Test: Battlefield 3

bf3 2011-10-26 18-52-00-02.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort Radeon 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Ett av de mest omtalade spelsläppen 2011 är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält antingen i fordon eller till fots. Under huven finner vi den purfärska grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en imponerande upplevelse med briljant grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en bilscen i inledningen till enspelaruppdraget "Comrades". Trots avsaknad av explosioner och tunga actionsekvenser belastas samtliga konfigurationer fullt ut, även med flera grafikkretsar i SLI- eller CF-konfiguration.

När det kommer till den oerhört populära slagfältspangaren Battlefield 3 har Nvidia den senaste tiden haft en ganska duktig prestandafördel över AMD. Detta gäller givetvis även Geforce GTX 670 som lägger sig på en betryggande position ovanför Radeon HD 7970 med en prestandafördel på 17 procent. Detsamma kan dessvärre inte sägas om SLI-skalningen där nykomlingen från Nvidia halkar efter AMD:s Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-kort.

De upphottade korten från Asus och Zotac presterar föga förvånande ganska mycket bättre än Nvidias referenskort. Modellerna landar alldeles strax bakom det dyrare Geforce GTX 680.

Med uppskruvade detaljnivåer fortsätter Geforce GTX 670 att producera fina siffror. Modellen lägger sig ännu en gång en bit ovanför Radeon HD 7970 med en prestandafördel på 18 procent. De tyngre grafikinställningarna gör även att nykomlingens SLI-skalning vaknar till. Geforce GTX 670 i SLI kan därmed klättra förbi de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-korten med en rejäl marginal.

Högre inställningar påverkar även de fabriksöverklockade korten från Asus och Zotac positivt. Bägge modellerna kan nu ta ett kliv förbi Geforce GTX 680 med minsta möjliga marginal.

I den högre upplösningen 2560 x 1600 pixlar jämnas fältet ut rejält. Geforce GTX 670 ligger fortfarande ovanför Radeon HD 7970 men denna gång är det endast med en prestandafördel på knappa 5 procent. SLI-skalningen är fortsatt bra för Nvidias nykomling som landar alldeles strax bakom de Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-korten.

Vi ser återigen hur de uppskruvade korten från Asus och Zotac ligger i en annan division i jämförelse med Nvidias referensexemplar. Bägge modellerna presterar i nivå med Geforce GTX 680 med en viss fördel till Asus-kortet.

Sist men inte minst skruvas både upplösning och detaljnivån upp i taket men även här fortsätter Geforce GTX 670 att visa upp spelbara resultat. Nykomlingen lägger sig ovanför Radeon HD 7970 ungefär 10 procent bättre prestanda. Detta gäller även när två kort sammankopplas i SLI där Geforce GTX 670 presterar något bättre än två Crossfire-kopplade Radeon HD 7970-kort.

Den ökade pressen på korten gynnar helt klart de fabriksklockade modellerna från Asus och Zotac. Båda modellerna presterar ungefär 10 procent bättre Nvidias referensexemplar och landar strax ovanför Geforce GTX 680.