Stänga av installerat alarm till cpu fläkten.

Permalänk
Medlem

Stänga av installerat alarm till cpu fläkten.

Tja,
jag köpte min dator här på sweclockers för ungefär 3 månader och han jag köpte den av hade installerat ett larm som ska pipa när cpu fläkten stannar. den piper bara när man startar datorn kall. men efter att jag har uppgraderat mitt nätaggregat från Antec 430 Watt till ett Corsair TX 650 Watt. så nu när jag har bytt till ett starkare nät-agg så piper cpun hela tiden när man startar datorn. fläkten startar och allt. vet någon av er hur man ska göra för att ta bort det installerade larmet??? då jag inte orkar höra ett pipande ljud hela tiden.

// Joachim

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

I moderkortets BIOS inställningar kan du välja vilken typ av alarm du vill höra.
Där finns larm för stillastående fläktar, övertemperatur och spänningsfel.

Gå in i BIOS och se efter vad som är valt.
Det är ju inte säkert att det är fläkten som den larmar på.
Den kanske larmar för spännings skillnad mot förut.

Vilket moderkort har du ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Moderkortet jag har är Gigabyte GA-P35-DS3.
Han jag köpte datorn av sa att larmet var till för m fläkten stannar.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Men om fläkten snurrar och är inkopplad som förut så...
Har du en extra fläktstyrning eller sitter fläkten kopplad till moderkortet ?

Manualen för korte och BIOS har du här.
http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=2741#ov

BIOS inställningen ligger under "PC Health Status".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

fläkten är kopplad till moderkortet. hur/vart hittar jag dit där man stänger av alarmet?? har provat men kan inte hitta.
är inte bra på datorer.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

fläkten är kopplad till moderkortet. hur/vart hittar jag dit där man stänger av alarmet?? har provat men kan inte hitta. är inte bra på datorer.

Ladda ner denna bruksanvisning och läs från sidan 36 hur man kan ställa om i BIOS.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...

Direkt efter du tryckt på startknappen och det kommit upp text eller en startbild, så trycker du på "<DEL>: BIOS Setup". Använd pil-tangenterna för att komma till "PC Health Status" och tryck <Enter>.

På denna sida (sidan 50 i manualen) finns rader som talar om temperaturer med mera.
När du vet vad som är fel och du tycker att du inte bryr dig så kan du ändra följande rader till [Disabled].

CPU Warning Temperature [Disabled]
CPU FAN Fail Warning [Disabled]
SYSTEM FAN2 Fail Warning [Disabled]
POWER FAN Fail Warning [Disabled]
SYSTEM FAN1 Fail Warning [Disabled]

När du har fått till det som du vill ha det så tryck <F10> för att spara och avsluta.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

tack för alla svaren. det funkar nu utan en massa pip

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.