Inlägg

Inlägg som FastBackV12 har skrivit i forumet
Av FastBackV12
Skrivet av Dunder:

Använd code-taggar så blir det lättare att läsa koden.
Sen ser jag ingen fråga? Vad är det som inte fungerar?

Förlåt om jag va oklar i mitt inlägg, Jag söker hjälp & tips för min kodning och har ingen mer direkt fråga förutom vad det är jag gör för fel i koden (vilket det uppenbarligen är)

Skrivet av Laccy:

Ta och kompilera koden kanske? Det blir en del fel...

Till ts: Jag har en bra version av denna på datorerna i skolan men jag har lov just nu så jag kan tyvärr inte kolla den och det var alldeles för längesen jag gjorde något själv för att komma ihåg tillräckligt...

akej typiskt

Skrivet av Palmie:

Jag la till CODE-taggar åt dig och förtydligade rubriken, så det blir lättare för andra att hitta tråden. Försök vara så beskrivande som möjligt när du väljer rubrik, det gör det lättare för dig att få hjälp, och för andra med liknande frågor att i framtiden hitta tråden.

tack

Will do!

Skrivet av Blargmode:

Här är massor med skumheter. Jag ska försöka kommentera på det mesta.

Först och främst, försök att få rätt på konventioner, indentering, och sånt. Det blir mycket lättare att läsa koden då.
En konvention är att alltid stava klassnamn med stor bokstav, en annan är att kapitalisera alla nya ord i namnet som följer. Så din klass skulle bli GuessingGame, inte guessinggame.
Sen ska man gärna hålla alla variabel- och metodnamn på engelska. Så slipper då åka på bekymmer med åäö.

Använder du Eclipse så markera hela koden och tryck ctrl+i, det kommer fixa indenteringen åt dig.

Sen till felen:

  • Din "public static int playGame(int max)" metod överst returnerar ingenting. Det jag har markerat med fetstil betyder att den ska returnera ett heltal (int).

  • Du stänger aldrig någon av dina Scanners "sc.close()". Det är dumt att låta dem lyssna för alltid.

  • Sen vetefan vad du menar med raden: "playGame(); {". Är det att du ska skapa en ny metod? Eller försöker du kalla på playGame(int) som du skapade tidigare?

  • Du deklarerar "int gissning" två gånger.

  • Du använder aldrig variabeln antal, men jag antar att du hade tänkt använda den i sista utskriften, där du har skrivit tal.

  • Sen saknar du en slutklammer "}", men jag lyckas inte lista ut vad den ska stänga. Gissningsvis main metoden där precis innan "playGame(); {", om det är ett försök till att skapa en ny metod dvs.

Och det bör väl nämnas att dina if-satser som kollar vilken svårighetsgrad man valde aldrig gör något med det man skriver in, utöver att berätta inom vilka tal man ska gissa. Resten av spelet får inte reda på det.

Tack för så utförligt svar
*hitils har jag inte lärt mig att jag skall stänga av mina scanners men tack!
*Aa jag vill skapa en ny metod som heter playGame & i den så är de meningen att själva spelet skall ta plats.
*ojdå.
*aa det var där jag tänkte använda den.
*Ja jag försökte att skapa en till metod.
okej tack!
jag upskattar verkligen all hjälp jag fått av alla hitils även om jag inte har varit så klar med vad jag vill ha hjälp med eller hur inlägget var.

Av FastBackV12

Java hjälp. (guessing game)

Hej, jag vill försöka mig på att göra ett så kallat guessing game. jag har kollat runt lite på internet för att se hur andra har gjort och efter det så har jag försökt själv, jag förstår konceptet och vad koden skall göra men jag får inte riktigt ihopp det ändå. Jag upskattar all hjälp/tips & feedback jag kan få

import java.util.Scanner; public class guessinggame { public static int playGame(int max) { int number = (int)(Math.random() * max) +1; } public static void main(String[] args) { System.out.println("Välkommen HiLo"); System.out.println("Välj vilken svårighetsgrad"); System.out.println("1. Lätt 1-10"); System.out.println("2. medel 1-100"); System.out.println("3. svår 1-1000"); Scanner sc = new Scanner(System.in); int num1 = sc.nextInt(); if(num1 == 1) { System.out.println("Gissa på ett tal mellan 1 & 10"); } else if (num1 == 2) { System.out.println("Gissa på ett tal mellan 1 & 100"); } else if (num1 == 3) { System.out.println("Gissa på ett tal mellan 1 & 1000"); } playGame(); { Scanner sc = new Scanner(System.in); int gissning; int tal; int antal = 0; do { System.out.print("Gissa ett tal: "); int gissning = sc.nextInt(); antal++; // Räkna upp antalet gissningar // Är gissningen större än talet? if (gissning > tal) { System.out.println("För högt!"); } // Är gissningen mindre än talet? else if (gissning < tal) { System.out.println("För lågt!"); } // Om gissningen varken är större eller mindre så måste den vara rätt! else { System.out.println("Rätt!!"); } // Fortsätt tills dess att man gissat rätt. // Hur kan man göra om man bara vill tillåta tre gissningar? } while (gissning != tal); System.out.println("Du behövde " + tal + " gissningar."); } }