Inlägg

Inlägg som SeF.Typh00n har skrivit i forumet
Av SeF.Typh00n
Skrivet av Bernd_P1:

och detta är konsumentens fel. skulle ingen köpa Nvidia's kort skulle dem inte kunna tar detta priser.

Och detta i sin tur bevisar att prissättningen är helt rätt.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Dinoman:

Vilket är sorgligt.

Utvecklingen stagnerar. Antingen vill man har samma prestanda för ett lägre pris eller så vill man ha mer prestanda för samma pris. Detta är samma prestanda till samma pris. Precis som RTX 2080, där får man ju RTX och DLSS. Vilket just nu är idioti att köpa det kortet för.

Problemet är ju också att AMD med Radeon VII också validerar prissättningen Nvidia har etablerat med sina kort.

Nog för att det är ett smartare val för företaget, men för konsumenter hjälper det ju föga.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Olle P:

Nja. Jämfört med MI50 ("defekt" MI60) är Radeon VII huvudsakligen bara överklockat, vilket om något ställer högre krav. Är det någon (ytterligare) del av chipet som deaktiverats jämfört med MI50?

Kort som Instinct har brutalt högre krav än vad ett desktopkort har, oavsett vad som är deaktiverat eller inte.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Gambit_2K:

Goods total

Delivery costs

Total value excluding VAT

Total VAT at 25.00 %

Total order value

I have read your Terms and Conditions and agree.
£677.08*

£30.93*

£566.40

£141.61

£708.01

Fick jag det för iaf. vilket är runt 7400 kr så jag räknade fel med 200 kr.

1 SEK = 0.0954994 EUR
1 EUR = 10.4713 SEK

Sen om de höjt nu vet jag ej.

708 GBP är nästan 8500 kronor bara så du vet.

Det är pund, inte euro.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Gambit_2K:

@Ratatosk: Beställer man från overclockers.co.uk så kan man få ett Sapphire för strax över 7200 kr.

Detta?

https://www.overclockers.co.uk/detail/index/sArticle/79651

Jag får det till 7800 kronor innan frakt...

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Radolov:

De hade gärna fått göra det via DirectML, så att det kan jämföras med andra kort när de kommer och få en egen kategori. Denna kan inte jämföras med något annat än sig själv, mest för att det inte är samma bild som produceras i slutändan jämfört med de andra testerna.

Kunde även notera att det fanns vissa vågor/flimmer på DLSS versionen ibland. Varför fick inte det här någon box som de jämförde mellan? Fast jag vet inte, jag kanske bara är känslig för rörelser.

För att ge några exempel:
Vågor längst ut på plattformen.
Precis under robotarmen som rör sig så finns en flimmrande del.
Vågor på stängslet till vänster.

Fanns dock ett tillfälle jag tyckte DLSS flimmrade mindre än det vanliga, så det får man ge dem. Kan dock ha att göra med att ray trace implementationen genererar en del noise vid just den biten. (1:31 på stängslet för den som undrar).

Fast det gör det ju egentligen redan, eller i alla fall i Windows ML-stacken eftersom DirectML inte kommer lanseras i preview förrän med Windows 19H1. Så detta benchmark kommer väl antagligen kunna köras i ett DLSS-läge och ett DirectML-läge.

Nvidia har ju ändå varit med och demat DirectML med Microsoft så det kommer ju fungera där med (och nämns i Turings whitepaper).

Fördelen/nackdelen med DLSS är att Nvidia tränar sina GPUer för varje spel som får DLSS-stöd. Kör man DirectML rakt av för spel utan någon form av träning känns det som resulateten kan bli sådär. Hur kvalitétstämplar man en DirectML-lösning?

Av SeF.Typh00n
Skrivet av leadc4ge:

Tack för länkarna, jag är medveten om att det har kommunicerats att det ska släppas titlar med DLSS. Min poäng är att inget har ännu släppts. Vilket förefaller märkligt med tanke på att i enlighet med den kommunikation som har släppts tidigare så är det bara en fråga om att låta nVidia modellera fram lämplig algoritm som tensor-kärnorna sedan applicerar per frame post-process. Så vad är det som dröjer? Jag är som sagt skeptisk - därför att jag anser att det mest logiska alternativet är att nämnda algoritmer inte levererar tillräcklig kvalitet i riktiga spel.

Har inget emot att motbevisas, det börjar bara bli löjligt sent nu med lite real-world exempel på "it just works"

Det är nog å andra sidan ett litet tvåeggat svärd det där. Vi vet ju hur bra spelbolag har blivit på att patcha och värna om sina redan släppta spel...

Citat:

Now it should be noted that DLSS has to be trained per-game; it isn’t a one-size-fits all solution. This is done in order to apply a unique neutral network that’s appropriate for the game at-hand. In this case the neural networks are trained using 64x SSAA images, giving the networks a very high quality baseline to work against.

