Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på den här skärmen, 1920x1200, IPS panel, displayport, USB-hubb, vridbar och en trevlig prislapp lovar ju gott...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
LED är ganska överskattat måste jag säga men skärmarna blir tunna.

Överskattat på vilket sätt?
Det är ju vida överlägset CCFL på alla sätt och vis iaf, eller?

Ger jämnare ljus, drar mycket mindre ström, tar mindre plats...
Sen att det marknadsförs som att bara för att det är LED-belysning så är det en bra skärm och att många går på det är en annan sak.

Som ljuskälla tycker jag inte LED är överskattat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Hur tror ni prestandan på denna står sig jämfört med Dells U2410? Alltså färger, imput lagg, etc.

Läs denna tråd.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1491561&page=52

Generellt sett så tycks det vara en bättre skärm än u2410. Ingen tinting, bara det i sig är fint, bättre ytbehandling av bilden, inte perfekt men bättre än u2410. Inte widegameout så du får fler färger för u2410 måste simulera sRGB. Input lag tycks vara likvärdigt med gamemode i u2410. Inga direkt exakta siffror ännu men max 15ms tycks det som, kanske mindre. Någon körde bfbc2 i 4h och gillade skärmen.

Skärmen har dock svagheter men du får läsa och bedöma utefter dina kriterier.

Ser ut som jag kanske inte hinner få den till på fredag, den skall tydligen komma in till inet på torsdag istället för idag, jag får väll se när den dyker upp.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Överskattat på vilket sätt?
Det är ju vida överlägset CCFL på alla sätt och vis iaf, eller?

Ger jämnare ljus, drar mycket mindre ström, tar mindre plats...
Sen att det marknadsförs som att bara för att det är LED-belysning så är det en bra skärm och att många går på det är en annan sak.

Som ljuskälla tycker jag inte LED är överskattat...

Det där med att bakgrundsbelysningen skulle vara jämnare på skärmar med dioder vet jag inte om det stämmer så värst bra tyvärr.
På tv-sidan är det ju garanterat inte så i alla fall, men där sitter lysdioderna å andra sidan ofta enbart i kanterna.
Kollade hastigt på två skärmar med LED-bakgrundsbelysning (har svårt att hitta mer recensioner, är ju långtifrån alla som mäter homogenitet också) och och den ena var otroligt jämn, men då är det en specialskärm där man kan ana handplockning. Dessutom skriver Prad.de att de tror? (tyskan är inte så bra längre) att den har en jämnhetsfunktion för att kompensera ojämnheter precis som en del dyra CCFL-skärmar.
Den andra var däremot inte alls speciellt jämn, trots att det också är en dyr specialskärm.

Mer orkar jag inte titta efter nu

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

IceDread: U2410an åkte tillbaka alltså eller?

Kan iofs förstå dig, du sparar en tusenlapp samtidigt som du får en skärm som borde vara lite bättre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det där med att bakgrundsbelysningen skulle vara jämnare på skärmar med dioder vet jag inte om det stämmer så värst bra tyvärr.
På tv-sidan är det ju garanterat inte så i alla fall, men där sitter lysdioderna å andra sidan ofta enbart i kanterna.
Kollade hastigt på två skärmar med LED-bakgrundsbelysning (har svårt att hitta mer recensioner, är ju långtifrån alla som mäter homogenitet också) och och den ena var otroligt jämn, men då är det en specialskärm där man kan ana handplockning. Dessutom skriver Prad.de att de tror? (tyskan är inte så bra längre) att den har en jämnhetsfunktion för att kompensera ojämnheter precis som en del dyra CCFL-skärmar.
Den andra var däremot inte alls speciellt jämn, trots att det också är en dyr specialskärm.

Mer orkar jag inte titta efter nu

Bara för att det är LED så betyder det inte att det är bättre än CCFL, men som ljuskälla i sig ger LED ett jämnare ljus än CCFL.

Sen är det som du säger inte alltid det blir så stor skillnad i praktiken beroende på hur man har implementerat dom olika teknikerna.

Permalänk
Citat:

Bara för att det är LED så betyder det inte att det är bättre än CCFL, men som ljuskälla i sig ger LED ett jämnare ljus än CCFL.

Sen är det som du säger inte alltid det blir så stor skillnad i praktiken beroende på hur man har implementerat dom olika teknikerna.

Vet du om lysdioder åldras bättre/mindre än lysrör? De senare tappar ju en del ljusstyrka med tiden, i alla fall de som sitter i datorskärmar.
Tycker däremot min skrivbordslampa lyser lika starkt som om den var ny, men det är ju iofs inget jag har testat heller utan mest ett antagande.
Ska kanske ta och köpa ett nytt lysrör och se hur mkt skillnad det är, är väldigt lätt att byta.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet du om lysdioder åldras bättre/mindre än lysrör? De senare tappar ju en del ljusstyrka med tiden, i alla fall de som sitter i datorskärmar.
Tycker däremot min skrivbordslampa lyser lika starkt som om den var ny, men det är ju iofs inget jag har testat heller utan mest ett antagande.
Ska kanske ta och köpa ett nytt lysrör och se hur mkt skillnad det är, är väldigt lätt att byta.

