Ta bort kylflänsa från Corsair Vengeance DDR3 1600 MHZ 4GB ???

Permalänk
Avstängd

Ta bort kylflänsa från Corsair Vengeance DDR3 1600 MHZ 4GB ???

Tjena! Jag har upptäckt att min processorfläkt NH-U12P SE12 i mitt moderkort MSI P67A-GD55 kmr att
stöta i mina internminnen av vad jag läst på nätet nu. Jag har inte öppnat förpackningarna än så jag bör
ju kunna skicka tillbaka minnena om jag måste byta dem mot kortare minnen. Men nu har jag sett på en sida:

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1083/pg2/corsair-vengea...

Att man ska tyckas kunna ta av dessa flänsar utan problem. Men två frågor nu: kan man ta bort dem utan
korten skadas? Och två: om man nu gör detta, kmr korten klara sig utan att bli för varma å ta skada då???

Tack för svar på förhand! Jag uppskattar verkligen hjälp från überkunniga personer med erfarenhet! (=

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har typ samma moderkort och det funkar bra bara du flyttar upp en av cirka 1cm
Beror lite på vad du har för chassi dock, jag har Fractal Design R3 och det är såpass tight att sidan tar i fläkten, men det är så lite så inget som gör något.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TriNitro:

Jag har typ samma moderkort och det funkar bra bara du flyttar upp en av cirka 1cm
Beror lite på vad du har för chassi dock, jag har Fractal Design R3 och det är såpass tight att sidan tar i fläkten, men det är så lite så inget som gör något.

Aha! Tack för svaret! Menar du att jag ska flytta fläkten mer åt sidan eller hur menar du mannen?

Jag har Fractal Design R3 svart, och när jag skicka ett mejl till MSI så sa de att
jag måste använda de blåa minnesplatserna om jag ska köra dual vilket jag ska.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nej, menar att du ska flytta fläkten uppåt. Så som dom visar på sin hemsida.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TriNitro:

Nej, menar att du ska flytta fläkten uppåt. Så som dom visar på sin hemsida.

Aha coolt! Så det du har gjort är att du har flyttat upp fläkten på metallgrejjen så flänsarna inte nuddar
dem? Äré så i ditt fall att dina kylflänsar är precis nedanför fläkten som du flyttat upp en bit på metallen?

Tack för svar mannen!!

\\\ Aplay ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Det spelar ju ingen roll om flänsarna nuddar fästanordningen.

Bara fäst fläkten högre = problem solved.

Men att ta bort flänsarna helt skulle jag inte rekommendera.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

TriNitro, jag har mätt nu och såg att jag höjer fläkten på metallen med ca 1 cm å vips så
kmr då minnena få plats under den. Det är helt sjukt bra lösning,. tack som fan karl, jag tänkte ju
nästan bryta av flänsarna eller byta ut dem mot nya men nu har jag ju öppnat förpackningen men
nu äré ju löst. Du ska fanimig ha en öl du nästa gång jag träffar dig ute på nån krog mannen!!!!!!

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det spelar ju ingen roll om flänsarna nuddar fästanordningen.

Bara fäst fläkten högre = problem solved.

Men att ta bort flänsarna helt skulle jag inte rekommendera.

Jajamänsan, jag såg att man kan göra det nu och jag har INTE brutit av flänsarna, så jag behåller dem då så
har jag überbilliga å überbra minnen på en å samma gång nu för mitt bygge imorrn när MOBO kommer!!!=))

Tack för alla svar karlar!

\\\ AplAy ///

EDIT: Ja just det, en viktig följdfråga jag kom på nu med tanke på att man höjer fläkten typ en cm på
metallen: hur mkt påverkar processorkylningen? För jag kmr ju öka spänningen på processorn å klocka den
upp till 4 GHZ iaf (kör med i5 2500K)? Kmr inte en del av luften åka ut då på fel sida om metallen så säg?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jo självklart kommer luften åka utanför flänsen det är ju den kompromissen man får göra...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swinto538:

Jo självklart kommer luften åka utanför flänsen det är ju den kompromissen man får göra...

Ja det är ju det, frågan är då hur stor denna kompromiss kmr att ha på min överklockning då på processorn
vilket jag tänkte göra så jag iaf får upp den till mer än 4 GHZ iaf. En annan lösning jag fått höra är att jag
skulle kunna slipa av en bit av flänsarna utan att förstöra dem. Jag kmr ju ändå int överklocka minnena ju!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

jag har en U12P-SE2 själv och ligger för närvarande på 43-46C under 3.36Ghz med 1.175 V utan LLC och turboboost. du får väl bara kolla hur varmt det blir helt enkelt.

Dock med en lynnfield 45nm

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swinto538:

jag har en U12P-SE2 själv och ligger för närvarande på 43-46C under 3.36Ghz med 1.175 V utan LLC och turboboost. du får väl bara kolla hur varmt det blir helt enkelt.

Dock med en lynnfield 45nm

Nu har jag inte en i5 760, men jag antar att du menar att den är klockad och ligger på 43-63 c vid load?

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |