Citat:
Ursprungligen inskrivet av kabex
4-5000 kostar den, beroende på vart man handlar. Och sen kan man ju installera linux på den.
Tänkte precis svara på hans inlägg, men du hade gjort det åt mig. 3800 kr har jag sett en ny PS3 för, för 4500 kr kan du hos "de stora leverantörerna" få en PS3 med två spel och kontroller.
En PS3 presterar bättre och ger mer nöje (Blu-ray, DVD, PS1.. skitsamma) än vad en dator för 6000 kr skulle göra.
Jag anser att datorer susat iväg. Vafan, de flesta mjukvaror är ju för fan inte ens skriven med 64 bits-kod. Och stöd för multithreading-stödet i mjukvaror är fortfarande ett jävla skämt. HALLÅ!? Det är dags att utveckla mjukvaran, inte hårdvaran! Det borde samtliga här förstå. Andoja (stavning) inser det också va?
Har full förståelse för Tim Sweeneys uttalande. Samtliga PS3 och Xbox 360 har identiska hårdvarukomponenter och mjukvara (firmware, SDK). Alltså, mao, samma förutsättningar. Det har inte PC's, då det finns mängder med olika hårdvarukonfigurationer. Vissa kör 32 bit och andra 64 bit OS. En del har en kärna, emedan andra har 8 (moget...).
Det är klart att det är svårt som spelutvecklare när man måste utveckla spelet till mängder med tekniker och konfigurationer i beaktning. Därför vore det bra om mjukvaran fick en chans att hinna utvecklas och till fulla stödja befintliga tekniker. Stöd för 64 bit borde vara ett krav (yeah right) och multithreading likadant.
Skala för att lira spel: PS3 > Xbox 360 > PC. Går inte riktigt placera in mitt Wii i den skalan, då det inte handlar om samma typ av grafiskt krävande 3D-applikationer. PS3:an ligger långt före Xbox 360 med stöd för de flesta 2.5-hårddiskar, USB- och BT-enheter; möss, tbord, joystickar, USB-minnen/hårddiskar osv. Sony har valt att följa satta standarder, vilket gynnar dem. Microsoft har gått en annan väg, troligtvis för att de fortf. vill sälja Windows-licenser till alla "hardcore gamers"... och för att de har slutit avtal och betalar & säljer licenser till stora hårdvarutillverkare.
Både PS3 och Xbox 360 nyttjar tekniker för multithreading, och tack vare god optimering och nyttjande av det här så står sig de båda spelkonsolerna tätt emot en high-end PC. Hade PC-spel kunnat optimeras i den utsträckning som på spelkonsoler så hade det varit en helt annan femma.
Som kabex skriver så har PS3:an stöd för Linux, vilket bara blir bättre och bättre. Du kan nyttja PS3:an som en dator. Inga problem! Där fallerar dock Xbox 360, men inför nästa generations spelkonsoler (PS4 & Xbox '3'), så lär ytterligare fightar tas här. Det blir intressant att se hur Microsoft löser det, om de trycker in ett fullgott Windows i sin Xbox eller inte. Hur som helst så avskyr jag Microsoft i sådana avseenden, de tror att de kan komma gåendes och göra precis som de vill... fan om de sänker Sony och den underbara PlayStation-plattformen! Mer LINUX, mer öppenhet, fortsätt så SONY!
Som ni ser så finns det likheter och olikheter med spelkonsoler och datorer, men de går åt samma håll - bara det att spelkonsolerna har samma hårdvarukonfiguration och således är bättre ämnade för den stora marknaden - och därför kommer alltid mjukvaran att optimeras bättre; hårdvaran nyttjas alltså till "fullo"... något en PC sällan görs.