Tips vid problem med extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Tips vid problem med extern hårddisk

Har en Western Digital My Book Premium Edition II (En 1TB disk bestående av 2st 500Gb diskar i RAID).
För ett tag sedan började den krångla, fungerade en stund, men slutade sedan att svara och hängde sig. Allt eftersom blev tiden som den kunde vara igång allt kortare, fram tills nu, då jag kunde starta den och kopiera filer från den i cirka 2 min innan den lade av.

Då den är på 1TB och jag ville kopiera över allt till annan disk innan det var för sent, så var 2 minuters sessioner en ganska kort tid att kopiera på, särskilt med tanke på att dessa sessioner blev allt kortare för var gång.

Min lösning på detta var helt enkelt att röja ur ett fack i frysen, koppla in ström- och USB-kabel och låta den ligga i frysen i ca 3 minuter innan jag startade den. Sedan lät jag den ligga kvar i frysen medan jag började kopiera från den. Det gick utmärkt!

Hade igång den i cirka 5 timmar och kopierade non-stop. På slutet gick det lite långsammare, så jag funderade på om det tom började bli för kallt, så nu har jag tagit ut den för att "tina" den lite innan nästa sväng in i frysen.

Det som är viktigt att tänka på är bara att när du tar ut den ur frysen, att antingen innan eller snabbt efteråt stänga av strömmen till den (dra ut strömsladden), eftersom det bildas kondens direkt när den kommer ut i värmen.

Jag vet att denna metod har nämnts i tidigare trådar, men då har det handlat om att kyla ner disken en stund och sedan ta ut den igen. Detta är inte helt optimalt, då kondens bildas då man tar ut disken, vilket kan leda till kortslutning. Dessutom kan man kopiera längre/mer om disken får ligga i frysen under tiden, eftersom den hålls kall längre.

Om någon vet varför eller hur detta fungerar, så får du/ni gärna förklara det.

Ha det fint och hoppas att detta kan hjälpa någon!