None the less, of NVIDIA’s two major gaming use cases for the tensor cores, DLSS is by far the more easily implemented. Developers need only to do some basic work to add NVIDIA’s NGX API calls to a game – essentially adding DLSS as a post-processing stage – and NVIDIA will do the rest as far as neural network training is concerned. So DLSS support will be coming out of the gate very quickly, while raytracing (and especially meaningful raytracing) utilization will take much longer.

https://www.anandtech.com/show/13346/the-nvidia-geforce-rtx-2...

Av SeF.Typh00n
Skrivet av mrpijey:

Det behöver ju inte bli bättre bara för att det är en öppen standard. OpenGL är en öppen standard men knappast branchledande eller först funktionsmässigt sett jämfört med DirectX. Och det är ju inte bara MS som sitter bakom stängda dörrar och bestämmer allt om DirectX heller utan flera stora företag som är med och påverkar utvecklingen.

Det har jag inte sagt något om heller, utan jag svarade bara på frågan om DirectX var en öppen standard.

Men en sidnotis är ju att Vulkan i princip är ett rakt av bättre väl än DirectX12. Framförallt eftersom DirectX12 är såpass mycket mer komplicerat.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av MarkSix:

APIet är väl fritt att använda för alla som vill, trots att den bakom liggande koden är stängd.

Men det betyder inte att det är en öppen standard

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Esseboy:

Aha, då är det jag som missuppfattat ordets betydelse Vad ska man kalla det då? Gratiskod?

Du betaler genom att låsa dig till en specifik plattform.
(Och att använda ett API som ingen verkar lansera speciellt många spel för)

Av SeF.Typh00n

@leadc4ge: Battlefield V ska väl få en DLSS patch inom kort?

Finns ju en lista på titlar som ska få ett DLSS-stöd men jag tror ingen av dom har uppdaterats än.

https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/31/nvidia-rtx-ray-tr...

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Esseboy:

Vem som helst får väl använda DX12?

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av MarkSix:

Mer öppen än DLSS i alla fall. Sen har ju Microsoft gjort sitt ML.NET opensource så AMD kanske kan använda det till för att göra sin variant av DLSS

https://opensourceforu.com/2019/02/ml-net-open-source-machine...

Nvidia använder Windows ML för DLSS också så jag vet inte om det är speciellt stor skillnad.

Om något är det väl spelintegrationen som är mer stängd med NGX SDK, men å andra sidan har vi samma variant där med att det finns support för det så alla stora spelstudior som vill använda någon form av denna tekniken kommer köra på Nvidias lösning.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av deltascu:

Kan du utveckla, vad är fel på Threadrippers ECC stöd?

Skrivet av tvelander:

Typ INGEN validerar för det officiellt stöd / support.

Att de funkar är inte samma sak som att det finns stöd på papper.

TR har stöd för ECC men det är inget certifierat stöd som Xeons och Epycs har.

Vilket är en av anledningarna till att vi inte ser Threadripper eller Ryzen i workstations som behöver just certifierat stöd för ECC.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av tvelander:

Lite så vi payar inte de kan jag säga för plat cpus

Nej, precis. Om jag skulle höfta lite vad det landar på så en uppgradering från bas vilket brukar vara en 4114 till en 8180 kostar knappt 50k ex moms.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av Pepsin:

Det är en fantastisk produkt för ett ytterst begränsat fåtal. Har man någon som helst förankring i verkligheten inser man att det inte är "många" som behöver en sådan CPU. Men såklart, för de som faktiskt behöver det är det en bra produkt.

Jämfört med Xeon är den faktiskt inte heller så hutlöst dyr, även om det återstår att se vad OEM systemen kommer att kosta. Xeon 8180 (2.5 / 3.8 GHz) kostade t.ex. $10009 vid lansering, eller över 100 000:- i Sverige.

Den prislappen är dock MSRP vilket inte är relevant för företag, samma med prislapparna för Epyc.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av XHI:

Aja... Intel kör konstgjord andning

Konstgjord andning på vad? Intel gjorde ett rekordkvartal igen och ökar mängden processorer dom sålde för gaming konstant.

Nog för att deras produkter är konstiga och kanske inte lever upp till förväntan för vår del, men för Intel pekar det ju fortfarande ännu mer upp än vad det gjorde innan... Så jag förstår inte riktigt dessa domedagsprofetior och vad dom är grundade i. Min spekulation är att det måste grundas i underskattning av hur stora Intel faktiskt är i jämförelse med AMD.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av anon99339:

Det vore en fruktansvärd utveckling för marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att jag tror att det skulle hända, men varför skulle det vara det?

Det är ju inte så att Nvidia skulle köpa upp det.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av anon99339:

Riktigt kul, då slipper man oroa sig för konkurs och att ha en ensam spelare på marknaden.

Den oron hade du kunnat släppa efter 2016.

Av SeF.Typh00n
Skrivet av kelthar:

Som någon annan sa så verkar de inte komma förrän vid jul 2019, tidigt 2010.

Ja, inte omöjligt. Men jag skulle ändå klassa det som "snart" i Intel-termer Det är ju också spännande för det är ju resultatet (Sunny Cove) av det team som bland annat Jim Keller är med och drar hos Intel.