Inlägg

Inlägg som grovlimpa har skrivit i forumet
Av grovlimpa

Jag tror att deras plan är att släppa en lite billigare konsoll och korta ner livstiden. Att det är AMD som står för hårdvaran är inte så förvånande, de lär ha prisdumpat en hel del eftersom de nog är rätt desperata nu.

Av grovlimpa

Lite kuriosa kanske, men om du bara har två datorer och inte är intresserad av att komma åt något externt, kan du koppla en korsad TP-kabel direkt mellan datorerna (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable). Du behöver egentligen ingen switch om du bara har två datorer. Lite som den klassiska noll-modem-kabeln som man nästan spelade sönder med WC2. Men jag antar att du vill komma åt internet också

Av grovlimpa

Hmm, den skulle passa perfekt i min garderob. Dags att uppgradera sin gamla trotjänare (Athlon 64 X2 4000+ ) kanske?

Av grovlimpa
Skrivet av Sony?:

okej hade fel. Hade verkligen för mig att jag sett någon nyhet om hur mycket minus de gick, antagligen hade inte journalisten tagit med El-Giganten_Grossist_AB i beräkningarna.

Att bara titta på två av bolagen ger nog en väldigt missvisande bild. De lär ha en hel del trix för sig med pengar mellan de olika företagen inom koncernen.

Av grovlimpa

Men asså, har du ens provat att tänka i några sekunder på vad de skriver? Säg att det vore sant att du bryter mot deras EULA, varför skulle de då låta bli att stänga av ditt konto för att du loggar in en gång?

Av grovlimpa
Skrivet av the squonk:

Sannolikt kommer de att göra det till slut. Men artikeln jag länkade indikerar att det kommer inte att gå snabbt, och snabb är just vad Linux utveckling är.

Det är inget som säger att nvidia skulle göra det snabbare. Och ingen vet vad "anytime soon" innebär. Inte den närmaste månaden? Kvartalet? Halvåret? Året? Årtiondet? Eftersom ubuntu tidigast kommer överväga att ta med det i 13.04 så skulle jag bli förvånad om någon av nvidia och amd lägger till support innan dess.

Av grovlimpa
Skrivet av the squonk:

Gillar man Linux och ser fram emot den kommande Steam-klienten för Linux skall man nog akta sig för AMD. Inte bara för hur det ser ut nu utan mer för hur det kommer att bli, hela Linux-communityn kommer att byta Xorg mot en grafikserver som heter Wayland. Detta för att Xorg är ett lappverk och Wayland är designad på "det rätta sättet" från början och upp. AMD har tydligen inga planer alls på att stödja Wayland.

nVidia har inte heller sagt att de har några planer på att lägga till stöd för wayland:

Citat:

Meanwhile NVIDIA has filed Wayland support as a "feature enhancement request" that they will be evaluating the effort and benefits of supporting Wayland in addition to X.Org.

Jag är helt övertygad om att AMD kommer lägga till stöd för wayland om/när det tar fart. Men just nu är det bara ett experiment som inte ens har ett stabilt API. Det är bättre att lägga resurser på X-drivrutinen som 99,9% av alla användare kör.

Vad får dig att tro att AMD inte skulle göra det om de stora distarna går ifrån X?

Av grovlimpa
Skrivet av Xclusiv8:

Jag är däremot lite tveksam om att byta ut cellprocessorn.

För att?

Skrivet av Xclusiv8:

Det ska bli intressant att se om de kan hitta något som presterar bättre på papper och i verkligheten.

Jag hoppas att de hittar på något som presterar bättre i verkligheten. Cellprocessorn presterar galet bra på papper, men det översätts väldigt dåligt till verklig prestanda i spel. Att utveckla för PS3:an är jobbigt. Jag skulle hellre se fokus på enkelhet, det tror jag skulle ge bättre (dvs roligare och mer innovativa) spel.

Av grovlimpa
Skrivet av Goose7:

Problemet (om man nu vill kalla det för problem) med spel på dator är x86, processorarkitekturen. Konsoller använder oftast andra, mycket mer specialiserade processorer (RISC), och det är det, i kombination med att alla enheter har exakt samma hårdvara som gör att man kan optimera så mycket på konsoller.

x86 klassas fortfarande som RISC (trots SSE och alla extensions). De flesta konsoller idag har väldigt normala processorer (PS3:an är rätt annorlunda, på ett dåligt sätt).

Att porta ett spel till linux är inte bara att byta grafik-API (de flesta storspel har redan stöd för DX9, DX10/11, Xbox360 och PS3. Att lägga till OpenGL är ingen stor grej. Kör man även till iphonen är det redan klart). Utan det innebär också otroligt mycket jobb för att få det att fungera med alla olika distar och kombinationer av hårdvara. Det är ett enormt jobb att göra för Windows som inte alls är lika fragmenterat som linux.

Jag hoppas på att valve kommer bli en drivande kraft för att styra upp och standardisera lite. Allt som gör det lättare är bra. Man kan säga vad man vill om MS, men de är duktiga på bakåtkompatibilitet, de bestämmer sig och sen gäller det.

Skickades från m.sweclockers.com

Av grovlimpa

Webhallen verkar ha helslut enligt hemsidan. Var inne på Elgiganten på Kungsgatan i sthlm och där var det slut också (skulle få in på måndag).

Guestpass någon?

Av grovlimpa

Jag tar också gärna en. Vill ha en låda men missade hela lådtåget pga övertid, så jag måste ha något att spela fram tills jag får tag på ett ex

Av grovlimpa

Jag satte "ctrl-v + enter + (sleep 2 sek) + enter" på autorepeat och körde ett bra tag. Kom inte in. Verkar helt dött nu.

