Freesync och 4K UHD i 120 Hz över HDMI för Samsungs nya TV-modeller

SweClockers känner på några av nyheterna från Samsungs Q-serie för år 2019, som utlovar lägre latenser, automatiska spellägen och även 4K UHD i 120 Hz.

För 2018 års TV-modeller var det tydligt att Samsung satsade på spelmarknaden med funktioner som att köra 120 Hz-signal i 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar. Adaptiv synkronisering med både HDMI Variable Refresh Rate, VRR, samt AMD Freesync över HDMI lades också till under 2018 genom ny mjukvara till TV-apparaterna.

Samsung-2019-QLED_expo_1.jpg

Denna satsning på spelfunktioner fortsätter med 2019-modellerna. Adaptiv synkronisering är möjligt via HDMI VRR eller AMD Freesync HDMI inom intervallet 48–120 Hz. Det senare gör det möjligt att från en PC få adaptiv synkroniseing via HDMI från ett AMD-grafikkort.

Däremot inte från Nvidia-kort då Nvidia i dagsläget endast ger adaptiv synk via Displayport, en typ av anslutning som i sin tur saknas hos TV-apparater.

Samsungs 2019 Q-serie i korthet

  • Latens, input lag i spelläget är 13,5 ms

  • HDMI VRR och Freesync via HDMI i 48–120 Hz

  • Preliminärt: HDMI VRR och Freesync endast på 55 tum och större

  • Endast AMD-GPU:er kan ge Adaptiv Sync över HDMI i dagsläget

  • 1080p och 1440p i 120 Hz via HDMI

  • 4K/120 Hz via HDMI 2.1 möjligt på Q950R och Q90R

  • ALLM, automatisk spelläge för konsol

  • Fler Q-modeller får zonindelad local dimming jämfört med 2018

  • Q950R, Q90R, Q85R och Q80 har förbättrade betraktningsvinklar

Samsung är öppna med information om latens, eller input lag, som för 2019-modellerna specificeras till 13,5 ms. Då uppmätt mitt på skärmen med Leo Bodnar Input Lag tester. För 2018-modellerna är latensen 15,4 ms.

För 2018- och 2019-modellerna används automatiskt spelläge via ALLM, Auto Low Latency Mode, en funktion från HDMI 2.1-specifikationen. Detta ska fungera med aktuella konsoler från samtliga tillverkare. Tanken med ALLM-funktionen är att spelläget endast aktiveras när användaren spelar spel och inte när denne använder konsolen till annat, exempelvis strömma film.

Notera att PC inte finns med på listan för automatiskt spelläge. HDMI 2.1-funktionerna ALLM och VRR kan implementeras med existerande HDMI-utrustning, förutsatt att grafikkortstillverkaren kan (och vill) ändra mjukvara och drivrutin för exempelvis grafikkort.

4K/120 och 8K/60 över HDMI 2.1

Även 4K/120 Hz är möjligt via HDMI 2.1 för de två toppmodellerna Q950R och Q90R. 8K-modellen Q950R ska även kunna hantera 8K/60 Hz-signal. Detta blir också tillgängligt för 2018-modellen i Q900R-serien genom att ägarna får byta ut sin One Connect-box, den låda som samlar elektronik och anslutningar.

Q900R_transp.png

För närvarande saknas allmänt tillgängliga källor för 4K/120 Hz via HDMI 2.1 och 48 Gbps bandbredd. Från en dator är det närmaste vi når 4K/120 Hz via Displayport och HBR3 (med ca 32 Gbps bandbredd) vilket alltså inte existerar hos någon vanlig TV-apparat, inklusive Samsungs TV-modeller.

Detta lär ändras först med att kommande generationer grafikkort konstrueras för att följa HDMI 2.1-specifkationens 48 Gbps bandbredd. Vare sig AMD, Nvidia eller Intel har bekräftat något om nya grafikkort vilka kan tänkas hantera HDMI 2.1-bandbredden.

Detta skiljer Samsungs TV från Nvidias BFGD, eller Big Format Gaming Display. Det är ett koncept som mer kan liknas vid en datorskärm i TV-storlek. Där finns Displayport för 4K/120 Hz-möjlighet via dagens existerande grafikkort. Istället för Freesync är det inte helt oväntat Nvidia G-Sync som används på BFGD-skärmarna.

2019-modellerna i Q-serien

Precis som tidigare använder Samsung LCD-VA-paneler ihop med kvantpricksförstärkta (quantum dot) lysdioder, det som Samsung kallar för ”QLED”.

Modell

Storlek i tum

HDR-ljusstyrka

Q950R (8K)

98, 82, 75, 65, 55

4 000 nits

Q90R

75, 65, 55

2 000 nits

Q85R

75, 65, 55

1 500 nits

Q80R

75, 65, 55

1 500 nits

Q70R

82, 75, 65, 55, 49

1 000 nits

Q6xR

82, 75, 65, 55, 49, 43

ej specificerat

En förändring för 2019 är att panelerna i Q-serien inte längre tappar kontrastförhållande och färgåtergivning i vinkel i lika hög utsträckning som 2018-modellerna. Detta går under namnet ”Ultra Viewing Angle” och återfinns på de högre modellserierna Q950R, Q90R, Q85R och Q80R.

