Kan man bränna ut en recovery win7 skiva?

Permalänk
Medlem

Kan man bränna ut en recovery win7 skiva?

Hej! har just införskaffat mig en ny dell laptop och fick inte med nån omformaterings skiva utan bara en drivrutinskiva så jag skulle vilja bränna ut en backup på mitt win 7 premium (om det går) så jag är säker om nåt oväntat skulle inträffa all hjälp uppskattas. om det går vilket program ska jag då använda ??

Permalänk
Medlem

Om den är helt ny bör det första du ser på skärmen då du startar den vara en fråga ang att skapa återställnings skivor. Bara följa instruktionerna.

EDIT:
20 sek på google:
http://supportapj.dell.com/support/topics/global.aspx/support...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Om den är helt ny bör det första du ser på skärmen då du startar den vara en fråga ang att skapa återställnings skivor. Bara följa instruktionerna.

det kom säkert upp men visste inte och hade inga brännskivor då det va 3 dar sen ...
kan man inte använda nåt program och göra en återställningsskiva?? =/

Permalänk
Medlem

går det inte att använda något program och bränna ut win 7 som recovery?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men vafan, du fick ju svaret eller? Brän återställningsskivorna, läs manualen om du inte hittar programmet som dell använder sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men vafan, du fick ju svaret eller? Brän återställningsskivorna, läs manualen om du inte hittar programmet som dell använder sig av.

ursäkta men som sagt så track ja bort det som kom upp men ja tro det finns 1 program som heter dell datasafe local backup kan de va de? och det stod inget i manualen

EDIT: när jag starta dell datasafe local backup kan man säkerhetskopiera och skapa en säkerhetsmedia men med säkerhetsmedia menar dom återställningsskiva då????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

EDIT: när jag starta dell datasafe local backup kan man säkerhetskopiera och skapa en säkerhetsmedia men med säkerhetsmedia menar dom återställningsskiva då????

Grattis! Du har just vunnit en pumptermos.

OT:

Ja! Klicka på "Create your Recovery Discs (skapa återställningsskivor)" i dell datasafe backup..

Permalänk
Medlem

tack vet att ja e noob på sånt

jippie skicka pumptermosen då

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tack ja håller med länkarna e konstiga den länken du skrev först funkande inte men de här funka tusen tack

EDIT: Jag har inte dell datasafe local backup 2.0 för ja råkade radera det och sen ladda ja ner det men det är inte 2.0....

Permalänk
Medlem

Använd Windows7 inbyggda återställning istället....

Börja med att klicka på Start-knappen och skriv säkerhetskopiering i sökfältet. Då visas alternativet Säkerhetskopiering och återställning som du sedan klickar på.
I den ruta som visas klickar du på Skapa en systemavbildning, och därefter är det bara att välja enhet som avbilden ska lagras på och klicka på Nästa. Slutligen får du bekräfta ditt val genom att trycka på Starta säkerhetskopiering. Från samma funktionsruta kan du återställa en systemavbildning vilket kan komma väl till pass om datorn skulle krångla vid ett senare tillfälle.

Tänk på att det tar en del plats, så ha ett gäng dvd'er beredd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Data:

Använd Windows7 inbyggda återställning istället....

Börja med att klicka på Start-knappen och skriv säkerhetskopiering i sökfältet. Då visas alternativet Säkerhetskopiering och återställning som du sedan klickar på.
I den ruta som visas klickar du på Skapa en systemavbildning, och därefter är det bara att välja enhet som avbilden ska lagras på och klicka på Nästa. Slutligen får du bekräfta ditt val genom att trycka på Starta säkerhetskopiering. Från samma funktionsruta kan du återställa en systemavbildning vilket kan komma väl till pass om datorn skulle krångla vid ett senare tillfälle.

