Återstår väl att se, men det är ändå komiskt hur man kan känna av att Oblivion och Fallout 4 har samma besvär och konstigheter för sig, trots att alla vrålade att det är "olika" motorer. Vissa saker verkar dom inte kunna få bort. Om det beror på lathet eller snålhet eller om det helt enkelt är motorn som begränsar dom vet jag inte.
Tror att det där är en mer komplex fråga egentligen. Skyrim spikades under 2007 om jag minns rätt och Fallout 4 några år senare. Problemet var fortfarande hur man får ut spelet till publiken, där dvd-skivor började bli ett begränsande medium. Skyrim var så hårt komprimerat och bantat för att passa konsolerna. Drygt tre år senare kom PC-versionen av GTA V och vägde in på 70GB eller något sådant, mycket tack vare bättre distributionskanaler, läs internet.
Med det sagt så tror jag inte att det var värt att fixa vissa saker. Utöver det som nämnts så var det säkerligen inte en särskilt stor målgrupp som skulle behöva mer än 60fps eftersom spelet ändå var designat för 30fps och så vidare. Nu är det en helt ny infrastruktur, helt andra förutsättningar. Jag är mer fascinerad av möjligheterna som motorn klarar, dvs stora grafik moddar, implementering av ENB och andra externa funktioner så som ChatGPT - det senare var ju knappast något man planerade för när motorn definierades.
Är inte så intresserad av sci-fi men ska bli intressant att följa Starfield och i synnerhet recensioner av spelet och motorn. Om inte annat kan det ge en hint om vad som väntas i nästa Elder Scrolls.