Även om spelen kommit en bra bit på vägen är det fortfarande långt kvar innan grafiken kan jämföras med förrenderade scener i påkostade Hollywoodfilmer. En av förklaringarna är ray tracing, en teknik för realistisk ljussättning som än så länge är på tok för beräkningskrävande för att vara praktiskt användbart i realtid.

dawn_0002_Layer 1.jpg
dawn_0001_Layer 2.jpg
dawn_0000_Layer 3.jpg

Strålföljning, strålspårning eller raytracing är ett begrepp inom 3D-grafik som används vid rendering för att få fotorealistiska bilder. Metoden innebär att man beräknar hur ljusstrålar utbreds och reflekteras. Det mest påtagliga som åstadkommas med metoden är trovärdiga reflexioner och skuggor. – Wikipedia

Det görs dock framsteg inom området. Både Intel och Nvidia har tidigare demonstrerat avgränsade former av ray tracing i realtid och nu visar japanska utvecklare upp grafikdemot Hybrid Gems, som drar nytta av funktionerna i DirectX11 för att åstadkomma vad som kallas för hybrid ray tracing.

Effekterna av tekniken är slående. I demot används olika typer av kristaller och semi-transparenta material vars reflektioner påverkar både objektet i sig och omgivningen, precis som i verkligheten.

Den som inte nöjer sig med videosnutten kan dessutom ladda ned programmet själv och prova. Det hela kräver dock ett rejält datorsystem för att flyta obehindrat. Utvecklarna rekommenderar minst Intel Core i5, Radeon HD 7970 och 1 024 MB ledigt RAM-minne.