Permalänk
Medlem

Vga->RCA

Hej!
Kommer det att gå att koppla en sådan här: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1084
till vga utgången på en laptop och sedan bara plugga in rca kablarna (vill enbart ha bild) till rca ingångarna på en tv? (tvn har bara rca och scart som ingångar)

I beskrivningen står det "Signalen går från komponent till VGA, enheten som tar emot signalen måste klarar att ta emot en komponent-signal via VGA-ingången"

Men spelar de verkligen någon roll från vilken ände av kabeln signalerna kommer ifrån?
Jag vill ju skicka från vga till rca.

Tack på förhand

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Hej!
Kommer det att gå att koppla en sådan här: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1084
till vga utgången på en laptop och sedan bara plugga in rca kablarna (vill enbart ha bild) till rca ingångarna på en tv? (tvn har bara rca och scart som ingångar)

I beskrivningen står det "Signalen går från komponent till VGA, enheten som tar emot signalen måste klarar att ta emot en komponent-signal via VGA-ingången"

Men spelar de verkligen någon roll från vilken ände av kabeln signalerna kommer ifrån?
Jag vill ju skicka från vga till rca.

Tack på förhand

tjenare

ja det ska gå och göra så, jag har själv användt en likdan och det funkade bra
se till att du har ett bra grafikkort i datorn så du får en bra bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Hej!
Kommer det att gå att koppla en sådan här: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1084
till vga utgången på en laptop och sedan bara plugga in rca kablarna (vill enbart ha bild) till rca ingångarna på en tv? (tvn har bara rca och scart som ingångar)

I beskrivningen står det "Signalen går från komponent till VGA, enheten som tar emot signalen måste klarar att ta emot en komponent-signal via VGA-ingången"

Men spelar de verkligen någon roll från vilken ände av kabeln signalerna kommer ifrån?
Jag vill ju skicka från vga till rca.

Tack på förhand

läser du produktinfon så står det "OBS! Går ej att koppla från dator till TV OBS!"

Vad har du för tv ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaa_kola:

läser du produktinfon så står det "OBS! Går ej att koppla från dator till TV OBS!"

Vad har du för tv ?

en gammal philip tjockskärm
som sagt, bara scart och rca som ingångar.
Har en kompis som kör en vga -> scart kabel till en av sina äldre tv-apparater och det fungerar

ser inte riktigt varför det inte skulle gå att koppla datorn till tvn med kabeln?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

I beskrivningen står det "Signalen går från komponent till VGA, enheten som tar emot signalen måste klarar att ta emot en komponent-signal via VGA-ingången"

Precis, och obs att de även förtydligar att "signalen går inte från VGA till komponent".. Så det torde vara kört!

Dessutom: Vad är det för RCA-ingång du har på TV:n? Är det bara en ingång för bilden (och sen två extra för ljudet) så är det en komposit-ingång, och då funkar inte den här kablen iallafall. Detta är en komponentkabel som använder tre kontakter för bara bilden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Precis, och obs att de även förtydligar att "signalen går inte från VGA till komponent".. Så det torde vara kört!

Dessutom: Vad är det för RCA-ingång du har på TV:n? Är det bara en ingång för bilden (och sen två extra för ljudet) så är det en komposit-ingång, och då funkar inte den här kablen iallafall. Detta är en komponentkabel som använder tre kontakter för bara bilden.

det verkar enbart var EN för bild (gula kontakten) och två för ljud ( L och R)(röd och svart)

har du något förslag på hur jag kan lösa detta? helst under 200kr

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att dator och TV enkelt uttryckt inte pratar samma språk när det gäller bild och ljud. Förutom rätt typ av kablar krävs ochså en del elektronik för att översätta signalerna, och det kostar mer än 200kr.
Denna är bland de billigaste, http://www.kjell.com/?item=98223 förutom att de kan hittas på tradera och liknande siter.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Problemet är att dator och TV enkelt uttryckt inte pratar samma språk när det gäller bild och ljud. Förutom rätt typ av kablar krävs ochså en del elektronik för att översätta signalerna, och det kostar mer än 200kr.
Denna är bland de billigaste, http://www.kjell.com/?item=98223 förutom att de kan hittas på tradera och liknande siter.

Ok, tack då vet jag!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000