Samsung_Q_angle.png

Ultra Viewing Angle: En ny typ av skikt samlar ihop ljuset innan det når kristallerna vilket minskar att ljus läcker ut och försämrar färg och kontrast i vinkel.

Undertecknad hade möjlighet att jämföra 2018- och 2019-modellerna tidigare under mars och kan bekräfta att detta i hög grad stämmer. Kontrastförhållande och färgåtergivning i vinkel är tydligt förbättrad på de modeller som använder Ultra Viewing Angle.

Förbättringen bygger på ett nytt skikt inuti LCD-panelen som minskar oönskad spridning av ljuset genom LCD-skiktet. Ljuset är mer samlat, kollimerat, innan det når själva LCD-skiktet och spiller därför inte över lika mycket.

Samsung_2019_UVA.jpg

Så mycket en mobilkamera nu kan fånga: skillnaden med nya filtret i 2019-modellerna mot 2018-modellerna.

”Direct Full Array” är Samsung-språk för att det finns en zonindelad bakgrundsbelysning. Samsung går inte ut med exakta omfånget på antalet zoner i sin dokumentation. Observationer och muntliga bekräftelser tyder på att Direct Full Array står för färre än 100 zoner och att Direct Full Array Elite-versionen för närmare 500 zoner.

One Connect innebär att TV:n har alla anslutningar i en separat fristående låda som kan separeras med upp till 15 meter lång kabel från själva bildpanelen. Modeller utan One Connect Box har istället anslutningarna på baksidan.

Modell

Local dimming*

4K/120 Hz

OC Box

UVA

Q950R (8K)

Elite: 480 zoner

Ja

Ja

Ja

Q90R

Elite: 480 zoner

Ja

Ja

Ja

Q85R

96 zoner

Nej

Ja

Ja

Q80R

96 zoner

Nej

Nej

Ja

Q70R

48 zoner

Nej

Nej

Nej

Q60R

Nej

Nej

Nej

Nej

* antalet zoner är preliminära uppgifter
OC Box, One Connect Box, UVA = Ultra Vide Angle med bättre betraktningsvinklar

Samsung har också valt att lyssna på kritiken mot 2018-modellernas egenskap att dämpa ljusnivåerna i skuggor för mycket, något som också demonstrerades. Det vill säga att när TV:n ska återge mörka skuggtoner blir de inte lika ihopsmetade utan bildens tonkurva är mer intakt.

Samsung-2019-black-eq.jpg

Effekten är överdriven i Samsungs exempel. Är det så mörkt som till vänster är det förmodligen felmatchade signalnivåer. Syftet med funktionen framgår i alla fall.

En spelfiness som också adresserar detta är ”Black Equalizer”, vilken liknar den funktion som finns i de flesta bildskärmar för spel. En funktion som ljusnar upp mörka nyanser och gör dem tydligare. Syftet är främst att göra fiender synligare i mer tävlingsinriktade skjutarspel.

Samsung demonstrerade även denna funktion och den ska inte påverka det dynamiska omfånget i bilden. Ett problem med liknande finesser i datorskärmar är annars att de ofta styr över bilden. Det blir tydligare skuggtoner men också att bilden klipper bort ljusa nyanser, något som Samsung undviker.

Kommer till butikerna under mars/april

Värt att tänka på är för 2018 finns det modeller i Q-serien med 43-tumspaneler som arbetar i 60 Hz som högst. Det är oklart om samma sak upprepas för 2019-modellerna.

Exakta priser är ännu inte satta men som bekant har TV-apparater en särpräglad priscykel där de första lanseras till höga priser och mot hösten sjunker rejält i pris. Ett halvår senare kan priserna halverats eller mer, något som denna artikel belyser.

För 2019 har Samsung endast presenterat plana och icke-krökta modeller i Q-serien. Samsung har ännu inte kommit med information om modellerna i de enklare 2019-modellserierna.

Mer om TV-apparater och skärmar i forumet

Kommentarer till artikeln

63 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Testpilot: Antec P101 Silent – chassit som gör skäl för sitt namn

Knappt hinner skruvmejslarna landa på hyllan innan testpiloten Deriveh ger sig på nästa chassi på listan, Antecs P101 Silent, och som namnet avslöjar är det en modell i tystnadens tecken. Läs mer

37

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

25

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör. Läs mer

9

Samsung färdigställer 5 nm med EUV – Intels grafikchef kommer på besök

Samsung färdigställer sin 5 nanometers-teknik för testtillverkning, med fördelar som upp till 25 procent högre densitet. Samtidigt kommer Intels grafikchef Raja Koduri på besök. Läs mer

33

Quiz: Star Wars i spelform

Med ett nytt Star Wars-spel på gång senare i höst tänkte vi ta tempen på vad SweClockers medlemmar kan om rymdoperan i spelform. Läs mer

28

Vilka påskägg i spel kommer du ihåg?

I SweClockers forum pågår just nu en påskinsamling av så kallade Easter Eggs, små hemligheter och mysterium som utvecklare ofta lämnat i sina spel. In och dela med dig av ditt bästa påskägg i forumtråden! Läs mer

30

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

23

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

13

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer

144

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
38

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

44

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer