Scam eller äkta ang kontostöld...

Permalänk
Medlem

Scam eller äkta ang kontostöld...

Hej,

Spelar iofs inte WoW längre, men ja, blir lite fundersam när jag fick detta:

"Greetings!

It has come to our attention that you are trying to sell your personal World of Warcraft account(s). As you may not be aware of, this conflicts with the EULA and Terms of Agreement. If this proves to be true, your account can and will be disabled. It will be ongoing for further investigation by Blizzard Entertainment's employees. If you wish to not get your account suspended you should immediately verify your account ownership.

You can confirm that you are the original owner of the account to this secure website with:

https://www.battle.net/account/support/password-verify.html

If you ignore this mail your account can and will be closed permanently. Once we verify your account, we will reply to your e-mail informing you that we have dropped the investigation.

Regards,

Account Administration Team
World of Warcraft , Blizzard Entertainment 2012 - diablo@email.com"

Luktar som sagt scam, men ja, ska man göra ngt åt det eller inte? Blizzard brukar ju normalt sett inte skickat ut ngt sådant här så ja, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kontrollera URLen i mailetr som du fick, den pekar förmodligen inte på den adressen som är skriven där. Klickar man på länken här i tråden så kommer man visserligen till en sida på battle.net, men det står "An error has occurred.".

Permalänk
Medlem

Jag har fått mail med exakt den där lydelsen, men det var ett tag sen (har ett aktivt konto). Kolla vart länkarna går - är det nån .in eller .cn adress är det garanterat phishing.

Permalänk
Medlem

..."diablo@email.com"...

Permalänk

Beror väl på om du vill ha kvar ditt account eller inte?
De har väl anledning att tro att du försökt sälja det, om någon har försökt att scama det?

Eftersom de länkar till deras egen säkra sida (https) så borde det inte vara någon problem?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Mailen "diablo@email.com" ser ju inte ut att komma från Blizzard så det är antagligen inte äkta. Blizzard skickar väll ut från "något@battle.net"?

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk

Hehe, nu har jag visserligen inget WoW-konto och har aldrig fått ett sånt mail men "Account Administration Team
World of Warcraft , Blizzard Entertainment 2012 - diablo@email.com" - diablo@email.com? Jösses, luktar scam lång väg. Om det stämmer så, jadu ...

Permalänk
Medlem

World of Warcraft, diablo@email.com bara det säger scam...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

diablo@email.com

Kom de inte på något bättre-.-

Permalänk
Skrivet av oscaralexiusson:

Beror väl på om du vill ha kvar ditt account eller inte?
De har väl anledning att tro att du försökt sälja det, om någon har försökt att scama det?

Eftersom de länkar till deras egen säkra sida (https) så borde det inte vara någon problem?

Edit: Såg inte Diablo@email.com!! Hahaha dagen skratt

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Men asså, har du ens provat att tänka i några sekunder på vad de skriver? Säg att det vore sant att du bryter mot deras EULA, varför skulle de då låta bli att stänga av ditt konto för att du loggar in en gång?

Permalänk
Inaktiv

Misstänker Blizzard något så lockar dom väl kontot direkt och sen får den som är lockad kontakta Blizzard?
Alla som är oroliga för scams osv, skit i alla mail och logga in direkt på Blizzards EU site, är du blockad eller misstänkt för något så står det där.

Sen kan man undra varför ingen scammer har hjärna nog att göra ett enda litet mail utan stavfel och konstiga länkar..diablo@email.com wtf.

Permalänk
Medlem

ärligt talat hur många såna här trådar ska behöva skapas innan ni lär er se skillnad på äkta mail och dessa uppenbara scams. Sen är inte någon av er som någon gång tänkt till lite extra och faktist bemödat er att faktist gå in på blizzards hemsida och logga in därifrån istället och faktist få reda på om det är äkta eller inte....

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jaja ursäkta om man trappade ett gäng besserwissrar på tårna dårå... Tänkte att ställa en fråga i forum vore väl inte en så dum idé, men ja, va vet jag... Tack övriga för svar i alla fall och som jag skrev det luktar ju scam, men som sagt, ville bara få lite feedback det var allt.

Permalänk
99:e percentilen

Sånt där är så otroligt tramsigt. Har själv fått exakt såna mail angående RuneScape, WoW och diverse andra spel som jag aldrig ens testat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag får fortfarande sådana mail skickade till min hotmail med jämna mellanrum...
...och min hotmail har inte haft med WoW/Blizzard att göra på flera år, då det är min gmail som är bunden till battle.net.