Generellt sett ska dom hålla bättre.
Men jag vet inte hur mycket skillnad det gör i praktiken.
Men dom ska vara bättre på det vad jag hört iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

IceDread: U2410an åkte tillbaka alltså eller?

Kan iofs förstå dig, du sparar en tusenlapp samtidigt som du får en skärm som borde vara lite bättre.

Ja jag borde få fraktsedeln till att skicka tillbaka den idag. Jag tyckte att för 5kkr så var tinting för irriterande, speciellt i game mode var det inte alls bra på den u2410 jag fick. Jag tyckte även att u2410's ytbehandling var en aning störande och det skall vara mindre störande på HP'n. u2410 var dock inte så dålig som det kanske låter men jag är tydligen lite känslig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Om man kalibrerar den här skärmen..
Är det bara att ställa in Gamma 2.2 och White point (lr vad det nu heter) 6500k i kalibreringsprogrammet?

Jag rekommenderar att du använder en X-Rite DTP94 . Spyder3 och EyeOne Display2 är ju närmare till CIE standard-observatören, men de har tyvärr ganska höga avvikelser sinsemellan.

http://lists.apple.com/archives/colorsync-users/2009/Nov/msg0...

Det är speciellt ett problem om en "rättningsmatris" används (nödvändigt för White-LED, RGB-LED, WCG-CCFL bakgrundbelysningar - även om tillverkare säger att deras colorimeter är ägnade för WCG), som till exempel i Quato iColor Display.

http://www.prad.de/new/monitore/test/2010/test-dell-u2410-tei...
(bara in tyska men titta på tabellen - den sista kolumnen visar rättningen för en DTP94; första kolumnen är vår referens)

Den riktiga vitpunkten beror på din belysning och ditt omgivningsljus. Den ligger vanligtvis mellan 5000K och 6500K.

Citat:

Dessutom skriver Prad.de att de tror? (tyskan är inte så bra längre) att den har en jämnhetsfunktion för att kompensera ojämnheter precis som en del dyra CCFL-skärmar.

Vilken skärm menar du? Den LG W2420R har en jämnhetsfunktion (enligt testresultaten), den HP LP2480zx inte (båda med RGB-LED bakgrundbelysning).

Många hälsningar

Denis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.468
Jag rekommenderar att du använder en X-Rite DTP94 . Spyder3 och EyeOne Display2 är ju närmare till CIE standard-observatören, men de har tyvärr ganska höga avvikelser sinsemellan.

http://lists.apple.com/archives/colorsync-users/2009/Nov/msg0...

Det är speciellt ett problem om en "rättningsmatris" används (nödvändigt för White-LED, RGB-LED, WCG-CCFL bakgrundbelysningar - även om tillverkare säger att deras colorimeter är ägnade för WCG), som till exempel i Quato iColor Display.

http://www.prad.de/new/monitore/test/2010/test-dell-u2410-tei...
(bara in tyska men titta på tabellen - den sista kolumnen visar rättningen för en DTP94)

Den riktiga vitpunkten beror på din belysning och ditt omgivningsljus. Den ligger vanligtvis mellan 5000K och 6500K.

Många hälsningar

Denis

Okej.. men jag har redan beställt och fått hem en Spyder 3 Elite.

Vet du vad för black luminance man bör använda med ZR24w..? Eller kanske man inte behöver ställa in den alls? Man bara låter programmet justera den automatiskt eller nåt.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1035547652&postcount=905

Bör jag lyssna på honom och ställa in Black luminance på 0,5?
Men jag vågar inte ändra RGB inställningarna manuellt, har läst nånting om att man inte bör göra det, och dessutom är jag en nybörjare på dessa saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Bör jag lyssna på honom och ställa in Black luminance på 0,5?

Jag skulle inte ställa in en sådan hög Black luminance. Du får nog ett bättre grå neutralitet, men sedan är kontrasten mycket låg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.468
Jag skulle inte ställa in en sådan hög Black luminance. Du får nog ett bättre grå neutralitet, men sedan är kontrasten mycket låg.

Okej, jag tyckte också att den lät lite väl hög, även fast jag inte vet nånting om dessa saker ;P

Permalänk
Medlem

La in en beställning på en sånhär från pcgiganten.com
Återkommer med mina synpunkter senare.
Om jag inte får en tegelsten i brevlådan istället. Med tanke på pcgigantens betyg på prisjakt.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wa
La in en beställning på en sånhär från pcgiganten.com
Återkommer med mina synpunkter senare.
Om jag inte får en tegelsten i brevlådan istället. Med tanke på pcgigantens betyg på prisjakt.

