Inlägg

Inlägg som turbogeten har skrivit i forumet
Av turbogeten
Skrivet av gn1p:

Ne, det har jag inte. Men jag tänkte på samma sätt
han den andra som svarade ovanför hade ju en lösning på det men den är nog över bådas nivå

tror det med, forstod inte mycket av det han gjorde

Av turbogeten
Skrivet av gn1p:

Om du kollar på koden:

document.getElementById("button1").value=random1; document.getElementById("button2").value=random2; document.getElementById("button3").value=addNumber; document.getElementById("button4").value=ans1; Den knapp med id button1 kommer få värdet av din variabel random1. Detta resulterar då i ett annat problem: att det alltid är samma knapp som du har ditt svar på.

jo jag vet att jag kommer få det problemet, men tänkte att man löser det med en random. t.ex att den ger ut olika tal mellan säg 1-4. och en if sats på det att om det blir en 1 så sätter jag den på button1 och sen en till if sats som kolla om dem flera har fått samma nummer så kör den igen för att dela upp. Om inte du har något annat smart sätt att lösa de på

Av turbogeten
Skrivet av gn1p:

Quest är funktionen för att skapa frågan.
Anledningen att jag skrev ett a är för att:
<input type="button" value="5" onclick="init(this)"> ser du this där det betyder typ att värdet kommer att hamna i init(HÄR);
Sen använder jag det värdet i a.value och sparar det i svar.

//alert(svar +" "+ans); alertade ut 2 variabler det ena med användarens svar och det andra är svaret på frågan. Det var bara en liten testgrej för att se om jag hade gjort rätt.

var info = document.getElementById("info"); Sparar det som står i diven med id "info" i variabeln info.
Sedan skriver jag i den diven med info.innerHTML = "Gissa rätt svar";

aa tack, men kan jag få tag på min variabel från html:en?

<input type="button" value="summa" onclick="checkAnswer(this)"> // där det står value hur lägger jag till min variabler från javascriptet där? för jag vill inte ha ett satt värde. har ju skapat randoms i js

Av turbogeten

<script> var ans = 0; function quest() // här skapar du ett tal i denna funktion? { var talx = 2; var taly = 3; ans = talx+taly; } function init(a) // här du kollar funktionen, men vf skickar du med ett a? { var svar = a.value; //alert(svar +" "+ans); // vet inte vad detta gör, var info = document.getElementById("info"); // och dem här info vart skrivs dem ut? info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script>

Skrivet av gn1p:

Testa det senaste i spoilern.

Jag kan förklara vad det gör sen om det är det du söker

Av turbogeten
Skrivet av gn1p:

Eller vänta du vill ta 3 random tal och stoppa i knappar? Sedan när man klickar på dessa så ska man alltså jämföra om de är det rätta svaret?

Har du testat min kod?
Om du tar de bitar du behöver och knåpar ihop eget blir det bäst.

aa det precist så jag menar, har svårt och förstå din kod, ska testa

Av turbogeten

function TavlingMode() { var random1 = Math.random()*100; //random tal för att talet ska komma närme svaret random1 = Math.ceil(random1); var random2 = Math.random()*100; random2 = Math.ceil(random2); var addNumber = Math.random()*10; addNumber = Math.ceil(addNumber); var x = Math.random()*100; x = Math.ceil(x); var y = Math.random()*100; y = Math.ceil(y); ans1 = x + y; summa = random1+random2; summa2 = (x+y) - addNumber; //lägger ihop dem random talen skapade högre upp för att komma närma svaret summa3 = (x+y) + addNumber; var q = x + " + " + y +" = "; document.getElementById('tavlingQ').innerHTML = "<p>"+q+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling').innerHTML = "<p>"+summa+"</p>"; //skriver ut dem olika talen i buttons document.getElementById('buttonTavling1').innerHTML = "<p>"+summa2+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling2').innerHTML = "<p>"+summa3+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling3').innerHTML = "<p>"+ans1+"</p>"; }

Då till, jag har ju redan satt värde på buttons, så det är dem värdena jag vill kolla om dem stämmer med svaret. har också ett intervall som då förnyar värdena i knapparna, därför jag inte sätter ett värde på dem och låter dem vara

Skrivet av gn1p:

<!DOCTYPE html> <html> <head> <script> var ans = 0; function quest() { var talx = 2; var taly = 3; ans = talx+taly; } function init(a) { var svar = a.value; //alert(svar +" "+ans); var info = document.getElementById("info"); info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script> </head> <body onLoad="quest();"> <div id="info"></br></div> <input type="button" value="5" onclick="init(this)"> <input type="button" value="3" onclick="init(this)"> </body> </html>

Av turbogeten
Skrivet av gn1p:

Hur har du gjort sjävla frågan??
Lite kod tack

kan du? eller behöver du mer kod? Det ska vara om man trycker rätt svar ska något hända i javascriptet men får inte ihop det.

kommer ju komma till att man behöver en if sats där man försöker kolla om man tryckt rätt svar men jag vet bara hur man kollar det man skrivit i t.ex en text box, inte när något värde står skrivit i en button bara.

ingen som kan javascript eller?

Av turbogeten

{ var x = Math.random()*100; x = Math.ceil(x); var y = Math.random()*100; y = Math.ceil(y); ans1 = x + y; var q = x + " + " + y +" = "; } document.getElementById('q').innerHTML = "<p>"+q+"</p>";

Det är bara vanlig addition.

