Vågar man lita på Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB?

Permalänk

Vågar man lita på Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB?

Har skickat in mitt hd5670 på RMA hos inet och jag tror att det måste bytas ut. Därför tänkte jag byta upp mig "lite" till ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB (och betala mellanskillnaden ofc) :).

Men när jag har kollat runt lite så verkar det vara många som klagar på Gigabytes 560 OC modeller... Är det någon som har erfarenhet av dessa? Är det bara drivrutinerna som strular eller är det clocken/kortet också? Om det kommer en fix av något slag kommer man då fortfarande kunna clocka det bra?

Vore bra om någon hade lite insikt i detta för Gigabytes 560 verkar vara det enda med en rimlig kylare och jag måste bestämma mig snart :).

/Tjalle

Permalänk
Medlem

Jag har hört att de klockar väldigt bra, vilka problem den är känt för just nu är jag nyfiken på då jag också ska köpa ett hade jag tänkt

Permalänk
Medlem

Jag äger ett Gigabyte GTX 560 OC och kortet kraschade när man spelar eller gör något krävande.
Jag var tvungen att lämna in den för RMA och väntar nu på att posten ska hämta mitt nya kort. Problemet är att fabriksöverklockningen inte är stabil vilket gör att alla spel kraschar efter en stund.
Dock så har inte alla problemet men om ni vill läsa mer så läs runt lite på Nvidias och gigabytes forum.

Länk http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=193106

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Jag äger ett Gigabyte GTX 560 OC och kortet kraschade när man spelar eller gör något krävande.
Jag var tvungen att lämna in den för RMA och väntar nu på att posten ska hämta mitt nya kort. Problemet är att fabriksöverklockningen inte är stabil vilket gör att alla spel kraschar efter en stund.
Dock så har inte alla problemet men om ni vill läsa mer så läs runt lite på Nvidias och gigabytes forum.

Jag har läst tråden, det ser ju riktigt tråkigt ut
Hoppas de fixar en lösning på något sätt så man kan åtminstone köra på 900. Annars får det bli ett annat grafikkort för min del då.

Permalänk
Medlem

Kör mitt stabilt i 920 Mhz, verkar inte gå så väldans mycket högre heller tyvär men det är ju iaf en liten bit mer än stockhastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Kör mitt stabilt i 920 Mhz, verkar inte gå så väldans mycket högre heller tyvär men det är ju iaf en liten bit mer än stockhastigheten.

Får man lov och fråga vilket grafikkort du köpte exakt? Gigabyte's OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intro_92:

Får man lov och fråga vilket grafikkort du köpte exakt? Gigabyte's OC?

Japp, precis det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

På vilket sätt yttrade sig kraschen? Jag har precis köpt ett likadant kort och vid hög belastning får jag svart skärm 1-2 sekunder följt av följande felmeddelande:
"Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, version 266.66 stopped responding and has successfully recovered."

När jag testar att klocka ner kortet till 850MHz på GPU Core clock försvinner dock problemet vilket får mig att misstänka att fabriksöverklockningen inte är så stabil. Ska jag reklamera detta hos Inet?

Permalänk
Skrivet av leggan:

På vilket sätt yttrade sig kraschen? Jag har precis köpt ett likadant kort och vid hög belastning får jag svart skärm 1-2 sekunder följt av följande felmeddelande:
"Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, version 266.66 stopped responding and has successfully recovered."

När jag testar att klocka ner kortet till 850MHz på GPU Core clock försvinner dock problemet vilket får mig att misstänka att fabriksöverklockningen inte är så stabil. Ska jag reklamera detta hos Inet?

Verkar vara det som andra har klagat på. Vissa får också stora fps-drops i ett antal spel. Inet borde byta ut kortet om du skickar in det. Annars kan du väl begära återköp om det inte är mer än 2 veckor sedan du köpte det?

Vet någon hur Inets/Gigabytes garanti påverkas av överklockning? Om jag köper kortet så kanske jag kan hitta en stabil clock själv men då måste man nog höja volten... Detta borde väl sabba garantin, eller?

Har med mina 2 senaste grafikkort insett värdet av att behålla garantin så jag vill ju inte gärna bli av med den redan från början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

Verkar vara det som andra har klagat på. Vissa får också stora fps-drops i ett antal spel. Inet borde byta ut kortet om du skickar in det. Annars kan du väl begära återköp om det inte är mer än 2 veckor sedan du köpte det?

Vet någon hur Inets/Gigabytes garanti påverkas av överklockning? Om jag köper kortet så kanske jag kan hitta en stabil clock själv men då måste man nog höja volten... Detta borde väl sabba garantin, eller?

Har med mina 2 senaste grafikkort insett värdet av att behålla garantin så jag vill ju inte gärna bli av med den redan från början..

Gigabytes nya revision (vilket jag antar att det rör sig om) ligger bara på 950Mhz. Det är naturligtvis inte så bara men dessa kort är förmodligen stabila. De hade nog inte gått ner i hastighet om det inte vore för problemen. Ja antingen det eller så är deras egna gallringsprocess inget vidare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Kör mitt MSI helt felfritt i
1062 Voltage
940MHz clock
1880MHz Shader
2250Memory

Är supernöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av leggan:

Ditt kort är sönder antingen lämna tillbaka till Inet eller så får du hoppas att kortet inte pajar i framtiden med då klocksen. Jag ville inte chansa så jag lämna mitt till Inet.