Ok, ser fram emot att höra lite omdömen.
Blir mer och mer sugen ju mer jag tänker på vilka fördelar den här skärmen har jämfört med det jag har tänkt använda. (BenQ 24" LED)

Vad har du för skärm att jämföra med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Läs denna tråd.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1491561&page=52

Generellt sett så tycks det vara en bättre skärm än u2410. Ingen tinting, bara det i sig är fint, bättre ytbehandling av bilden, inte perfekt men bättre än u2410. Inte widegameout så du får fler färger för u2410 måste simulera sRGB. Input lag tycks vara likvärdigt med gamemode i u2410. Inga direkt exakta siffror ännu men max 15ms tycks det som, kanske mindre. Någon körde bfbc2 i 4h och gillade skärmen.

Skärmen har dock svagheter men du får läsa och bedöma utefter dina kriterier.

Ser ut som jag kanske inte hinner få den till på fredag, den skall tydligen komma in till inet på torsdag istället för idag, jag får väll se när den dyker upp.

Har du lust att säga några svagheter skärmen har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, ser fram emot att höra lite omdömen.
Blir mer och mer sugen ju mer jag tänker på vilka fördelar den här skärmen har jämfört med det jag har tänkt använda. (BenQ 24" LED)

Vad har du för skärm att jämföra med?

Har en samsung syncmaster 970p En rätt gammal pva skärm.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

va e de dom snackar om längst upp i tråden?

klarar inte den av 1080p riktigt eller vadå?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan12
va e de dom snackar om längst upp i tråden?

klarar inte den av 1080p riktigt eller vadå?

Skärmen klarar säkert av att visa 1920x1080 om man av någon absurd anledning måste ha detta. Skärmen är klarar nativt 1920x1200.

Permalänk
Medlem

ok aja men då e de lungt

tänkte inte på att de va en 16:10

Permalänk
Medlem

Beställde en nu, kunde inte hålla mig längre...

Permalänk

Samma här. Beställde från Dustin strax efter lunch så jag hoppas att jag verkligen får den imorn.

Ang det i tråden längre upp att den inte skulle klara 1080p. Detta tog jag inte hårt på då det låter riktigt orimligt. Men, givetvis finns det konstiga problem. Kommer inte ihåg exakt men var det inte via VGA han körde. Kan ju va så att skärmen presterar mycket bättre över digital signal, låter inte helt orimligt.
VGA is yesterday.

Permalänk
Medlem

Jo de snackar ju om att köra 1080p från en konsol och att den inte kör den utan att skala bilden till fullscreen. Detta är bara ett problem om du tänkt spela med din konsol på skärmen (vilket jag inte har nån som helst plan på att göra personligen, det har jag min tv till!)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Väntar nog på att DigitalVersus eller någon annan bra sida recenserar HP skärmen först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aksell08
Väntar nog på att DigitalVersus eller någon annan bra sida recenserar HP skärmen först.

Tycker recensioner är onödigt då i princip alla på det här forumet: http://hardforum.com/showthread.php?t=1491561 lovordar skärmen, folk har t.o.m mätt inputlagget och den verkar vara mycket låg, skärmen är dessutom responssnabb enligt dem.
Finns ingen konkurrens för ZR24w tycker jag, ZR24 är prisvärd, har bra prestanda, bra färger, och har bra kvalitet (inga tinting issues)

Permalänk

Recensioner är inget att fästa någon större vikt vid så länge recensenterna förlitar sig på av tillverkarna tillhandahållna skärmar och över huvud taget bara tittar på ett exemplar. Titta bara på U4210 som lovordades i alla recensioner. Det är ju uniformitet dessa budgetskärmar har problem med!

Permalänk
Medlem

Beställde min från Dustin och fick den i förrgår. Dock tror jag att något inte riktigt är som det ska med den. Har ganska rejäl backbleed i vänstra kanten och svärtan är riktigt dålig. Har en "fade" från svart till grått i ytterkanterna vilken även påverkar om jag vrider lite på huvudet. Betraktningsvinkeln är alltså också taskig. Men som sagt, gissar på att det är ett måndagsexemplar.

Har jämfört med en Dell U2410 på jobbet och den har inte några av de problemen. Ska slå en signal till HPs support så får vi se om de tycker att det ska vara så eller inte Återkommer.

Permalänk
Avstängd

Frågan är om ZR24w är lika bra eller bättre än Dells 2209WA- (jag sitter framför en sån just nu.) Skulle gärna vilja uppgradera till en 24" eller 27" tummare.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara om den är bättre än U2410. Så länge man inte får ett måndagsexemplar så är väl de båda skärmarna ungefär lika bra. Skillnaden är väl att man har ganska mycket mer information om U2410.

Permalänk

Jahapp jag hade otur och fick ett exemplar med tinting, jag beskriver problemet här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1491561&page=58
På sidan 58.