Bara släng skiten när du ser det, gå inte ens in i breven och läs.
Om Blizzard verkligen misstänker att du gjort något fuffens kommer de inte att låta dig försvara dig, de kommer att låsa ditt konto direkt, sen får du själv ta kontakt med dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gå bara in på battlenet och kolla själv, alltid säkrast...

Annars kan det hända att sidan de länkar till, som du försöker logga in på, bara tar din battlenet email/användarnamn och lösenord, detta är dock troligtvis bara spam, då jag också får exakt likadana mail, och jag aldrig spelat WoW.

Permalänk

Har själv fått liknande brev där de påstår att man gjort både det ena och det andra, konstigt då jag aldrig har spelat WoW
Mitt råd -> Papperskorgen

Permalänk
Medlem

Gå över till ex Gmail.
Har haft Gmail nu i snart 3år med mitt Battle.net account.
Har inte fått ett ända scam mail.

Får dock fortfarande scam mails om Battle.net på min hotmail som jag använder som "skit" email.
Men eftersom jag vet att jag inte har något kopplat på den emailen så vet jag att det är skit.

Finns säkert andra emails man kan använda som inte suger.
Just i Hotmail så är det ju lätt att "maskera" från http://battle.fusk.lol.hahha.trololo/.
battle.net är inte just battle.net utan "maskerad".

Men bort från Hotmail om du har något som du bryr dig om, sämsta skiten som finns.

Permalänk
Avstängd

"World of Warcraft , Blizzard Entertainment 2012 - diablo@email.com""

???? diablo@email.com ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Gå över till ex Gmail.
Har haft Gmail nu i snart 3år med mitt Battle.net account.
Har inte fått ett ända scam mail.

Får dock fortfarande scam mails om Battle.net på min hotmail som jag använder som "skit" email.
Men eftersom jag vet att jag inte har något kopplat på den emailen så vet jag att det är skit.

Finns säkert andra emails man kan använda som inte suger.
Just i Hotmail så är det ju lätt att "maskera" från http://battle.fusk.lol.hahha.trololo/.
battle.net är inte just battle.net utan "maskerad".

Men bort från Hotmail om du har något som du bryr dig om, sämsta skiten som finns.

Borde kanske nämnt att detta var på mitt gmailkonto. Därav anledningen till att jag vart osäker eftersom "alla" säger att gmail ska vara så säkert och bra. Tydligen inte... Jaja tack för alla svar i alla fall. I papperskorgne me det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Borde kanske nämnt att detta var på mitt gmailkonto. Därav anledningen till att jag vart osäker eftersom "alla" säger att gmail ska vara så säkert och bra. Tydligen inte... Jaja tack för alla svar i alla fall. I papperskorgne me det

oh shit, då kanske det kommer till Gmail nu med tt

Permalänk
Skrivet av Fixoon:

Mailen "diablo@email.com" ser ju inte ut att komma från Blizzard så det är antagligen inte äkta. Blizzard skickar väll ut från "något@battle.net"?

Ja, och förutom det så skulle de verkligen använda diablo@email.com annars för World of Warcraft?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hej,

Spelar iofs inte WoW längre, men ja, blir lite fundersam när jag fick detta:

"Greetings!

It has come to our attention that you are trying to sell your personal World of Warcraft account(s). As you may not be aware of, this conflicts with the EULA and Terms of Agreement. If this proves to be true, your account can and will be disabled. It will be ongoing for further investigation by Blizzard Entertainment's employees. If you wish to not get your account suspended you should immediately verify your account ownership.

You can confirm that you are the original owner of the account to this secure website with:

https://www.battle.net/account/support/password-verify.html

If you ignore this mail your account can and will be closed permanently. Once we verify your account, we will reply to your e-mail informing you that we have dropped the investigation.

Regards,

Account Administration Team
World of Warcraft , Blizzard Entertainment 2012 - diablo@email.com"

Luktar som sagt scam, men ja, ska man göra ngt åt det eller inte? Blizzard brukar ju normalt sett inte skickat ut ngt sådant här så ja, vad tror ni?

Det är scam om du hovrar över länken i mailet dom vill du ska logga in på så ser du att den inte alls går till någon battle.net adress

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Det är scam om du hovrar över länken i mailet dom vill du ska logga in på så ser du att den inte alls går till någon battle.net adress

"Hovrar" är ett grymt ord, speciellt när man uttalar det på Göteborgska "Håvvrarrr"

Sorry for OT.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Scam så det skriker om det. Får i runda slängar 10-20 sådana här mail i min skräpinbox varje vecka, får även om spel jag aldrig lirat såsom Runescape och Diablo3. Man blir trött.

Permalänk
Medlem

Alla sådana här är scam. För OM man råkar ut för en riktig avstängning, så stänger Blizzard kontot först och sen kontaktar dig. De skriver inte och varnar dig innan.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)