Förslag till samlingstråd: "Vanligt förekommande fel på bärbar dator XXYZ"

Permalänk
Medlem

Förslag till samlingstråd: "Vanligt förekommande fel på bärbar dator XXYZ"

Kom att tänka på detta nu när jag satt för att leta upp en billig och enkel bärbar, och slängde en blick på sticky-trådarna om att "inte starta ännu en likadan tråd" innan köp osv. Eftersom jag är ute efter nåt i 3-4000 klassen, alltså väldigt låga krav på prestanda, så är det enda av egentligt intresse för mitt köp om det är nån/några av de i denna prisklass som har kända/vanligt förekommande problem/fel.

Tänkte det kunde underlätta vid undersökande inför inköp eftersom vissa modeller, modellserier, och ibland rentav vissa märken har problem som är så vanliga att de dyker upp mer än vid enstaka tillfälle.

Nu menar jag inte problem av typen "Kalle köpte en Sony Vaio XYZ2122 och efter en månad gick hårddisken sönder" - såtillvida det inte hänt avsevärt många ägare av samma dator (fel av typen måndagsex är ju just undantagsfel).

Framförallt skulle det avse modellserier med genomgående problem, t ex välkända värmeproblem, en serie som ofta har döda pixlar på skärm vid leverens, ja i grunden bör väl gälla att problemet/felet är någorlunda vanligt förekommande bland ägare (gärna med tillägg i form av länkande till trådar, här eller på andra forum/sidor där det beskrivs).

Förslagsvis bör klargöras vilket märke, modell, specs, samt klargörande om när/i vilket typ av användande som problemet uppstår och gärna med nån länk till utförlig beskrivning.

T ex:

Sony Vaio XZ10S / specs bla bla / : Forumtråd (url) som beskriver värmeutveckling i chassi till och med vid enbart surfande/textbehandling, som har lett till att batteriet expanderar och spricker / skrivbordet fattar eld.

HP ZX02Q / specs /: Precis som HPs företrädare ZX01Q, har även 02-serien problem med höga temperaturer och throttlande cpu. Dock enbart vid belastning av det dedikerade grafikkortet, så ni som bara ska surfa/textbehandla kan slappna helt av och avrådes inte från att köpa datorn om den tilltalar er.

Jag har sett notiser om diverse problem relaterade till olika tillverkare (bl a här på SC, t ex att HP och värmeproblem går hand i hand) men sån generalisering är nog inte alltid korrekt, alla tillverkare har ju låg/hög-kvalitetsmodeller, samt går upp och ner i sin genomsnittskvalitet. Vore ju därför även bra att understryka, vid beskrivande av ett vanligt fel i serie/märke YYZ, om det finns andra/annan modell av samma märke (givetvis i liknande skikt av pris-prestanda, annars är det ju irrelevant) men som bevisligen inte lider av samma problem.

Vad tros?