Permalänk
Avstängd

Nvidia SAFE funtion

Jag har ett gtx 470 som jag har klockat, men i spel med lite "gpu load" kör kortet i 400mhz (core) här är ett exempel från cs:s
I metro 2033 tex så kör gpun i 770mhz (som den ska)

Jag har läst lite och hittat detta. (obs google translate)

"På Nvinda SAFE sentinel sparkar i och downclocking kortet till 400 MHz. Nvidias SAFE sentinel aktiveras i händelse av en termisk fråga, hårdvara stabilitet fråga (GPU fråga är upptäckta och återvunna) eller om GPU lasten inte är för hög och det är säkert att downclock (energisparläge)"

Och om jag har förståt det rätt så är det inte att gpun är ostabil utan det sist nämda gpu lasten inte är hög nog (energisparläge)

Går det att fixa detta, kanske med en bios flash?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför? Om gpun inte belastas nog är det inget annat än helt rätt att kortet klockas ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xyllian:

Får jag fråga varför? Om gpun inte belastas nog är det inget annat än helt rätt att kortet klockas ner.

Som du ser så jobbar kortet i ca: 50% men går i 400mhz.

Obs: är ingen noob (nyregistrerad)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Vilken FPS har du när den kör i 50% då? Det ligger inte bara i grafikkorts tillverkarens drivrutiner då? I så fall kan du ju bara installera Nvidias.
Låter för övrigt som en väldigt bra funktion, skulle jag vilja ha.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Som du ser så jobbar kortet i ca: 50% men går i 400mhz.

Obs: är ingen noob (nyregistrerad)

Jag förstår det, men det finns ingen som helst anledning för kortet att klockas upp om belastningen ändå är såpass låg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av windows8:

Jag har ett gtx 470 som jag har klockat, men i spel med lite "gpu load" kör kortet i 400mhz (core) här är ett exempel från cs:s
I metro 2033 tex så kör gpun i 770mhz (som den ska)

http://img526.imageshack.us/img526/7120/namnlsgs.png

http://img266.imageshack.us/img266/6169/namnls3u.png

Jag har läst lite och hittat detta. (obs google translate)

"På Nvinda SAFE sentinel sparkar i och downclocking kortet till 400 MHz. Nvidias SAFE sentinel aktiveras i händelse av en termisk fråga, hårdvara stabilitet fråga (GPU fråga är upptäckta och återvunna) eller om GPU lasten inte är för hög och det är säkert att downclock (energisparläge)"

Och om jag har förståt det rätt så är det inte att gpun är ostabil utan det sist nämda gpu lasten inte är hög nog (energisparläge)

Går det att fixa detta, kanske med en bios flash?

Jag undrar om prestandan inte räcker för CS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av windows8:

Som du ser så jobbar kortet i ca: 50% men går i 400mhz.

Obs: är ingen noob (nyregistrerad)

50% vid 400 MHz är mindre än 25% vid full klockning. Kortet gör helt rätt som klockar ner.

CS:S är ju inte direkt grafikkrävande.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Jag kollade fps i cs:s och den var 300 fps även när kortet gick i 400mhz så det borde inte spela någon roll.
En rolig grej var att jag skrev max_fps 1000 i console, och då gick gpu load upp till 95-99%

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt på vilket plan det skulle vara chockerande, men bra då vet vi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xyllian:

Vet inte riktigt på vilket plan det skulle vara chockerande, men bra då vet vi.

Är du ironisk, eller rent av lite kaxig?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Jag är rent av /facepalmande, men kul att du löste dina problem

Permalänk
Avstängd

Är det någon här som har hört talas om "NV SAFE" ? Och kanske kan berätta lite mer hur det fungerar?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Hedersmedlem

GPU:n klockar ner sig om kortet blir för varmt för att inte brinna sönder, det är väl det hela.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

GPU:n klockar ner sig om kortet blir för varmt för att inte brinna sönder, det är väl det hela.

Nja.

"NVIDIA's SAFE sentinel is activated in case of a thermal issue, hardware stability issue (GPU issue is detected and recovered) or if the GPU load is not too high and it is safe to downclock (power saving)"

Det är allt jag kan hitta om "NV SAFE"

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Nja.

"NVIDIA's SAFE sentinel is activated in case of a thermal issue, hardware stability issue (GPU issue is detected and recovered) or if the GPU load is not too high and it is safe to downclock (power saving)"

Det är allt jag kan hitta om "NV SAFE"

Det är precis allt vad det gör också. När kortet är under läg belastning klockas det ner för att spara ström och när det är på väg att överhettas gör det det samma för att inte skada kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av windows8:

Nja.

"NVIDIA's SAFE sentinel is activated in case of a thermal issue, hardware stability issue (GPU issue is detected and recovered) or if the GPU load is not too high and it is safe to downclock (power saving)"

Det är allt jag kan hitta om "NV SAFE"

ja det sår ju på svart och vitt thermal issue=Värme problem kortet klockar ner sig vid 105 grader...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

ja det sår ju på svart och vitt thermal issue=Värme problem kortet klockar ner sig vid 105 grader...

Jo det är sant, men det står också: "hardware stability issue (GPU issue is detected and recovered) or if the GPU load is not too high and it is safe to downclock (power saving)"

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Antielefant

den klockar alltså ner sig vid för hög klockning, och om kortet belastas så lågt att det inte är värt att hålla det klockat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

den klockar alltså ner sig vid för hög klockning, och om kortet belastas så lågt att det inte är värt att hålla det klockat.

Det finns andra anledningar (om du orkar läsa ALLT och inte bara lite) tex "strömsparläge"

Jag har aldrig tänkt på detta tidigare (jag har vart medlem sedan 2009) men vad folk ser ner på nyregistrerade medlemmar, och är allmänt otrevliga och är snabba på att dumförklara den nya medlemen.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Du verkar ju redan veta allt av intresse så det är svårt för oss att riktigt förstå din fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av windows8:

Nja.

"NVIDIA's SAFE sentinel is activated in case of a thermal issue, hardware stability issue (GPU issue is detected and recovered) or if the GPU load is not too high and it is safe to downclock (power saving)"

Det är allt jag kan hitta om "NV SAFE"

Varför fråga om du redan vet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen tycker jag det är utmärkt med all hårdvara som klockar ner dynamiskt. Lägre strömförbrukning, mindre värme och längre livslängd. Så länge man inte får några problem pga detta kan jag inte se några nackdelar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro