Permalänk
Medlem

CPU 47,5 grader i BIOS

Hej,
Mitt bygge tycks gå hur bra som helst än så länge. Sabertooth X58 och i7 950 uppvisar inga problem och allt minne (6gb) hittas på en gång. Tack för hjälpen alla som gett mig råd hittills!

Jag har låtit den stå i idle i BIOS i nästan en timme nu och tänkte bara kolla av temperaturerna med er. Jag tror inte det är nån fara, men för idle kanske det ändå är lite högt?

CPU 47,5 grader
MB 41 grader
MCH 61,5 grader (vad är MCH?)
temperaturerna har alltså stabiliserats där när CPU och chassi fläktar anpassar hastighet efter temperatur. Stockkylaren på min i7 950 lät på tok för mycket när den inte var inställd på att anpassa sig efter temperatur.

Jag har sett andra som bygger sina första system och som har under 40 grader i idle. Bör jag göra nåt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Nej det är lugnt, när du är i bios är inte datorn i idle.
Kommer inte i håg hur mycket cpu,n belastas i bios men det är mera än va man skulle tro.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Jag har då mina fläktar på full rundgång på min i7 950 som jag fick hem igår och byggt ihop. Hade igång BIOS i 6 timmar sträck och fick värme på drygt 38 grader. När jag då klockade upp den till 3.7ghz så låg den som din på 47 grader.