Tja, har aldrig läst någon "tyngre" mattematik på universitetsnivå men kommer ihåg att jag var en utav få att använda HP i gymnasiet. Anledningen var väldigt enkel, tangentbordet var helt enkelt överlägset de andra märkenas. Dessutom tålde den att tappas i golvet. Det var en HP 20s som jag fortfarande har kvar. Tyvärr så förstod jag aldrig mattematik då jag behövde förstå den dvs tidmässigt. I mellanstadiet på glada 80 talet förståd jag inte den. Inte heller på gymnasiet men några år senare på komvux så var det som att knyta skorna. Konstigt, var som om det föll på plats i 22 årsåldern.
I vilket fall, idag använder jag en underbar miniräknare som heter Hugin memory och är förmodligen från 70 talet. Siffrorna ligger i ett glasrör och är gröna. Den äter batterier men det gör inte så mycket då den klarar att gå på 1,2 v uppladdningsbara batterier. Använder den till bokföringen och vardagliga uträkningar så det är perfekt att det är lagom med knappar på den. Dessutom så påminner de lite utav knapparna på en äldre HP med ett distinkt tryckläge. Man kommer långt med de fyra räknesätten.
Kommer ihåg att jag köpte en Hp räknare för ca 15 år sedan som hade omvänd polsk notations räkning. Man tryckte exempelvis 5 enter 5 och sedan på + eller minus beroende på vad man ville räkna och fick svaret. Då visste jag inte vad det var och fick lämna tillbaks den då jag tyckte den var väldigt märklig.
Håller med dig MBY att räknare verkade vara mycket bättre för, fastän mattematik inte är mitt yrkesområde. Har eget elinstallationsföretag och räknar förvisso på effekter och liknande ganska ofta men till det behövs knappast någon mer avancerad räknare.
MVh