Uppgradering AM3-system, synpunkter?

Permalänk

Uppgradering AM3-system, synpunkter?

Hej, hade tänkt uppgradera min dator med ny processor, moderkort och minnen, plockade ihop detta på Inet och tänkte kolla här vad ni tycker.

Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se
Var först inne på Athlon II X4 modellen men denna verkade vara rätt mycket bättre för den lilla prisskillnaden.

Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3 - Inet.se
Lite osäker på val av moderkort, tog bara nåt som hade USB3 och Sata 6Gb/s. Hur är det för överklockning? Jag har inga planer på att överklocka i nuläget men kan ju mycket väl hända att jag får för mig att prova på det om man skulle behöva en liten prestanda-boost. Bör man överväga vilket chipset moderkortet har?

Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - Inet.se
Corsair XMS har jag ju alltid vart populära så kändes som ett säkert kort. Funderar på om man ska lägga på lite för att få 1600MHz? När har man nytta av snabbare minnen? Vid överklockning? Ger det nån prestandeboost i övrigt?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Moderkortet klockar utmärkt. 2 irriterande saker med det. Dels kan man bara styra CPU-fläkten och en till fläkt. 2 fläktutgångar är alltså ej styrbara. Sen är tempmätaren på nordbryggan lite knasig på nästan alla kort. Visar konstant mellan 79-81 grader. Vet inte om det stämmer men men. Annars ett grymt prisvärt moderkort.

Ska du överklocka skulle jag köpt 1600MHz-minnen. Bekvämare så. Rent prestandamässigt så spelar MHz mindre roll. Snabbare timings är i.s.f att föredra. Men då snackar vi skillnader i enstaka procent, eller snarare promille.

Asus M4A88TD-V EVO/USB3 - Inet.se är ett alternativ till moderkort. Asus har bättre fläktkontroll, i.a.f så har jag hört det. Hur det är på det kortet vet jag inte...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Processor: Helt rätt val, pris/prestanda är oslagbar

Moderkort: Helt OK kort, med stöd för nyare standarder, klockar OK, dock inget för de som tänkt köra Crossfire.

Minne: Du kan ju lika gärna ta 1600MHz-minne, kostar bara en femtiolapp mer. Snabbare minnen kan vara bra vid överklockning, i de fall du höjer FSB/HT, oklockat ger det inte många procent på totalprestandan. Du har dock en 955BE i ditt paket, då BE-moidellerna har upplåst multipel uppåt, så klockar du enkelt genom att höja multipeln (och när det blir instabilt, så höjer du Vcore ett snäpp), vilket gör att snabba minnen inte är en nödvändighet. Du skulle lika gärna kunna köra på 1333MHz-minne, men då prisskillnaden var liten, så tycker jag att du kan ta 1600MHz-minne.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Köpte samma prolle o MB med 1600 MHz minnena (XMS3) för någon månad sen. Känns som en bra kombo!

Permalänk

Okej, 1600MHz minnen får det nog bli då.

Asus-mobot såg ju också trevligt ut, hur är det för klockning?

Edit: Såg att det bara hade SATA 6Gb/s, visst är det bakåtkompatibelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Okej, 1600MHz minnen får det nog bli då.

Asus-mobot såg ju också trevligt ut, hur är det för klockning?

Edit: Såg att det bara hade SATA 6Gb/s, visst är det bakåtkompatibelt?

Jo, det är bakåtkompatibelt. Tror att båda dom moderkorten är ungefär lika på överklockning. Alltså inga problem alls. Mitt Gigabyte 870A UD3 låter min 1055T-processor gå upp till 4100 MHz om jag önskar så jag kan verkligen inte klaga.

TR's Fall 2010 system guide - The Tech Report - Page 1

Ovan har du en artikel som är nygjord med lite tips på komponenter som Techreport.com tycker är bäst i olika prisklasser. Gigabytes 870A UD3 hänger med i dom lite billigare AMD-systemen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770