Jag fick äntligen tillbaka mitt nya kort och gissa vad. COIL WHINE YES BOX!!!!!!!!!!!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Är det inte bara SOC-modellen som har problem, eller gäller det OC-versionen också?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

vad jag vet är det bara SoC versionen som berörs,
frågan är bara om den nya med 950mhz har kvar problemet, jag hoppas inte det.
För min del har jag funderat på 560ti SoC men jag lutar lite åt gainwards 560ti 2gb kort, men jag vet inte riktigt än

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Ditt kort är sönder antingen lämna tillbaka till Inet eller så får du hoppas att kortet inte pajar i framtiden med då klocksen. Jag ville inte chansa så jag lämna mitt till Inet.

Jag skickade tillbaka kortet till Inet och de verifierade felet. Nu väntar jag på mitt nya kort som kommer med posten under nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Jag fick äntligen tillbaka mitt nya kort och gissa vad. COIL WHINE YES BOX!!!!!!!!!!!

Lite smålustigt det där med coil whine. Jag tror både Gigabyte och även MSI har gått ut med att deras mer påkostade modeller har komponenter som gör att detta fenomen inte kan uppstå.

Jag vet till 100% att msi har nämt det med deras militärklassade komponenter. De använder inte den typen av spolar som de där vibrationerna uppstår i.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Min bror har klockat sitt till 1ghz och det funkar fint... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Lite smålustigt det där med coil whine. Jag tror både Gigabyte och även MSI har gått ut med att deras mer påkostade modeller har komponenter som gör att detta fenomen inte kan uppstå.

Jag vet till 100% att msi har nämt det med deras militärklassade komponenter. De använder inte den typen av spolar som de där vibrationerna uppstår i.

Efter det nya kortet så piper ett extremt jobbigt ljud som jag aldrig hörde innan. Dessutom har jag nu märkt att jag inte heller kan köra med 2 skärmar utan att Windows 7 hackar sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör ett på 922MHz och den presterar fin fint i alla spel. Dock så händer det i bland att jag får laggperioder på cirka en minut, ibland kommer dom konstant när en ny runda i blc börjas tex. Och ibland så kommer det bara helt random. Jag får en känsla dock att det bara handlar om drivrutiner som borde fixas till^^

Samtidigt kanske jag ska nämna att jag kör med två skärmar och där har jag inga problem med lagg i windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 2 st som körs i SLI och har inte upplevt några problem alls!Är grymt nöjd med dom! har provat fyra,fem spel och inga bekymmer alls!Har inte provat klocka dom ännu!Men dom idlar knappt 30 grader så det ska nog gå att pressa dom en hel del!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk

Ett alternativ är ju att köra på 6950

Permalänk
Medlem

Jag kör på gigabytes 560 ti oc, inga problem alls. Tvärtom, tycker det klockar enormt bra o är väldigt stabilt! (och kallt)

Permalänk

Även jag har ett Gigabyte 560 TI oc på 900mhz som jag trodde funkade stabilt men som i nyare spel som Crysis 2 och Dragon Age 2(DX11) craschade...
I Crysis 2 så kunde skrämen växla till svart för någon sekund för att sedan köra igång igen..
Nu har jag höjt volten något.. höjde med 0,02 och då plötsligt verkar det stabilt! har bara kört med det ett dygn men det verkar hoppfullt. Är det fel volt på fabriksklocken? original var 0.987..
Fortsättning följer...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 64gb 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte OC funkar också skumt, särskilt i BFBC2 där det dör någon gång i timmen med en vit skärm där det gäller att snabbt stänga av programmet för att inte datorn ska fastna. Även nu i bulletstorm så har bilden blivit vit, och den här gången så klagade windows över att Nvidia Kernel Mode Driver 266.66 har kraschat. Det är nog som många säger att Gigabytes klockning inte är stabil.

Visa signatur

CPU:i7 2600 3.4Ghz|MODERKORT:Asus Sabertooth P67|RAM:6 GB (3x2Gb) Corsair 1600MHz|GRAFIKKORT:Gigabyte Gtx 560 oc (900Mhz)|NÄTAGG:Corsair CMPSU-850AX 850W |CHASSI:Fractaldesign R3 White|Windows 7 64|

Permalänk
Skrivet av Gubben*:

Mitt Gigabyte OC funkar också skumt, särskilt i BFBC2 där det dör någon gång i timmen med en vit skärm där det gäller att snabbt stänga av programmet för att inte datorn ska fastna.

Exakt samma händer mig. Mitt kort ligger numera hos försäljaren.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

Undra om man inte ska strunta i 560 SOC då många verkar ha problem med det kortet. Kanske bättre o köra med en 570? Eller skall man vänta på att det löser sig? För kortet i sig verkar riktigt fint (560 dvs).

Permalänk
Skrivet av Basilisken:

Undra om man inte ska strunta i 560 SOC då många verkar ha problem med det kortet. Kanske bättre o köra med en 570? Eller skall man vänta på att det löser sig? För kortet i sig verkar riktigt fint (560 dvs).

Jag gick från ett GTX 560 soc till ett GTX 570.
Det verifierade felet hos min GPU var instabilitets problem, som säkert var resultatet av en allt för hög klock.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Om det är ostabilt så öka volten en aning, jag vet inte vad dem kör på för orginal volt men det kan vara en aningen för låg. Mitt MSI 560 ti kör i 1000mhz core helt stabilt, och tempareturen är väldigt låg kommer ej över 60 grader i furmark, idlar runt 25 grader.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ni med Gigabyte GTX 560 Ti OC, hur är ljudnivån?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st Gigabyte GTX 560 Ti OC och upplever inte ljudnivån jobbig alls!!!Korten är väldigt svala så fläkten brukar aldrig gå över 50 procent för mig!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!