vi få dålig konkurrens och Noctua kan ta mer betalt och göra sämre fläktar.

BTW: ag har byggt en laptop kylplatta med 2st 140mm Noctua fläktar, plattan ser väldigt ful ut då jag hade ont om tid. Men den utklassar alla andra färdiga laptopskyllplattor jag har sett. Det jag vill ha är väldigt tyst, inte väldigt mycket blåst.

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Arctic.
Inge fuzz, inge lulull.
Bra pris som på deras AIO
Arctic Freezer III 360 pro.
Har dessutom en fläkt för VRM, o RAM får väl sig en vind av det oxå.
runt 1000lappen för en AIO som dessutom har extra tjock radiator.
inga 4000kr som andra tillverkare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Noctua 🤎

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Moderator
Forumledare

Satte noctua men egentligen är det vilket kylarkit som helst som kyler bäst med minst oväsen (out of the box)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Väljer Noctua för deras support. Uppgraderade moderkort och CPU efter 10 år och trots det så skickade de ett nytt kylarfäste kostnadsfritt hem till mig för deras kylare. Det kallar jag support.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Noctua eller Inget, och CPU:erna klockar dåligt med den senare… 🤎

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det med andra tillverkare men hade en noctua som fick hänga med ett par byggen, och skötte sig kalas bra genom åren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fick bli Cooler Master för deras 212 serie, väldigt mycket kylare för pengarna och utan sådana skulle priserna sticka iväg än mer. Med det sagt så är det Noctua i båda mina nyaste maskiner men byggt en hel del med 212or när priset varit prio 1.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Måste slå ett slag för Arctic.
Inge fuzz, inge lulull.
Bra pris som på deras AIO
Arctic Freezer III 360 pro.
Har dessutom en fläkt för VRM, o RAM får väl sig en vind av det oxå.
runt 1000lappen för en AIO som dessutom har extra tjock radiator.
inga 4000kr som andra tillverkare.

+1

Kör 420 modellen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Valde Noctua. Aldrig haft en Noctua. Varför valde jag Noctua? Den sjuttiotals-bruna färgen givetvis.

Permalänk
Medlem

Alpha PRE9060

(3400rpm, 1.30m3/min, 36db)
36db??? my a**

Man körde ju men en Delta fläkt 67db 4800rpm

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Noctua alla dagar, men kör faktiskt en Alpenföhn kylare i mitt ITX bygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem

Noctua såklart, framtidssäkert, hög kvalitet och absolut är dom dyrare är alla andra men folk kan köpa AIO vattenkylare med skärmar för 3-4000kr så är priset noctua har väldigt rimligt helt plötsligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Luft, Noctua alla dagar. AIO (det jag använder), Arctic. Så Arctic fick min röst. Båda har fenomenal support.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Blir Noctua som vanligt.

Måste säga att deras service är kanon. Hade en NH-U12P SE2 från 2012/13 som låg och samla damm i garderoben. Kontakta Noctua och fråga om det fanns möjlighet att montera denna på en AM4, vecka senare dimpa det ner ett monteringskit för AM4. Original fläktarna till kylaren fungerar kanon fortfarande.

Permalänk
Medlem

A fellow speed freak, Delta är min hjärtesfrände

Visa signatur

Yggdrasil | Ryzen 7 9800X3D | 5090 X3 + Alphacool Core | X670E Aorus Master | 2x16 6400C34 | 8TB Gen 4

Streacom BC2 | Intel i7 13700KF Direct Die | 9070 XT Red Devil | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C36 | 2x240 Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Satte noctua men egentligen är det vilken kylarkit som helst som kyler bäst med minst oväsen (out of the box)

Vilket i 9 fall av 10 är noctua...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Herregud! En omröstning utan Alpha och Swiftech?!

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Andromeda:

Väljer Noctua för deras support. Uppgraderade moderkort och CPU efter 10 år och trots det så skickade de ett nytt kylarfäste kostnadsfritt hem till mig för deras kylare. Det kallar jag support.

Jag fick också ett nytt fäste kostnadsfritt av Noctua när jag uppgraderade CPU & MB, 9 år efter jag köpt kylaren. En frisk fläkt i en värld av planerat åldrande, och när det väl är dags för en ny kylare kommer den förmodligen förbli brun. Fram till dess blir det lite bruna fläktar till chassit.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Noctua för luftkylare, men inte för att de alltid är eller har varit bäst (det har de inte alltså), utan för att de hållit konsekvent hög nivå på prestanda och kvalité i alla år och mycket trevlig ljudnivå på fläktarna, särskilt på senare tid.

Thermalright (INTE Thermaltake) är också en gammal favorit.

Arctic för AIO (dock tyvärr inte de medföljande fläktarna, åtminstone klassiska P12 och P14 som har resonansproblem, så jag kör med Noctuas fläktar).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

AIO = Arctic.
Luftkylare = Thermalright.

Permalänk
Medlem

Första och hittills enda på Phanteks! Älskar min Glacier AIO. Men innan jag skaffade den hade det varit Noctua. De har levererat i flera byggen genom åren. Nu byggde jag dock för första gången i ett akvariechassi och ville inte ha brunt eller svart utan RGB som färgtema och då fick jag testa något nytt vilket blev oväntat lyckat med Phanteks.

Permalänk
Medlem

Första gången jag köpte en annan kylare än vad som följde med processorn var 2013, det var en Noctua NH-D14, det var även sista gången jag köpte en separat kylare eftersom jag flyttat med den kylaren vid uppgraderingar efter det

Så jag kan inte riktigt jämföra med andra märken men jag är åtminstone väldigt nöjd med min Noctua.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Egentligen är det två stycken. Dels Noctua pga uppenbara anledningat. Men jag gillar också skärmar på AIO-kylare så det blir Asus.

Permalänk
Medlem

Zalman för 100 år sedan, blytunga 100% kopparkylare, härliga grejer då
Nocura nu, senaste har gått 9 år nu utan mankemang.

Permalänk
Proffsmoddare

@Rosenvik "Välj ditt favoritmärke nedan, eller flera om du brukar blanda beroende på typ av kylare."

Det går bara att välja en

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av timpelay:

@Rosenvik "Välj ditt favoritmärke nedan, eller flera om du brukar blanda beroende på typ av kylare."

Det går bara att välja en

Amen! Det kan ju bara finnas en favorit. Rättar, tack