Av grovlimpa

Det beror på vad du är ute efter. MP3 kommer göra att du tappar kvalité, FLAC/Wav gör inte det men tar mycket mer plats. FLAC=Free Lossless Audio Codec, wav är också lossless men helt okomprimerat.

MP3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_compression_(data)#Lossy_a...

FLAC/Wav:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression

Av grovlimpa

Det spelar ingen större roll vilken storlek varje sprite har. Däremot kan det vara bra att varje sida av hela bilden är en tvåpotens (behöver dock inte vara samma, 64x256 är helt ok). Om den inte har det kommer den ändå ta så mycket plats i minnet, för grafikkort kan inte hantera annat. Så om du gör den 33x33 kommer den ändå använda lika mycket minne som en 64x64. I ditt fall spelar det absolut ingen roll eftersom du ändå kommer ha rätt mycket grafikminne över gissningsvis

http://www.katsbits.com/tutorials/textures/make-better-textur...

Av grovlimpa
Skrivet av Khris:

Jag har också problem med det..

Skrivet av grovlimpa:

Samma här. Comhem ringde glada i hågen och sa att det var en bugg i modemet och att allt skulle lösa sig om jag stängde av NAT:en på modemet. Han lite ledsen när jag sa att jag inte hade den på och hade inget direkt svar. Jag hörde med dom idag och fick på andra försöket svaret att om det inte funkar när NAT är avstängt är man körd. Det är bara att vänta på en uppdatering av mjukvaran som visst skulle dröja.

Jag kikar runt lite på modem-sidan för att se om det är något där som skvallrar om att det är på sitt dåliga humör. Isf skulle man kunna göra ett cron-jobb som startar om det.

*edit*
Att bara trycka apply på config-sidan (http://192.168.100.1/ComhemRg802dot11BasicCfg.asp) hjälper inte, men när jag bytte kanal så kom det igång. Tror ni man tappar aktiva anslutningar när man gör den manövern?

Jag gjorde ett php-skript som postar ett kanalbyte på det trådlösa. Eftersom bara surfar med mobilen så kan jag accessa den över 3g:n för att sparka igång det. Inte så jättekul, men bättre än att trycka på knappen.

Av grovlimpa
Skrivet av Khris:

Jag har också problem med det..

Samma här. Comhem ringde glada i hågen och sa att det var en bugg i modemet och att allt skulle lösa sig om jag stängde av NAT:en på modemet. Han lite ledsen när jag sa att jag inte hade den på och hade inget direkt svar. Jag hörde med dom idag och fick på andra försöket svaret att om det inte funkar när NAT är avstängt är man körd. Det är bara att vänta på en uppdatering av mjukvaran som visst skulle dröja.

Jag kikar runt lite på modem-sidan för att se om det är något där som skvallrar om att det är på sitt dåliga humör. Isf skulle man kunna göra ett cron-jobb som startar om det.

*edit*
Att bara trycka apply på config-sidan (http://192.168.100.1/ComhemRg802dot11BasicCfg.asp) hjälper inte, men när jag bytte kanal så kom det igång. Tror ni man tappar aktiva anslutningar när man gör den manövern?

Av grovlimpa

Jag har haft comhem i 3 år, strulade lite under första månaden (slutade fungera kanske 3 ggr), sen dess har det inte varit nere en enda gång. Jag har hört att det gamla stjärn-tv-nätet (vilket jag har) är bättre än comhems, men det är mest rykten

Av grovlimpa
Skrivet av Heedman:

Många ser ofta Java som ett språk med låg prestanda, och även om det ofta blir omsprunget av t.ex. C++, så ska det vara ett väldigt omfattande projekt för att det ska göra någon större skillnad.

Det stora problemet med out-of-the-box-java är att du har en garbage collector som kickar in lite då och då och tar flera millisekunder. Ska du ha en vettig framerate är det bara att glömma 1 ms i ett modernt spel är en halv evighet, speciellt om du satsar på 60hz.

I grund och botten är alla 360/PS3/PC-spel (dvs multiplatformsspel) skrivna i c/c++. Sen är de oftast väldigt skriptade i olika skriptspråk/verktyg (tex lua, unreal script, kismet, ...) för att det otroligt jobbigt att att göra högnivålogik i c/c++. Unity har också ett intressant alternativ där de använder Mono (open source .Net) vilket gör att du kan skriva i C#.

Ska du programmera för ios kan du också använda c/c++, fast för att interfacea med os:et behöver du obj-c.

Jag skulle nog börjat med python om jag vore du. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av att skriva spel i python, men pygame har jag hört är bra. Oavsett språk måste du dock först lära dig programmera.

Av grovlimpa

Undra hur mycket det kommer gå på totalt. Priset blir väl $35 + frakt + låda + strömadapter.

Av grovlimpa
Skrivet av Kevlarheart:

Är sånt jevla BULLSHIT! skylla på piratkopiering.. Saken är den att dom stirrar sig blind på nerladdnings siffror.. Om ett spel laddats ner 10tusen ggr, så är 85% folk som inte ens har pengar till att köpa spelet.. och resten 15% sånna som KAN köpa spelet fast dom är för snåla.. så 10tusen är INTE lika med 10tusen förlorade sålda EX av ett spel. Tror nog dom vet om, dom är bara för lata för att koda till PC och skyller på piratkopiering som är världens sämsta ursäkt när det gäller spel utveckling.

Eh va? Jag tror du missar att förläggaren är ute efter att tjäna pengar. Det gör man genom att sälja så många ex som möjligt. Om spel sålde bättre till pc skulle man storsatsat på det, men så är inte fallet. Vad får dig att tro att förläggare tycker det är en bra idé att satsa mest på konsollspel om pc-spel gav mest pengar?

Skickades från m.sweclockers.com