Det är inte höga krav.
Det är bevis på lata developers som inte kan/vill optimera sitt spel.
Väldigt förenklad syn på utveckling. Beror väl på vad de optimerar för. Man kan optimera en bil för ex. komfort, ekonomi eller prestanda. Du kan på samma sätt välja att optimera spel för att se så bra ut som möjligt med tanke på hur det är byggt (open world, linjärt etc.) eller optimera för så hög framerate som möjligt. Eller försöka hitta en balans mellan dem, kanske med en målsättning om framerate eller prestandanivå.
Sen om man har kompetens eller inte, ja det kan ju variera. Tror inte det finns någon seriös utvecklare som inte aktivt försöker eller inte vill optimera sitt spel. Sen om tiden tar slut pga dålig planering, motgångar eller otåliga utgivare kan ju inte utvecklarna göra något åt.
Sen ska vi komma ihåg att multiplattformspel ska funka i grunden på PS5 och XB med lägre hårdvarukrav, men ändå med krav från oss spelare att se bättre och bättre ut för varje år. Då kanske man får optimera för konsolerna i första hand, och offra skalbarhet på PC. Väldigt svårt att lyckas med båda.