MSI P67A-C45 REV B3 - Irriterande ljud

Permalänk

MSI P67A-C45 REV B3 - Irriterande ljud

Precis fått mitt sandybridge moderkort utbytt och installerat det i datorn.
Nu får jag något irriterande tjutande ljud
Någon mer som har samma problem ?
Datorn startar som vanligt och jag har inte märkt av något annat konstigt.

Ljudet upphör någon sekund om jag tex, tar tag i ett fönster och drar runt det på skärmen.

Tips ? vad kan vara fel ?

Permalänk

Antagligen coilwhine.
Är lite bökigt att få tyst på det men när jag hadde det på min förra I5 Asus moderkort så blev jag nästan av med det genom att stänga av vissa strömspar funktioner i Bios.

Annars är det bara att göra en RMA.

Permalänk

Tack
Ja du hade rätt, det fungerade att stänga av strömspars funktionerna.
Tror dock att jag gör en RMA ändå =D, men det är skönt att slippa ljudet.

Skrivet av Ace Ventura:

Antagligen coilwhine.
Är lite bökigt att få tyst på det men när jag hadde det på min förra I5 Asus moderkort så blev jag nästan av med det genom att stänga av vissa strömspar funktioner i Bios.

Annars är det bara att göra en RMA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iguanodon:

Tack
Ja du hade rätt, det fungerade att stänga av strömspars funktionerna.
Tror dock att jag gör en RMA ändå =D, men det är skönt att slippa ljudet.

Man ser detta på allt fler datorkomponenter nu för tiden och det verkar hänga samman med belastningen och som du såg (hörde...) så är det oftast när något sparar ström som det börjar låta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ska man se det som en defekt, eller orsak nog för RMA ?

Skrivet av MaLo:

Man ser detta på allt fler datorkomponenter nu för tiden och det verkar hänga samman med belastningen och som du såg (hörde...) så är det oftast när något sparar ström som det börjar låta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iguanodon:

Ska man se det som en defekt, eller orsak nog för RMA ?

De som lämnat in sina nätaggregat med samma problem har fått nya så det skulle jag tro att du kan göra då man kan hävda att man vill kunna köra datorn med strömsparfunktionen i gång utan att det skall låta. Problemet än när de testar för att kontrollerar det du säger så kanske deras konfiguration inte låter alls.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fick precis samma problem med det MSI H67MA-E35 system som jag bankade ihop idag. Samma lösning, men det är ju jävligt irriterande att man inte ska kunna använda den automatiska nedklockningen.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Har beställt MSI P67A-C45 REV B3 som kommer i morron, hoppas att kortet håller flabben hehe.

Permalänk
Skrivet av iguanodon:

Tack
Ja du hade rätt, det fungerade att stänga av strömspars funktionerna.
Tror dock att jag gör en RMA ändå =D, men det är skönt att slippa ljudet.

Samma moderkort, samma problem. Skickade tillbaka kortet och tog ett likadant igen i hopp om att det var ett måndagsexemplar. Samma problem igen. Dock försvann pipet efter några dagar och lite överklockande fram och tillbaka. Vilka strömsparsinställningar stängde du av?

Permalänk

Någon annan som upplever hög värme ifrån p67 chipet på detta moderkortet?
Min ligger runt 65c vid spelande och 45-50c idle. Jag har utmärkt lyftflöde i chassit.
Har även provat tre olika program som alla visar samma temp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av papercutz:

Någon annan som upplever hög värme ifrån p67 chipet på detta moderkortet?
Min ligger runt 65c vid spelande och 45-50c idle. Jag har utmärkt lyftflöde i chassit.
Har även provat tre olika program som alla visar samma temp.

Max värdet ligger på ca 100C så det är ingen fara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Max värdet ligger på ca 100C så det är ingen fara.

Man tackar! Är gammal amd räv som byt sida.

Permalänk
Medlem

Mitt kort är 58 grader varmt.. när jag bara typ kollar på en livestream..

Är det normalt eller? Känns som att det är för varmt, precis köpt datorn etc.

Permalänk
Medlem

Mitt P67-GD55 tjuter mycket när jag har aktiverat C-states djupare än C0.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Mitt P67-GD55 tjuter mycket när jag har aktiverat C-states djupare än C0.

Vilka funktioner är det man ska stänga av?

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Mitt P67-GD55 tjuter mycket när jag har aktiverat C-states djupare än C0.

Har samma moderskrot som du och samma problem.

Man får avaktivera c-state för att få bort ljudet.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte fimpa C-states helt ifall man fortfarande vill ha någon form utav strömsparning. Räcker att begränsa till C0

Hittar ni inte det så är det bara att leta, för svårt är det inte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Man behöver inte fimpa C-states helt ifall man fortfarande vill ha någon form utav strömsparning. Räcker att begränsa till C0

Hittar ni inte det så är det bara att leta, för svårt är det inte.

har problem med min värme, processorn ligger på cirka 85 i load, det ska sägas att jag inte bytte kylpasta på kylaren när jag bytte ut moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle123:

har problem med min värme, processorn ligger på cirka 85 i load, det ska sägas att jag inte bytte kylpasta på kylaren när jag bytte ut moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är orelevant. C-states stänger te.x av olika delar i processorn när processorn är idle för att spara ström. Under load så används inte C-states.

När du säger load, menar du spel eller stresstest? Är du säker på att du monterat kylaren riktigt och vilken spänning kör du på?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Hej! Jag har precis byggt ihop en dator med detta moderkort och det verkar som att jag har samma problem med ett irriterande ljud. Ljudet verkar komma från området runt processorn (om någon är intresserad så är oljudet tonen ettstrukna ess, alltså inte så högfrekvent), ljudet låter lite som ett dämpat damsugarsurr. Det verkar tydligen som att många har haft problemet tidigare men har fixat det med att stänga av energisparfunktioner eller överklocka. Nu har jag gjort båda och det verkar inte hjälpa. Är det bara jag som är överkänslig eller är är det fel på moderkortet? Vilka funktioner har ni som blivit av med oljudet stängt av eller satt på? Om jag inte blir av med ljudet kan jag då reklamera moderkortet och få ett nytt?

Permalänk
Hedersmedlem

Men har inte MSI militärklass på sina moderkort? Då skall de väl inte tjuta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det kanske är det militärklassade flyglarmet som tjuter, vem vet?