Permalänk

Sandy Bridge Reviews!

Morrn!

Äntligen ute:
2500k http://www.youtube.com/watch?v=achL4hIAvpo
2600k http://www.youtube.com/watch?v=PSET4P6EZ30

Kan även tillägga att enligt reviewsen kostar i5 2500k 1447kr och i7 2600k 2124kr, hur dessa priser blir i Sverige senare vet man ju inte. Om 2600k hamnar runt 2500kr så blir det ett givet köp för mig, min gamla Phenom 9950 börjar bli antik

EDIT: Nu kom länken till skriftliga recensionen upp (Slipper man kolla igenom 30 min på youtube)
http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/i7_2600k_i5_...

EDIT2: Slänger in lite fler länkar.
http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600...

http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k...

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/03/intel-sandy-...

http://www.overclockers.com/intel-i7-2600k-sandy-bridge-revie...

http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_corei7_2600k_an...

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Sist och absolut inte minst:
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk
Medlem

nice, finns också review på guru3d.com nu

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk

Ser fan bra ut.

Permalänk
Permalänk
Medlem

WTF? (förhoppningsvis inte)

Jag hoppas innerligt att jag har fel om det här:

I Anandtechs review står följande:

Citat:

The high level differentiation is easy to understand: P-series doesn’t support processor graphics, H-series does.

Och lite längre ner på samma sida:

Citat:

While H67 allows for memory and graphics overclocking, it doesn’t support any amount of processor overclocking. If you want to overclock your Sandy Bridge, you need a P67 motherboard.

Man kan alltså bara använda grafikdelen i processorn om man har ett moderkort med H67 men då kan man inte överklocka (och den är ju trevlig att klocka verkar det som så det vill man ).

Eftersom en av de största fördelarna för min del skulle vara omkodning av film för iPhone och iPad så blir jag *lätt* pissed på följande (länk):

Citat:

There’s just one hangup to all of this Quick Sync greatness: it only works if the processor’s GPU is enabled. In other words, on a desktop with a single monitor connected to a discrete GPU, you can’t use Quick Sync.

Jag måste alltså välja om jag vill kunna använda Quick Sync eller kunna överklocka den? Groteskt kass om det stämmer :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

2500K ser ut att vara en riktigt trevlig processor, särskilt om priset blir som sagts. I stort sett 980X-prestanda för ~2000kr, sanslöst.
AMD ser ut att få det väldigt svårt i segmenten >= 2000kr.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Sa*** va grymt! Bra jobbat Intel

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Jag hoppas innerligt att jag har fel om det här:

I Anandtechs review står följande:
Och lite längre ner på samma sida:

Man kan alltså bara använda grafikdelen i processorn om man har ett moderkort med H67 men då kan man inte överklocka (och den är ju trevlig att klocka verkar det som så det vill man ).

Eftersom en av de största fördelarna för min del skulle vara omkodning av film för iPhone och iPad så blir jag *lätt* pissed på följande (länk):

Jag måste alltså välja om jag vill kunna använda Quick Sync eller kunna överklocka den? Groteskt kass om det stämmer :/

Tips! läs detta om z68
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Chipsetsgrejen var ju lite antiklimax, men annars så svider pengarna i plånboken när jag läser om de nya cpuerna.

Blir nog till att vänta på Z68, annars kommer jag bara att känna mig scammad (kommer onekligen att kosta skjortan)

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

2500K ser ut att vara en riktigt trevlig processor, särskilt om priset blir som sagts. I stort sett 980X-prestanda för ~2000kr, sanslöst.
AMD ser ut att få det väldigt svårt i segmenten >= 2000kr.

Och detta är bara mainstream sockeln, tänk bara på hur LGA 2011 kommer prestera Otroligt imponerad faktiskt av dessa resultat.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Japp helt klart imponerande! Tänk vad långt man kan komma med olagliga metoder! Undra hur AMD ska svara detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Kommer man kunna använda kylare till 1156 för sandybridge?

Visa signatur

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Permalänk
Skrivet av Addekillen:

Kommer man kunna använda kylare till 1156 för sandybridge?

Yes, enligt Intel ska det vara exakt samma mountingholes som på 1156.

Permalänk
Avstängd

perfekt:)

Visa signatur

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att vänta tills man kan lägga en beställning.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Japp helt klart imponerande! Tänk vad långt man kan komma med olagliga metoder! Undra hur AMD ska svara detta?

Nåja, det där med olagliga metoder känns lite överspelat i dagsläget, nu snackar du ju om P4:a tiden. Däremot visar det snarare hur långt man kommer med jättelika resurser.
AMD skall svara med Bulldozer, som troligtvis kommer till sommaren. Det skall bli intressant att se hur pass bra de lyckas med sin nya arkitektur. Hoppas de kan sätta lite mer press på Intel även i de högre segmenten än vad de mäktar med nu. det är ju alltid bra för oss konsumenter med konkurrens.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Nåja, det där med olagliga metoder känns lite överspelat i dagsläget, nu snackar du ju om P4:a tiden. Däremot visar det snarare hur långt man kommer med jättelika resurser.
AMD skall svara med Bulldozer, som troligtvis kommer till sommaren. Det skall bli intressant att se hur pass bra de lyckas med sin nya arkitektur. Hoppas de kan sätta lite mer press på Intel även i de högre segmenten än vad de mäktar med nu. det är ju alltid bra för oss konsumenter med konkurrens.

