Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Inför året lanseringen senare i år går Microsoft ut med specifikationerna för Xbox Series X, som motsvarar en stationär prestandadator.

Microsoft och konkurrenten Sony har sakta men säkert lyft på skynket för de kommande spelkonsolerna Xbox Series X och Playstation 5. Utöver tidigare avtäckta specifikationer som innefattar processor och grafikdel från AMD och SSD-lagring har konkreta detaljer om spelkonsolernas specifikationer varit få.

XboxSeriesX-2.jpg
XboxSeriesX-11.jpg
XboxSeriesX-10.jpg
XboxSeriesX-6.jpg
XboxSeriesX-4.jpg
XboxSeriesX-3.jpg

Nu avtäcker Microsoft något oväntat både konkreta specifikationer om Xbox Series X i samarbete med Youtube-profilerna Digital Foundry och Austin Evans. I de båda genomgångarna bjuds publiken på en närmare titt på spelkonsolen och dess handkontroll samt gameplay-demonstrationer från ett flertal speltitlar. Sett till specifikationer avtäcks konkreta detaljer om den åttakärniga processorn och RDNA 2-baserade grafikdelen från AMD.

Processorns åtta Zen 2-kärnor klockar in på 3,8 GHz utan flertrådning (SMT) aktiverat, och 3,6 GHz med SMT aktivt. Tack vare dess kylarlösning ska processorn kunna bibehålla klockfrekvensen 3,8 GHz kontinuerligt utan att behöva klocka ned vid längre spelsessioner. Av de åtta kärnorna är sju tillgängliga för spelutvecklare, medan en kärna är reserverad för operativsystemet och andra bakgrundsaktiviteter.

XboxSeriesX-7.jpg
XboxSeriesX-12.jpg
XboxSeriesX-17.jpg
XboxSeriesX-20.jpg

Grafikdelen är dubbelt så potent som motsvarigheten i föregångaren Xbox One X. Som tidigare bekräftat handlar det om grafikarkitekturen RDNA 2 med hårdvarustöd för ray tracing, vilket stöder Microsofts gränssnitt DirectX Raytracing (DXR) 1.1. Som tidigare bekräftat får spelkonsolen också en dedikerad krets för hårdvaruaccelererat ljud.

Grafikdelen är bestyckad med 3 328 streamprocessorer fördelade över 52 beräkningsenheter. Dessa är kapabla att bibehålla en klockfrekvens om 1 825 MHz och får en total teoretisk beräkningskapacitet på cirka 12 TFLOPS.

Sett till primärminnet bestyckas spelkonsolen med 16 GB GDDR6-minne, som ansluter till systemet över en 320-bitars minnesbuss. Av den totala minnesmängden reserveras 10 GB för grafikdelen och får en bandbredd på 560 GB/s. Systemets standardminne tilldelas 3,5 GB av den totala minnespoolen, där bandbredd hamnar på 336 GB/s.

Utvecklare kan välja vilken av dessa minnesresurser de vill använda. De sista 2,5 GB av minnet reserveras för operativsystemet. Den omtalade SSD-lagringen består av en specialutformad lösning med lagringskapacitet om 1 TB, vilken ansluter över PCI Express 4.0. Bandbredden mäter in på 2,4 GB/s när okomprimerad rådata läses in och tar steget upp till 4,8 GB/s med komprimerad data. SSD-lagringen har en förhållandevis hög effekt på 4 W och innesluts därför av en egen värmesköld.

XboxSeriesX-14.jpg
XboxSeriesX-15.jpg

Videogenomgångarna innehåller också gameplay-demonstrationer där bland annat spelet Minecraft med stöd för ray tracing visas. En annan titel som demonstreras är Gears 5 som körs i upplösningen 4K UHD och 60 Hz bilduppdatering. Grafikinställningarna motsvarar Ultra-nivån från PC-versionen och Xbox Series X-versionen innehåller dessutom några inställningar som inte var möjlig med PC-versionen.

I genomgångarna framkommer det också att det är möjligt att spela spel som lagras på en extern lagringsenhet, men inte Xbox Series X-spel. Anledningen är helt enkelt att spel som utformats för konsolens interna SSD-lagring har den höga bandbredden som grundkrav, något som inte uppnås mot en extern lagringsenhet. Gränssnittet för externa lagringsenheter är USB 3.2 och likt tidigare rapporter angivit kan lagringen även utökas med minneskort på upp till 1 TB.

I en serie separata Xbox Wire-artiklar beskriver Microsoft ytterligare ett par egenskaper hos Xbox Series X, bland annat frågan om latens. Här beskriver företaget hur tidigare generationers spelkonsoler och deras handkontroller kommunicerade var åttonde millisekund, oavsett när systemet behövde få kommandon från handkontrollen.

Med Xbox Series X har synkroniseringen mellan konsol och handkontroll stuvats om till vad Microsoft kallar Dynamic Latency Input (DLI). Det går ut på att systemet kontinuerligt övervakar både analoga och digitala kommandon, så att dessa finns redo när systemet begär nya kommandon. Företaget säger sig också åstadkommit detta utan att offra handkontrollens batteritid.

Xbox2020_Cntlr_Frnt_MKT_16x9_RGB.jpg
Xbox2020_Cntlr_Top_MKT_16x9_RGB.jpg

Digitala kommandon har tidigare rapporterats enligt samma intervall som analoga motsvarigheter, vilket inneburit att de inte dragit fördel av den omedelbara återkopplingen. Sett till den trådlösa kommunikationen med konsolen används här samma proprietära Wifi-lösning som används med Xbox One-familjen.

Inlägget beskriver också kommunikationen med bildskärmen, vilket över HDMI 2.1 stöder 4K-upplösning i 120 Hz. Detta har gjort det möjligt att minska latensen i kommunikationen med bildskärmen från 16,6 ms till 8,3 ms utan att behöva sänka högsta möjliga upplösning. I de fall där skärmen och de bildrutor grafikdelen spottar ur sig inte är av samma takt kan detta synkroniseras via tekniken Variable Refresh Rate (VRR).

Till sist bekräftas systemet också få en optisk Blu-Ray-läsare med stöd för 4K UHD-skivor. Uppgifterna anger dock inte om det handlar om stöd för skivor med 100 GB lagringskapacitet, något konkurrenten Playstation 5 fått bekräftat stöd för. Den optiska läsaren i Xbox One-familjen har stöd för 4K UHD-skivor på 50 GB.

Alla de tekniska detaljerna till trots delar Microsoft inte med sig av uppgifter om prislapp. Lanseringsdatum blir den 26 november 2020.

Vad tycker du om specifikationerna för Xbox Series X? Och vad skulle du vara villig att betala för ett sådant system?

Skicka en rättelse
Tack för tipset orginallinus!
16

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken. Läs mer

I samarbete med Inet
54

Inet storsatsar på eget headset – utvecklas med SweClockers medlemmar

Inet ber SweClockers medlemmar om hjälp med att ta fram ett gamingheadset och önskar feedback om form, funktion och finesser. Läs mer

32

Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Regeländringarna för den strömmande speltjänsten ska hämma utgivarnas flykt, men innebär att 91 spel försvinner i slutet av maj. Läs mer

30

Xbox Series X bakåtkompatibilitet ger gamla Xbox-spel nya funktioner

Med Xbox Series X växlar Microsoft upp stödet för gamla Xbox-spel, som bjuds på nya funktioner som korta laddningstider och HDR. Läs mer

38

Raspberry Pi 4 med 8 GB primärminne är här

Efter ett år på marknaden får enkortsdatorn Raspberry Pi 4 sällskap av en konfiguration med dubblerad mängd primärminne. Läs mer

139

Google Chrome eller Edge – vilken kör ni?

I forumet undrar medlemmen crash om vilken version av Chromium SweClockers använder, Googles eller Microsofts? Läs mer

16

Texas Instruments grafritande miniräknare vattenkyls och överklockas

Youtube-kanalen Linus Tech Tips bestyckar TI–84 Plus med vattenkylning och förhöjd klockfrekvens, som tydligt ökar prestandan. Läs mer

61

Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Med version 2004 av Windows 10 introducerar Microsoft stora uppgraderingar som DirectX 12 Ultimate och förbättrat stöd för Linux. Läs mer

28

ARM Cortex-X1 tar upp kampen med AMD och Intel

Med nästa generations kärndesign i Cortex-X1 tar ARM ett rejält kliv framåt, sett till prestanda såväl som fysisk storlek. Läs mer

23

MSI Optix MAG251RX – IPS-gaming i 240 Hz

Full HD och 240 Hz är fullt möjligt även med IPS-teknik vilket MSI visar med sin MAG251RX. En modernare panel gör att du fortfarande får det du förväntar dig av en IPS-skärm. Läs mer

I samarbete med Corsair
22

Det blåser upp till RGB-storm i SweClockers studio

Jonas och Kenneth tar plats i studion för att bygga RGB, som också råkar sitta fast på ett gäng datorkomponenter. Läs mer

13

Google Stadia får stöd för 1440p och utökat spelutbud

Den som möter kraven för 4K-nivån hos strömmande speltjänsten Google Stadia får nu möjligheten att även välja upplösningen 1440p. Läs mer