Asus UL50VT/UL30VT eller Sony Vaio VPC-EB1M1E?

Permalänk

Asus UL50VT/UL30VT eller Sony Vaio VPC-EB1M1E?

Hej!

Står inför valet att välja en vettig laptop som jag kan använda för skolarbete, men även för lite filmtittande och eventuellt lite spelande.

Det som är viktigt för min del är:

- Lätt att transportera då jag bor i Uppsala och pendlar till Stockholm.
- Bra prestanda i Adobes Master Collection (videoredigering är inte viktigt).
- Någorlunda hyffsad på 3D-rendering (behöver inte vara något monster på området då jag bara har en kurs i det).

Det är dem basic kraven som finns, sen om det går att spela några av dagens spel är det ett plus. Likaså om det går att kolla på HD-filmer (720p).

Har kikat på dessa:

Asus UL50VT-XX020V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=503968

Asus UL30VT-QX030V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990

Sony Vaio VPC-EB1M1E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Rent spontant känns Vaio:n bäst på pappret, men hur mycket bättre är den? Finns det något test eller recension man kan läsa där de jämför laptops med liknande komponenter?

Å andra sidan väger Vaio:n mer, men frågan är om det blir så mycket jobbigare att släpa på den än någon av Asusen?

Råd och tips någon?

Permalänk

Du kan ju försöka att söka på internet efter tester.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

vaion, har testat l4d2 på high på e-serien fast den svarta men det skiljer inte så mkt mellan dom modellerna, men om du är student så får du den för 7524 hos dustin, det är ett bra köp! fast det är inte den bästa skärm precis men den duger. och sen de där med transporten köp dig en dataväska så spelar det egentligen ingen roll hur stor datan är

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
vaion, har testat l4d2 på high på e-serien fast den svarta men det skiljer inte så mkt mellan dom modellerna, men om du är student så får du den för 7524 hos dustin, det är ett bra köp! fast det är inte den bästa skärm precis men den duger. och sen de där med transporten köp dig en dataväska så spelar det egentligen ingen roll hur stor datan är

Jag är student, men jag läser på KY/Yrkeshögskola och innefattas därför inte i Dustinhomes studentrabatt. Vi har det tydligen bättre ställt än de på "vanlig" högskola/universitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krypton1t
Jag är student, men jag läser på KY/Yrkeshögskola och innefattas därför inte i Dustinhomes studentrabatt. Vi har det tydligen bättre ställt än de på "vanlig" högskola/universitet.

ahh va tråkigt men sony är ju den bättre av dom alla men bt är inte bra den är mer okey

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
ahh va tråkigt men sony är ju den bättre av dom alla men bt är inte bra den är mer okey

Jo, har varit på dem ett par gånger om det, men ingen direkt respons...

Antar att du menar VT? Jo, visst är den nog sämre, men hur mycket sämre? Var in till stan idag och kunde kika på 13" versionen och den var lite för liten för min smak, men 14"arn som kommer i mitten/slutet på mars kan nog vara intressant. Likaså 15"arn. Kollade på lite Vaios som de hade inne, men fanns ingen från E-serien ännu. Men rent spontant kändes dem rätt klumpiga och plastiga jämfört med Asusen.

Permalänk

Photoshop och HD-avkodning ska inte vara några som helst problem med de datorerna. Jag har bara pillat på tidigare versionen av UL30 som jag rådde min mor att köpa. Inte ens med den upplagan (sämre grafikkort) var det några problem att få hårdvaruavkodning att funka. 720p liksom 1080p både på extern och på den vanliga skärmen.

[edit] Kan tillägga att batteritiden på den datorn ligger någonstans kring 7-8 timmar med medelbelastning och bra ljus på skärmen, specad var den till 10 om jag inte minns fel.[/edit]

Personligen känner jag mig väldigt instängd när jag pillar runt i Photoshop på små skärmar. 13" funkar, men det kan vara en vits att (precis som du var inne på) gå på en något större skärm med lite bättre upplösning.

Kvalitetsmässigt är jag imponerad av ASUS. Tidigare var IBM/Lenovo det jag såg upp till och jämförde med i det här fältet, men jag måste säga att ASUS verkligen har gjort ett grymt jobb med både look and feel (något som IBM bara lärt sig hälften av). Av Sony förväntar jag mig inget annat än toppklass, och jag skulle inte våga kalla dem plastiga på det sätt som du just gjorde :P.

