Valve gör det möjligt för enklare hårdvara att driva VR med Motion Smoothing

Valve gör det möjligt för enklare hårdvara att driva VR med Motion Smoothing

Valve vidareutvecklar sin lösning för algoritmbaserad rendering i VR, något som bland annat sänker hårdvarukraven för spel.

Virtuell verklighet har varit på tapeten i ett antal år nu, men tekniken är fortfarande i sin linda. För de mer påkostade VR-headseten till PC som HTC Vive och Oculus Rift gäller fortfarande relativt höga priser och krav på en dator som orkar med att driva spelen i rätt upplösning och bildfrekvens.

Flera försök har gjorts för att pressa ned hårdvarukraven så att fler datorägare ska kunna nyttja VR, bland annat genom Asynchronous Spacewarp, där 45 bilder per sekund blir 90 genom algoritmer som syr ihop bilder baserat på användarens huvudrörelser och information från tidigare bildrutor. Nu släpper Valve en uppdaterad teknik för SteamVR, kallad Motion Smoothing.

Motion Smoothing bygger på en liknande lösning, där bildbehandlingsmjukvara tittar på användarens två senaste renderade bilder och försöker förutse personens nästa rörelse. På så vis kan en ny bild renderas och rörelsen fortsätter i en jämn takt, istället för att hacka till på grund av en tappad bildruta.

htc_vive-44.jpg

I praktiken innebär det att användare kan nå 90 bilder per sekund trots att enbart 45 renderas, vilket sänker prestandakraven påtagligt. Även om bildfrekvensen skulle hamna under 45 så kan Motion Smoothing hjälpa till och framställa 2 eller som flest 3 bildrutor för varje renderad bild.

Tekniken är en vidareutveckling av Asynchronous Reprojection som Valve använt sedan tidigare. Motion Smoothing kommer dock inte ha samma stöd för VR-headset, då bland annat Oculus Rift och Microsofts satsning Windows Mixed Reality använder inkompatibla lösningar för tappade bildrutor.

Motion Smoothing för SteamVR befinner sig i dagsläget i en testfas, men enbart entusiaster med Windows 10 samt grafikkort från Nvidia kan testa på tekniken. Detta då Valve stött på problem med tekniken på grafikkort från AMD, men företaget lovar att även dessa kort kommer få stöd.

I samarbete med Komplett
17

Tävling: Berätta om ditt bästa LAN-minne och vinn biljetter till Dreamhack Winter 2018

Nostalgin flödar inför årets Dreamhack Winter. För dig som vill besöka datorfestivalen bjuder Komplett upp med en tävling, där dina bästa LAN-minnen kan ge inträdesbiljetter. Läs mer

15

Ray tracing i Battlefield V – vi följer upp redaktionens tester

Efter förra veckans testkavalkad av ray tracing ihop med Battlefield V passar Emil och Jonas på att sammanfatta resultaten och sia om teknikens framtid. Läs mer

22

Valve upphör med tillverkningen av Steam Link

Valve meddelar att Steam Link sålt slut och att de upphör med tillverkningen av den. Den mjukvara och hårdvara som finns kommer dock fortsatt stödjas av företaget. Läs mer

39

Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Minskat intresse för kryptovalutor och amerikanska handelstullar mot Kina väntas få konsekvenser för komponentmarknaden, med lägre efterfrågan och ökade priser i vissa segment. Läs mer

Battlefield V släpps för alla idag – diskutera och hitta medspelare i SweClockers forum

Idag, den 20 november, släpps Battlefield V på riktigt. Vill du diskutera spelet eller hitta likasinnade att spela med? Dyk då in i den dedikerade forumdelen! Läs mer

52

Kinesiska myndigheter uppges ha bevis på kartellbildning bland minnestillverkare

Kinesiska myndigheter har gjort framsteg i sin utredning av minnestillverkare, där de hävdar att de hittat bevis på kartellverksamhet mellan företagen. Läs mer

17

Google utvecklar HTTP-over-QUIC – efterträdare till internetprotokollet HTTP

I jakten på optimering utvecklar Google HTTP-over-QUIC – Ett UDP-baserat internetprotokoll som utlovar högre hastighet och säkerhet än nuvarande HTTP-protokoll med TCP i grunden. Läs mer

24

Kenneth och datorlådan – ett drama i flera delar

Kenneth har väntat, längtat och trånat efter ett nytt chassi sedan dinosaurierna vandrade på jorden. Nu är det äntligen dags – eller? Läs mer

I samarbete med AOC
14

Klumpig medlem vinner gamingskärmen C24G1 från AOC

I AOC:s senaste tävling ombads SweClockers medlemmar att dela med sig av sina klumpigaste ögonblick, och nu har en olycksfågel valts ut att kamma hem en splitter ny gamingskärm. Läs mer

45

Valves debutspel Half-Life fyller 20 år

Idag är det 20 år sedan Valve lanserade Half-Life, vilket blev startskottet på företagets framgångar och lade grunden för moderna förstapersonsskjutare. Läs mer