SSD - OCZ, Corsair eller Crucial ?

Permalänk
Medlem

SSD - OCZ, Corsair eller Crucial ?

Hej!

Ska köpa en SSD disk.
Har letat runt och har nu 3st som jag väljer mellan.

OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB
SATA2 3Gb/s, 285MB/275MB/s read/write

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
SATA2 3Gb/s, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB
SATA3 6 Gb/s, upp till 355MB/75MB sek läs/skriv -hastighet

Vilken av dom är bäst ?
Crucial har högst läs hastighet, men låg skriv, men är 4GB större än de andra..

Mitt moderkort har bara Sata II, så vet inte hur Crucial funkar med det, blir den mycket slöare ?
Läst lite tester och de rekomenderar Sata III till den disken för max prestanda.

Har inga planer på att uppgradera moderkortet just nu, men när det blir så har väl nya moderkortet Sata III.
Så sett för framtidens behov kanske det är bättre att köpa en Sata III redan nu ?
Kanske köper ett Sata III PCI-e kort om det ökar prestandan mycket, fanns på ebay för några hundra såg jag.
Priserna på diskarna är ungefär samma.

disken ska jag ha till windows 7 och lite program.
Borde vara läshastigheten som är viktigast för prestandan då ?
De saker som skrivs till disken i windows borde väl inte behöva så hög hastighet ?

Permalänk
Medlem

Skulle valt crucialen, som du säger är läs hastigheten viktigast för operativ.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Han skulle ju ev. köpa ett sata 3 kort. Och då är ju crucial disken bäst imo.

SÅ jag tycker som sagt crucial plus sata 3 kort

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det kan vara lite prestandaproblem att köra ssd med vissa sata 6gbit/s kontrollers så kan det vara mindre lyckat att köpa ett expansionskort.

Personligen skulle jag nog valt Corsair Force i dagsläget, men Crucial är definivt värt att fundera på om man planerar att byta plattform inom en hyfsat snar framtid. Vertex 2 har jag rekommenderat tidigare men det har blivit lite tveksamheter om prestandan när de nu börjat gå över till 25nm nand.

Edit: Prestandasiffrorna du skriver är maxfarten och speglar egentligen inte hur disken fungerar vid normal användning. Dock är alla tre du räknar upp utmärkta diskar (men med lite frågetecken runt de vertex 2 som säljs nu) .

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har både OCZ vertex 2 och Crusial C300. Tycker C300 är lite snabbare. (jag kör sata 2)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

i de tester jag har sett så är c300 lite snabbare än F60, vid läsning av små filer(4 K), observera att sata2 inte flaska vid läsning av små filer.

Crucial har dock lite högre felprocent än corsair på sina diskar.

Permalänk
Skrivet av Jezpur:

Skulle valt crucialen, som du säger är läs hastigheten viktigast för operativ.

äre inte typ Random write som är viktigt för os?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

äre inte typ Random write som är viktigt för os?

random read, för små filer är det som är viktigt för os, förhoppningsvis så skriver inte ditt os så mycket till disken.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

random read, för små filer är det som är viktigt för os, förhoppningsvis så skriver inte ditt os så mycket till disken.

okej så jag hade delvis rätt?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4