Tänk på att det tar en del plats, så ha ett gäng dvd'er beredd...

okej tack ska göra det imorgon men 1 fråga om jag har spel m.m på datorn nu och gör en systemavbildning kommer de spelen med då eller är det bara windows 7 operativsystem?

en till fråga går det a boota från systemavbildningen??
tacksam för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Inte om du gör en egen avbildning med 3de parts program. Programmet bränner ju det som finns på återställningspartitionen och inte windows...
2. Från återställningsskivorna ja, annars skulle meningen med dem vara ganska värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1. Inte om du gör en egen avbildning med 3de parts program. Programmet bränner ju det som finns på återställningspartitionen och inte windows...
2. Från återställningsskivorna ja, annars skulle meningen med dem vara ganska värdelösa.

så systemavbildning är samma ord som återställningsskivor?

man kan ju också göra en systemreparationsskiva vad är det ? och vad är det för vits att göra en systemreparationsskiva om man kan skapa en systeamavbildning?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alfsvåg:

så systemavbildning är samma ord som återställningsskivor?

man kan ju också göra en systemreparationsskiva vad är det ? och vad är det för vits att göra en systemreparationsskiva om man kan skapa en systeamavbildning?

Nej det är det inte? Namnen förklarar ju sig själva. Systemavbildning / Återställningsskivor.

En systemavbildning är just bara en avbildning på systemet, en 100% kopia och inget annat.
Reparationsskivan används för att reparera systemet, fixa MBR eller möjligen återställning mha avbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej det är det inte? Namnen förklarar ju sig själva. Systemavbildning / Återställningsskivor.

En systemavbildning är just bara en avbildning på systemet, en 100% kopia och inget annat.
Reparationsskivan används för att reparera systemet, fixa MBR eller möjligen återställning mha avbildningen.

Okej då ska jag göra en systemavbildning imorn trodde att systemavbildningen var allt som fanns på datorn och inte den dolda återställningspartionen .....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja men det är det ju?

Återställningspartitionen är en systemavbildning för att du ska kunna återställa datorn till fabricksskick.

Permalänk
Medlem

HUR mycket plats tar säkerhetskopian?? =/ sitter här med 5 dvd-r skivar på 4,7gb alltså sammanlagt 23,5gb utrymme och när ja ska börja står det
Säkerhetskopian KAN ta upp till 78gb wtf??
hur mycket tar en vanlig kopia annars måste ja ha 20 skivor till =/

Permalänk
Medlem

Ehm e nu inne på 4rde skivan och hårddisken på men dator är på 500gb (blir 451gb) har 382gb kvar alltså har jag använt upp 69gb och det stod att säkerhetskopian kan bli 78gb stor och nu står det säkerhetskopierar hårddisk C säkerhetskopierar jag allt jag har på datorn nu?? vafan e de här

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1. Inte om du gör en egen avbildning med 3de parts program. Programmet bränner ju det som finns på återställningspartitionen och inte windows...
2. Från återställningsskivorna ja, annars skulle meningen med dem vara ganska värdelösa.

Vafan det brände ju ner återstållningspartionen OCH WINOWS MED ALLT PÅ så hade inte tillräckligt med skivor så allt sket sig tack som fan!

Permalänk
Medlem

Jag varnade dig för att det skulle gå åt ett gäng dvd'er....

Men seriöst talat. 78GB data att göra backup på. Det blir 17skivor att bränna. Jag skulle lägga detta på en extern hårddisk istället. De kostar inte så mycket idag (500-700kr), och då kan du även skapa en backup som körs automatisk för dina foton & dokument mm. Windows inbyggda backup fungerar utmärkt för detta, så du behöver ingen extraprogramvara.

Anledningen till att det blir så mycket data beror på att att din C: är på 69GB (spel + program)
Själv har jag skapat 2 partitioner för windows. Min återställningsfil blev på 24GB om jag enbart valde C:
C: 50GB
D: 200GB

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Vafan det brände ju ner återstållningspartionen OCH WINOWS MED ALLT PÅ så hade inte tillräckligt med skivor så allt sket sig tack som fan!

