AMD Arctic Islands får stöd för HDMI 2.0 och Displayport 1.3

AMD Arctic Islands får stöd för HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Nästa grafikgeneration från AMD får stöd för både HDMI 2.0 och Displayport 1.3, som bland annat kommer öppna upp för 4K UHD-upplösta paneler med uppdateringsfrekvensen 120 Hz.

Varför finns inga skärmar med 4K UHD-upplösning och 120 Hz? Det är en fråga som redan besvarats i en guide på SweClockers, men det finns en lösning i form av nya typer av anslutningar. Nu aviserar AMD att bland annat detta är en av flera nya finesser i nästa generations grafikkretsar – Arctic Islands.

AMD-DP-HDMI-december-14.jpg
AMD-DP-HDMI-december-15.jpg
AMD-DP-HDMI-december-16.jpg

Under 2016 kommer AMD släppa två nya grafikprocessorer och dessa får stöd för såväl HDMI 2.0 som Displayport 1.3. För datoranvändare är den sistnämnda den stora nyheten, då bandbredden kliver upp från 17,28 gigabit per sekund (Gbps) för Displayport 1.2 till hela 32,4 Gbps.

Övergången öppnar för både högre upplösningar och uppdateringsfrekvenser. Här är den kanske mest efterlängtade nyheten att en Displayport 1.3-anslutning räcker för att driva en 4K UHD-skärm i hela 120 Hz – utan kompressioner. Därtill kan lägre upplösningar drivas i ännu högre uppdateringsfrekvenser, samt att 5K-skärmar kan drivas med en kabel, istället för två, i 60 Hz.

AMD-DP-HDMI-december-1.jpg
AMD-DP-HDMI-december-2.jpg
AMD-DP-HDMI-december-3.jpg
AMD-DP-HDMI-december-4.jpg
AMD-DP-HDMI-december-5.jpg
AMD-DP-HDMI-december-6.jpg
AMD-DP-HDMI-december-7.jpg
AMD-DP-HDMI-december-8.jpg
AMD-DP-HDMI-december-9.jpg
AMD-DP-HDMI-december-10.jpg
AMD-DP-HDMI-december-11.jpg
AMD-DP-HDMI-december-12.jpg

Anslutningen HDMI 2.0 återfinns redan hos Nvidia och nästa generation även hos AMD. Här slår bolaget ett slag för High Dynamic Range (HDR), en teknik för att lokalt och selektivt öka ljusstyrkan på skärmpanelen för att åstadkomma ett större dynamiskt färgomfång. Finessen finns redan i tv-apparater, men nu vill AMD även se att den introduceras i spel och datorskärmar.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer