DX11: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång gäller det att panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i den senaste versionen har stöd för DirectX 11-finesser som tesselering.

Här används en testsvit från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde deltestet. I upplösningen 1920 x 1200 pixlar skruvas detaljnivån upp till "Ultra" med fyra gångers kantutjämning.

I den senaste inkarnationen av Stalker kan Geforce GTX 580 dra nytta av Fermi-arkitekturens utmärkta tesseleringsprestanda. Det nya grafikkortet är cirka 17 procent snabbare än föregångaren och kan till och med utmana dubbla Radeon HD 5870 i Crossfire.

När det kommer till skalningen i SLI får dock Nvidia stå tillbaka en del för Crossfire, även om Geforce-modellerna fortfarande i absoluta tal är snabbast.