Av turbogeten
Skrivet av Gabrioth:

Hur har det gått för dig? Blev du av med bruset?

har inte blivit av med det, är i dem "bakre" högtalarna som ska va 5.1 ljud, bruset kommer från. så stänger bara av det när jag spelar

Av turbogeten

javascript hjälp

Hallo, skulle behöva hjälp med en grej. Det är så att jag försöker skapa en quiz där det finns 4 knappar som svars alternativ. Det jag vill ha hjälp med är hur ska jag kolla av om den knappen jag trycker på är rätt svar.

Detta ska göras med javascript. Har kommit så långt att jag sätter onclick på mina buttons så den skickar in mig till en funktion där den då ska kolla av svaret. men har fasnat då jag inte riktigt vet hur jag ska göra med onclick inne i javascriptet.

Av turbogeten

c#

Av turbogeten
Skrivet av Gabrioth:

OK Trist. Vad händer om dosan inte får någon ström alls (USBkontakten får hänga och dingla ), men du har 3,5-pluggarna inkopplade i datorn och spelar ljud?

headsetet slutar lysa och jag får inget ljud i lurarna..

tror det är grafikortet, när det får jobba lite så hör man hur bruset ändras när fpsen sjunker och toppar.

Av turbogeten
Skrivet av Gabrioth:

Då gissar jag på att problemet ligger i "dosan" som verkar vara nån slags hörlursförstärkare, antagligen av tvivelaktig kvalitet, vilket definitivt kan generera brus.

Du kan inte koppla in headsetet direkt i ljudkortet?

dosan är med headsetet alltså dosan går genom sladden till headsetet och ut till 3.5 kontakterna.

Av turbogeten
Skrivet av Gabrioth:

Testa samtliga ljudutgångar med ett par vanliga stereohörlurar i respektive 3,5-utgång och se om du får nått brus. Om bruset försvinner när du inte har "dosan" i signalvägen så vet du isf att det är den som genererar det och du kan byta headset för att bli av med bruset.

Du kan även testa att koppla in "dosans" USB i en strömkälla som inte försörjs av datorn, typ en mobilladdare med usbkontakt.

Om det inte försvinner så vet du att det är ljudkortets fel och du kan fortsätta med felsökning i stil med att flytta ditt ljudkort till en annan PCIe-plats.

EDIT: Förresten, hur hade du det kopplat innan? Hade du 5.1 från moderkortets ljudkort? Samma headset? Brusade det då?

testade byta dosan till väggutaget fortfarande brus,

och det brusade när jag använde det inbyggda moderkortet också.

har flyttat ljudkortet så långt det går och fortfarande brus, så ska testa med stero hedset och återkommer då

Av turbogeten
Skrivet av jlarss:

Endast en temporär lösning. När jag kör crossfire så ligger ljudkortet nära grafikkortet och då låter det så jag har stängt av ett av mina grafikkort för tillfället

okej, har ju inte crossfire och flyttat min ljudkort så långt som det går så jag får väl stå ut med bruset om jag ska köra 5.1 ljud

Av turbogeten
Skrivet av jlarss:

Mitt ljudkort stördes också utav grafikkortet när de satt för nära. Ju högre fps kortet klämde ut, desto mer brus blev det

fick du bukt på problemet?

Av turbogeten

Testade precist med minecraft, var inget brus när jag startade men uppkom efter ett tag, så jag tog upp hw monitor och kolla temp på grafikortet, märkte att när tempen översteg 47* c så uppkom bruset, så ska testa flytta ljudkortet en bit till ifrån grafikortet. Men ska den verkligen störas av grafikortet? jag menar hur kan ljudkortet ta upp störningar? aja testar efter maten och skriver hur det gick här sen

EDIT: hjälpte inte med att byta plats på ljudkortet

Av turbogeten
Skrivet av Gabrioth:

OSet tenderar att byta till stereo om man inte spelar upp en surroundsignal. Så om bruset försvinner när du inte spelar är nog det precis vad som händer. Tänker på: "Det brusar inte när jag använder det för vanlig använding utan ljud, utan bara när jag är inne i spel."
Spel kör ofta 5.1 och windows brukar inte spela upp i mer än stereo om du inte kolla på film.

Den där "dosan" du kan knappa på, har den en egen strömkälla? Typ USB eller strömkabel?

Man pluggar in den med USB.

För det där bruset uppkommer direkt när man startar ett spel så du kan ha rätt med att den bytar

Av turbogeten
Skrivet av tubbää:

testa sätt grafikkort och ljudkort så långt ifrån varandra, hände mej, blev störningar från grafikkortet som blev missljud så jag satte ljudkortet längst ner och det blev tyst på allt missljud.

får testa det senare idag,

Av turbogeten
Skrivet av Gabrioth:

Har jag föstått rätt om jag säger att; I spel kör du 5.1 i nåt slags surroundheadset och utanför spel växlar OSet till stereo?

Har du någon form av förstärkande element i headsetet? Alltså, behöver det batteri eller separat strömsladd/USBsladd?

Hur är headsetet kopplat till datorn? Via tre st 3,5mm stereopluggar för att få 5.1?

Har du testat med vanliga hörlurar?

den bytar inte till stereo, utan jag får ett brus i headsetet, jag kan få väck om bruset med hjälp av en dosa som jag har till headsetet genom att stänga av rear och center.

headsetet är kopplat via 3 3.5 pluggar ja, in i ljudkortet,

har inte testat med vanligt, men tror inte det kommer då ljudet uppstår vid dem "bakre hörlurarna" som ska va rear och det.