Tester med DirectX 12

Färska gränssnittet DirectX 12 är en stor snackis för 2016 och börjar så sakteliga leta sig ut i skarpa titlar. Än så länge handlar det dock bara om en handfull spel, där stödet varierar mellan fullt utbyggt och påklistrat i efterhand.

risetomb_1.jpg

SweClockers erfarenheter av DirectX 12 är minst sagt varierande, där prestanda och stabilitet kan påverkas stort med uppdateringar eller nya drivrutiner. Testandet kantas av märkliga krascher och förvirrande resultat, ofta båda på samma gång.

Det gör sammanvägda bedömningar svårt, och redaktionen väljer därför att bryta ut testerna till en egen sida. Förhoppningen är att DirectX 12 kommer att mogna under året, vilket på sikt gör gränssnittet redo att på allvar kliva in i tabeller och prestandaindex.

I vanlig ordning kickar Ashes of the Singularity igång testerna för gränssnittet DirectX 12, där Geforce GTX 1060 går ut som vinnare över både GTX 980 och Radeon RX 480 om än med små marginaler.

I AMD-starka Hitman visar Radeon RX 480 återigen framfötterna med en förbättring på cirka 16 procent över Geforce GTX 1060, som i sin tur hamnar precis under GTX 980.

Rise of the Tomb Raider återställer den tidigare kampen mellan GTX 1060 och GTX 980, där den sistnämnda har övertaget med ett fåtal bildrutor. Nämnvärt är att Geforce GTX 1060 inte vinner någon prestanda med DX12-gränssnittet i samtliga titlar.

Fotnot: DirectX 12-stödet för spelet uppdaterades 2016-07-10 och har därmed testats om, vilket betyder att resultat kan skilja sig åt från tidigare.

API-testet i 3DMark ger ytterligare svar på tal om att Nvidia har förbättrat DX12-stödet i Pascal-arkitekturen. Geforce GTX 1060 hamnar ovanför alla tidigare Maxwell-baserade kort, men får se sig slagen av Radeon RX 480 samt båda GP104-korten.