Inlägg

Inlägg som smorris har skrivit i forumet
Av smorris

avsluta funktion, Hjälp Java!

Jo det e så att jag har gjort ett program som består av en meny (m.h.a en switch sats) där sista valet är om man ska avsluta eller inte.

Just nu ser den bara ut såhär:

case 4:
System.exit(0);
break;

Men! När man kör i dos och väljer fyra står det bara tryck valfri tangent för att avsluta.
Jag vill att hela dosfönstret stängs när man väljer fyra.

Den kanske gör det i Unix miljö? Vet någon det?

Ett till problem. Hur begränsar man en sträng? Typ om den ska kolla att en sträng är x antal lång?

Vill att en sträng bara får vara 6 bokstäver/siffror lång.

Av smorris

Så konstigt alltså.

Det går inte att skriva såhär:

String line;

BufferedReader file = new BufferedReader(new FileReader("fula"));

while((line = file.readLine()) != null) {
System.out.println(line);
file.close();

}

Varför?

Av smorris

Ojj heheh ... tack nu funkar det...glömmer skillnad på array och vector.

Sen till min andra fråga. Hur läser man in filer i java? Har en fil på datorn med ett antal ord som jag vill att den ska läsa in och sedan skriva ut på skärmen.

Prövar med

BufferedReader fil = new BufferedReader(new FileReader("fula"));
String line = fil.readLine();
System.out.println(line);

Funkar inte detta?

Av smorris

Problem med skriva ut sträng + Java

Hej!

Har ett problem. Har gjort en funktion där man ska kunna skriva mata in ett regnr t.ex ABC111 och det ska sedan sparas i en sträng.

Det jag gjort är följande:

System.out.println('\n'+"Mata in ett registreringsnummer, eg. [ABC111]: ");
String reg[] = (input.readLine()).split(" ");

Men jag vill sedan skriva ut reg[] för att användaren ska se det. Sedan vill jag anropa den sparade strängen i en annan funktion som kollar giltigheten i reg.nr:et.

Hur gör man?
Måste jag ha med .split(" ") ? tar jag bort den och bara skriver String reg[] = input.readLine() får jag fel.

Av smorris

Fixade problemet!!! tack

Av smorris

det står unreachable statement System.out.println(createPlate());

...koden:

class Valruta{

//Skapar en nummerplåt
public static String createPlate() {
Random random = new Random();
String tempPlate = "";
for (int i=0; i<3; i++) {
tempPlate = tempPlate + String.valueOf((char)(random.nextInt(26)+65));
}
for (int i=0; i<3; i++) {
tempPlate = tempPlate + random.nextInt(10);
}
return tempPlate;
System.out.println(createPlate());
}

public static BufferedReader input = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
public static void main(String[] args) throws IOException{

//throws IOException, NumberFormatException{

System.out.println("1.Slumpa fram bilnummer");
System.out.println("2.Kontrollera bilnummer");
System.out.println("3.Skriv förbjudna ord");
System.out.println("4.Avsluta");

String val=input.readLine();
int s = Integer.parseInt(val);

switch(s){

case 1:
createPlate();
break;

/*case 2:
isPlateValid();
break;

Ser ni felet?

Av smorris

Alltså min metod heter createPlate() . Den har jag definierat innanför classen Valruta och utanför main. I metoden står det return tempPlate;

När jag i switch satsen ska anropa createPlate() så vill jag att det ska skrivas ut vad tempPlate är för nåt. Skriver jag System.out.println(tempPlate) i switchsatsen då?

Av smorris

Anropa metod ( Java )

Har ett problem. Ska anropa en metod i en switch sats. Switch satsen ligger i main och jag har skapat en metod som ska anropas ( Den fungerar ja ),

Problemet är att jag inte vet hur jag ska anropa den och sedan skriva ut det som metoden returnerar. Vart ska metoden ligga? Innanför main?

Hur gör jag?

Av smorris

enkelt java-spel

Jag söker efter ett tämligen simpelt spel som ser ut ngt i stil med MS-röj. Dvs har ett rutnät och flyttar runt en bild över rutnätet med hjälp av antingen musen eller tangentbordet. Någon som vet en bra sida?

Av smorris

Tack!

Du hade helt rätt... blandade ihop lite grejer där...
Men nu funkar det! tack för hjälpen

Av smorris

Problem med Java

Det som jag är ute efter är att få en cardlayout på två Jpanels. dessa ska vara orienterade i mitten av en JFrame med borderlayout.. Classroom() är av typen JPanel. När jag kör programmet blir bara resultatet en grå ruta i mitten....

Container c = getContentPane();
CardLayout cl = new CardLayout( );
JPanel korr = new JPanel(cl);
JPanel klass = new JPanel(cl);
c.add(korr,BorderLayout.CENTER);
c.add(klass,BorderLayout.CENTER);
JPanel pCenter = new Classroom();
korr.add(pCenter, BorderLayout.CENTER);
cl.first(korr);

Av smorris

Cardlayout i en JPanel

Det jag vill ha är en Jpanel som har cardlayout. Men jag behöver ha JPanels runt det hela dessutom... allt runtomkring funkar men jag får bara en grå ruta i mitten... vad är fel??? tacksam för svar

Container c = getContentPane();
CardLayout cl = new CardLayout( );
JPanel korr = new JPanel(cl);
JPanel klass = new JPanel(cl);
c.add(korr,BorderLayout.CENTER);
c.add(klass,BorderLayout.CENTER);
JPanel pCenter = new Classroom();
korr.add(pCenter, BorderLayout.CENTER);
cl.first(korr);

Av smorris

hehe aa utmärkta datorsalar.

De e riktigt sega!

Av smorris

Alltså sitter på KTH. De kör sitt sketna Sun system. (Aldrig sett sämre)

Editorn heter Emacs tror jag. Där skriver vi koden iaf.

Av smorris

Tack för svaret. Fungerar utmärkt!!!

Av smorris

Det du gör verkar vara att skapa en ny knapp. Vi har redan knapparna klara i en annan klass. Vi vill nu i en till annan klass lägga till bilder på vissa av knapparna.

T.ex [1][2] , men den klagar!

Alltså: Vi har knappar, Vi vill lägga bilder ovanpå de.

Av smorris

Det jag menade var att vi har klassen i en fil.

Vi har kollat runt en massa men har inte listat ut felet. känns som om man går i cirklar!

Senast kollade vi på denna:

protected static ImageIcon createImageIcon(String path,
String description) {
java.net.URL imgURL = LabelDemo.class.getResource(path);
if (imgURL != null) {
return new ImageIcon(imgURL, description);
} else {
System.err.println("Couldn't find file: " + path);
return null;
}
}

om den nu hjälper. Har lite svårt o läsa av vad som man ska ändra om man ska använda den i sin egna kod.!

Av smorris

japp mne i en annan fil och den är anropad.
classroom.floortiles[1][1].dead(true); <---- den säger att floortile (1,1) är upptagen.

Men hur lägger man en bild ovanpå en redan skapad JButton ? ??

Av smorris

Vi har definerat dead()

Av smorris

Ok! Vill bara säga att vi redan läst dokumentationen och enligt den skall JButton skrivas som JButton(Icon icon) så att man skall kunna skicka med en sträng men den tillåter det inte iaf.

Vi har läst och prövat alla kombinationer som går. Några fler förslag?

Kanske lösning till problemet??