Ja, om du använder Windows verktyg och väljer systemavbildning så gör den ju en kopia av din systemdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Ja, om du använder Windows verktyg och väljer systemavbildning så gör den ju en kopia av din systemdisk?

men vill ju endast backupa återställningspartione så om datorn kraschar ska ja kunna använda backup skivorna jag vill inte göra en backup på alla spel m.m.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Data:

Jag varnade dig för att det skulle gå åt ett gäng dvd'er....

Men seriöst talat. 78GB data att göra backup på. Det blir 17skivor att bränna. Jag skulle lägga detta på en extern hårddisk istället. De kostar inte så mycket idag (500-700kr), och då kan du även skapa en backup som körs automatisk för dina foton & dokument mm. Windows inbyggda backup fungerar utmärkt för detta, så du behöver ingen extraprogramvara.

Anledningen till att det blir så mycket data beror på att att din C: är på 69GB (spel + program)
Själv har jag skapat 2 partitioner för windows. Min återställningsfil blev på 24GB om jag enbart valde C:
C: 50GB
D: 200GB

får väll omformatera datorn till fabriksinställningarna och göra backup och sen installera allt igen...=

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

men vill ju endast backupa återställningspartione så om datorn kraschar ska ja kunna använda backup skivorna jag vill inte göra en backup på alla spel m.m.....

Funkade inte Dell Datasafe eller? För det är det programmet du ska använda för att göra skivorna som du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Funkade inte Dell Datasafe eller? För det är det programmet du ska använda för att göra skivorna som du vill ha.

testade inte de för en killa sa använd windows återsällningsprogram istället.... =(

När ja köpt nya skivor testa ja dell datasafe ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Data:

Använd Windows7 inbyggda återställning istället....

Börja med att klicka på Start-knappen och skriv säkerhetskopiering i sökfältet. Då visas alternativet Säkerhetskopiering och återställning som du sedan klickar på.
I den ruta som visas klickar du på Skapa en systemavbildning, och därefter är det bara att välja enhet som avbilden ska lagras på och klicka på Nästa. Slutligen får du bekräfta ditt val genom att trycka på Starta säkerhetskopiering. Från samma funktionsruta kan du återställa en systemavbildning vilket kan komma väl till pass om datorn skulle krångla vid ett senare tillfälle.

Tänk på att det tar en del plats, så ha ett gäng dvd'er beredd...

och ett gäng dvder kunde du väll utryckt dig mer specifikt trodde 5 skulle räcka....

Permalänk

Som sagt, det är Dell Datasafe du ska använda. Dell brukar nöja sig med 2 skivor om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

och ett gäng dvder kunde du väll utryckt dig mer specifikt trodde 5 skulle räcka....

Ehhh... Du får ju räkna lite först. Varje skiva rymmer 4.7GB. Så 4,7*5=ca 23,5GB. Att då smacka igång något som tar nästan 70GB..... Hur tänkte du där?

Om du hade haft ett rent OS + lite nyttoprogram, så kanske du hade fått plats med dem. Sorry om jag var lite otydlig med det. Jag gav bara tips på hur du enkelt kunde lösa problemet utan extra programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Data:

Ehhh... Du får ju räkna lite först. Varje skiva rymmer 4.7GB. Så 4,7*5=ca 23,5GB. Att då smacka igång något som tar nästan 70GB..... Hur tänkte du där?

Om du hade haft ett rent OS + lite nyttoprogram, så kanske du hade fått plats med dem. Sorry om jag var lite otydlig med det. Jag gav bara tips på hur du enkelt kunde lösa problemet utan extra programvara.

jo... men det stog att det "kan" ta 78 gb så ja tänkte visst bullshit eftersom ja trodde det bara brände ut återställningspartionen och inte hela jävla c .... aja får använda dell datasafe local backup ist för vill bara bränna ut återställningspartionen och inte c för vill ju inte ha massa skit på datorn när man just forma den.. aja tack för hjälpen anyways