Microsoft renderar två miljoner städer i Flight Simulator

Den detaljerade världen som ritas upp i kommande Microsoft Flight Simulator använder 2 petabyte data, och ställer höga krav på din uppkoppling.

Nästa år släpper Microsoft en ny del i flygsimulator-serien Flight Simulator, det första tillskottet till serien sedan Flight Simulator X från 2006. Det kommande tillskottet visades först upp under E3-mässan 2019 där den imponerade med detaljerade kartor och vacker ljussättning.

I en ny videoserie går utvecklarna bakom spelet, Asobo Studio, igenom olika delar av upplevelsen, där seriens första del fokuserar på den detaljerade världen. Här diskuterar utvecklarna hur de använt en kombination av kartdata från tjänsten Bing och utfört topografiska beräkningar på informationen med molntjänsten Azure AI.

MSFlightSim10.jpg
MSFlightSim11.jpg
MSFlightSim12.jpg
MSFlightSim13.jpg
MSFlightSim14.jpg
MSFlightSim2.jpg
MSFlightSim3.jpg
MSFlightSim4.jpg
MSFlightSim5.jpg
MSFlightSim6.jpg
MSFlightSim7.jpg
MSFlightSim8.jpg
MSFlightSim9.jpg

Simuleringen utvecklarna försöker sig på är onekligen ambitiös. Samtliga städer i världen finns representerade, vilket innefattar över två miljoner städer, och därtill är över 45 000 flygplatser detaljerat återskapade. Även samtliga berg och vägar finns inräknade. Detta har krävt över 2 petabyte data, som beräknats med Azure AI-tjänsten för att skapa en detaljerad representation av världen i spelet.

Återskapandet av vår värld uppges vara så pass realistisk att den stöder VFR, eller Visual Flight Rules. Detta innebär att världen är så pass korrekt återskapad att det är möjligt att flyga efter visuella landmärken, precis som vid flygningar i verkliga livet. Den detaljerade representationen av världen innebär dock att stora mängder data behöver strömmas i realtid, vilket ställer höga krav på internetuppkopplingen.

MSFlight_data1.jpg
MSFlight_data2.jpg

Utvecklarna har dock anpassat upplevelsen efter användarens uppkoppling. Den med rejäl bandbredd kommer få den mest detaljerade upplevelsen, men utvecklarna har även lagt till ett offline-läge. Detta innebär att spelet fortfarande kan avnjutas även när en internetanslutning inte är tillgänglig.

Här används den senast tillgängliga informationen om kart- och topologidata för att skapa en representation som är så pass detaljerad att VFR-flygning fortfarande är möjligt. Spelaren kan även på förhand välja ut regioner som temporärt lagras för offline-åtkomst, vilket blir användbart för den som vill spela på resande fot utan garanterad åtkomst till uppkoppling.

Minsta lilla detalj kan dock inte hämtas via kartdata, och här använder Asobo Studio ett system för automatiskt genererat innehåll (eng. procedural generated content) för att fylla i luckorna. Det lägger till detaljer för vatten, gräs, asfalt, jordtyper, byggnader med mera där information om detta inte kan hämtas från Bing-tjänsten.

Microsoft Flight Simulator släpps år 2020 till PC/Windows och Xbox One vid ett senare tillfälle.

Vad tycker du om det som visas upp i videon? Har du saknat Flight Simulator-serien? Dela med dig i kommentarerna!

Skicka en rättelse
29

Age of Empires IV får gameplay-video

Under Microsofts spelevenemang X019 avtäcks gameplay från Age of Empires IV, och 4K-versionen av Age of Empires II är lanserad. Läs mer

162

Test: AMD Ryzen 9 3950X – 16 kärnor Zen 2 i konsumentklassen

Med hela 16 kärnor och 32 trådar rundas Ryzen 3000-serien av med Ryzen 9 3950X, som befäster AMD:s position i prestandatoppen. Läs mer

I samarbete med Toshiba
22

Testpilot: Toshibas NAS-hårddiskar N300

Testpiloten "Hunden" testade tidigare Toshibas NAS-orienterade hårddisk N300 på 6 TB, en serie som nyligen utökats till rymligare 16 TB. Läs mer

20 ÅR
30

Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Världens tveklöst mest etablerade operativsystem Windows tog det grafiska skalet till DOS-världen i november 1983. Läs mer

12

In Win presenterar lyxchassit In Win 925

Med senaste In Win 925 siktar företaget på att erbjuda ett rymligt chassi där rejäl kapacitet för kylning står i fokus. Läs mer

31

Testa ray tracing-prestanda med Cryengine Neon Noir

Teknikdemon Cryengine "Neon Noir" låter dig testa ray tracing-prestanda, oavsett om ditt grafikkort har hårdvarustöd eller ej. Läs mer

18

John Carmack börjar med AI – avgår som teknikchef hos Oculus

Branschlegendaren lämnar arbetet med virtuell verklighet för att istället fokusera på naturtrogen artificiell intelligens. Läs mer

I samarbete med Samsung
6

Vinnarna presenteras i Samsung Galaxy Note10 Championship

Efter en hård strid om medlemmarnas röster är Samsung Galaxy Note10 Championship avgjort, där tre lyckliga vinnare kammar hem påkostade presentkort på valfria datordelar. Läs mer

11

Intels Xe-grafikkrets på 7nm är "Ponte Vecchio"

Intels första krets tillverkad på 7 nanometer blir grafikkretsen "Ponte Vecchio", vilket är namnet på en italiensk stenbro i Florens. Läs mer

45

Motorola Razr tillbaka – med vikbar skärm

Den ikoniska vikbara telefonen Motorola Razr återvänder i ny tappning, med en vikbar OLED-panel utan synligt veck. Läs mer

85

Intel avtäcker massvis av sårbarheter – påverkar prestanda

Olyckor kommer sällan ensamma. Bland de 77 sårbarheter Intel nu avtäcker återfinns bland annat prestandapåverkande processorbuggar. Läs mer

100

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

För många är det inte helt glasklart exakt vad Googles strömmande speltjänst Stadia är och vad som ingår. SweClockers reder ut. Läs mer