Ja och du tror inte att Intel har haft nytta av det fram tills idag? Det var ju anledningen till att Intel har sådan dominans idag. För på den tiden hade AMD en överlägsen arkitektur som tyvärr grusades tack vare Intels olagliga metoder. AMD har garanterat tappat en massa marknadsandelar pga det.

Hade Intel däremot kommit med Sandy Bridge utan att ha sysslat med olagliga aktiviteter hade jag inte sagt någonting. Men när man vet att det som gjordes på P4 tiden fortfarande avger avtryck än idag blir man lite ledsen i ögat.

Som du säger får vi hoppas att Bulldozer kommer tidigt det är kritiskt för AMD att leverera nu annars blir det svårt att återhämta sig. Bulldozer sägs komma i April 2011.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Sweclockers var är ni?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Avstängd

Väntar bara på att dom ska komma in i svenska butiker. Sen köper jag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Sweclockers var är ni?

Kan man undra... men kanske jobbar de på att få ut sin egen recension i stället för länkar till andras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Sweclockers var är ni?

Dom kanske har en NDA som dom respekterar? (5 januari är väl då det släpps)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Dom kanske har en NDA som dom respekterar? (5 januari är väl då det släpps)

Enligt många forum (googla) så vart det ändring i NDA:n. Släpptes tydligen midnatt den andra Januari. Kan ju inte säga exakt datum själv dock, men SweC:s review kommer nog upp tillslut

Permalänk

Citat från Nordichardware över den överaskande framflyttade Sandy Bridge lanseringen.

"Tyvärr har varken media eller Intels moderkortspartners i norden (även viss europeisk media) fått information om Intels ändrade media embargo som skickades ut till företagets egna PR-byrås den 30 december 2010. Vi har i morse fått bekräftat att lanseringen ändrats till den 3 januari från den 5 och fortsätter att färdigställa vår egen djupanalys av Intels nya processorplattform. Tills dess finns ett axplock av de recensioner som idag publicerats"

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av frankof:

Dom kanske har en NDA som dom respekterar? (5 januari är väl då det släpps)

Dom flesta andra bryter nog inte sina nda, dom har ju säkert redan den i testbänkten swe). Bättre med kvalitatet förhoppningsvis då:)

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat bli ett köp, om jag så ska sälja min kropp för att få råd!

Permalänk
Medlem

Vafan, tänkte ju köpa H67 och koppla TVn där och två skärmar i ett 460 men då kan man inte överclocka >.<

Får bli p67 då och klara sig utan 3e skärm tills z68 :/ (amd grafik är inte ett val)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja och du tror inte att Intel har haft nytta av det fram tills idag? Det var ju anledningen till att Intel har sådan dominans idag. För på den tiden hade AMD en överlägsen arkitektur som tyvärr grusades tack vare Intels olagliga metoder. AMD har garanterat tappat en massa marknadsandelar pga det.

Hade Intel däremot kommit med Sandy Bridge utan att ha sysslat med olagliga aktiviteter hade jag inte sagt någonting. Men när man vet att det som gjordes på P4 tiden fortfarande avger avtryck än idag blir man lite ledsen i ögat.

Som du säger får vi hoppas att Bulldozer kommer tidigt det är kritiskt för AMD att leverera nu annars blir det svårt att återhämta sig. Bulldozer sägs komma i April 2011.

Nja, det har väl efterverkningar på det sätt att AMD inte fick så mycket förtjänst som de förtjänade då de mycket riktigt hade en bättre arkitektur på den tiden och därmed inte haft lika mycket pengar att satsa på research. Men även utan alla fulspel från Intel, så har jag lite svårt att tro att AMD skulle kunna vara i kapp. Intel har ju sådana enorma resurser och hade vid tillfället ett mycket väl inarbetat och respekterat varumärke (deras avslöjade konkurrenshämmande åtgärder svärtade ju ned deras rykte först senare).
Vet att jag inte lyckades övertyga inköpschefen på jobbet att han skulle köpa in AMD, trots att de vid tillfället hade en bättre teknisk lösning. Företag har svårt att lämna inarbetade hjulspår och satsa på något nytt.
Men man kan ju alltid hoppas att AMD skall överraska igen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det här med överklockning på H67 har det funnits rykten om tidigare. Väldigt tråkigt att det blev så i slutändan. Nu får jag tänka om rätt rejält kring nya burken. Eller har någon sett några ITX-brädor med P67?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Det här med överklockning på H67 har det funnits rykten om tidigare. Väldigt tråkigt att det blev så i slutändan. Nu får jag tänka om rätt rejält kring nya burken. Eller har någon sett några ITX-brädor med P67?

Yup, Asus P8P67-I.
Ska tydligen vara grymma specs för att vara Mini ITX.

EDIT: Äh va tusan, slänger in lite porr.

Permalänk