Jag tycker för övrigt att det var väldigt kul att se din tråd eftersom du har valt ut precis de datorer som jag i dagsläget tycker är mest intressanta. Jag prioriterar precis som du Adobes mjukvaror och film. Även 3D-modellering var ett intresse, men det har senaste tiden legat lite på is

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hallon-Terror
Photoshop och HD-avkodning ska inte vara några som helst problem med de datorerna. Jag har bara pillat på tidigare versionen av UL30 som jag rådde min mor att köpa. Inte ens med den upplagan (sämre grafikkort) var det några problem att få hårdvaruavkodning att funka. 720p liksom 1080p både på extern och på den vanliga skärmen.

[edit] Kan tillägga att batteritiden på den datorn ligger någonstans kring 7-8 timmar med medelbelastning och bra ljus på skärmen, specad var den till 10 om jag inte minns fel.[/edit]

Personligen känner jag mig väldigt instängd när jag pillar runt i Photoshop på små skärmar. 13" funkar, men det kan vara en vits att (precis som du var inne på) gå på en något större skärm med lite bättre upplösning.

Kvalitetsmässigt är jag imponerad av ASUS. Tidigare var IBM/Lenovo det jag såg upp till och jämförde med i det här fältet, men jag måste säga att ASUS verkligen har gjort ett grymt jobb med både look and feel (något som IBM bara lärt sig hälften av). Av Sony förväntar jag mig inget annat än toppklass, och jag skulle inte våga kalla dem plastiga på det sätt som du just gjorde :P.

Jag tycker för övrigt att det var väldigt kul att se din tråd eftersom du har valt ut precis de datorer som jag i dagsläget tycker är mest intressanta. Jag prioriterar precis som du Adobes mjukvaror och film. Även 3D-modellering var ett intresse, men det har senaste tiden legat lite på is

Nej 13" är ju lite litet. 14" är helt ok, har det på min nuvarande Dell Latitude D620 (eller den är nog 14,4" eller något sånt). Och det funkar helt okej.

Var väldigt imponerad av ASUS jag med faktiskt. Jag gillade att den kändes och såg redig ut, men jag fick inte riktigt samma feeling av Sonyn. Det kanske är mer att den ser mer plastig ut än snarare att den faktiskt är det. Dock så är ju det man får i Sonyn riktigt bra för priset. Inget snack om det. Men mobiliteten väger ganska tungt för mig med :).

Funderade på att vänta på JT-versionen som kommer i april/maj, men den kommer förmodligen kosta runt 10k enligt ASUS representant här på forumet, så jag tror jag kör på en UL80VT förmodligen. Men ska kolla in Sonyn igen, så jag inte ångrar mig sen :P.

Har dock hört många som säger att "betraktningsvinkeln" eller vad det nu hette är dålig. En kompis har 30VT:n och jag håller lite med där för skärmen är ju jäkligt glossy, vilket är synd.

Permalänk

Svårt att jämföra dessa datorer, syftet med ul30/50 är lätt, smidigt och lång batteritid. Om man ser till prestandan så är sonyn's processor minst dubbelt så snabb, och grafikkortet mer än dubbelt så snabbt. Det har även stöd för dx11 vilket asus maskinerna saknar.

Vill du ha en portabel dator som du lätt kan ta med dig överallt och prioriterar lång batteritid så är ul30vt det självklara valet. Men då får du leva med mycket lägre prestanda naturligtvis.

Till spel så är sonyn väldigt kompetent i förhållande till det låga priset. Nackdelen jämfört med ul30/50 är kortare battritid på sonyn. Skillnaden på vikt/storlek är inte speciellt stor på ul50 och sonyn som du ser, där är det mest battritiden som skiljer till asusens fördel.

Här kan du läsa om prestanda skillnaden mellan olika cpu/gpu

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5650.2369...

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-G-210M.17638.0.ht...

Permalänk

SONY VAIO EB1M1E

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
VR-fantast

Vad föll valet på? Har valt mellan samma datorer som du.

Var själv och spanade in Vaio EB1M1E idag och den var som du sade alldeles för klumpig och plastig. Det fanns andra Vaio där som hade jättefin byggkvalitet men jag tyckte inte EB1M1E var en av dom.

Har ej sett UL30VT irl men såg andra 13.3" och det kändes rätt lagom för min del, så blir nog UL30VT.