Permalänk
Medlem

Nackdelen är att enligt min mening så är netgear CG3100 värdelös som router.
Har haft felfria månader enbart när jag använder det som modem och en fristående router.

För att inte tala om att trådlöst anslutna enheter inte kommer i kontakt med trådbundna maskiner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt modem, det är där jag tror problemet ligger iaf.
Modemet startar om sig eller liknande flera ggr om dagen så internet och IP-telefonin dör. Sen kopplar modemet upp sig igen efter någon minut. Jag har fått modemet utbytt (och ny strömadapter) och haft flera tekniker här som kollat utan att hitta något fel. Har väl gjort iaf 6 felanmälningar om detta sen januari.
Jag upplever att modemet startar om sig oftare när tjejen sätter igång som bärbara dator också. Funderar på om det är något mer deras firmware som gör att det blir såhär. Jag hade aldrig problem i början, men kan inte minnas att problemet började direkt efter uppdateringen av V0019.

Jag har NAT avstängt.
Jag har CG3100 modemet.

Funderar på om det kan bil bättre med några andra inställningar? Kör jag med NAT på står det att jag inte är anslutbar på torrentsidor och jag kan inte ansluta med mirc, så har inte lust att köra med det heller om inte det funkar ^^'

Om någon har tips så tar jag gladligen emot dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Jag har problem med mitt modem, det är där jag tror problemet ligger iaf.
Modemet startar om sig eller liknande flera ggr om dagen så internet och IP-telefonin dör. Sen kopplar modemet upp sig igen efter någon minut. Jag har fått modemet utbytt (och ny strömadapter) och haft flera tekniker här som kollat utan att hitta något fel. Har väl gjort iaf 6 felanmälningar om detta sen januari.
Jag upplever att modemet startar om sig oftare när tjejen sätter igång som bärbara dator också. Funderar på om det är något mer deras firmware som gör att det blir såhär. Jag hade aldrig problem i början, men kan inte minnas att problemet började direkt efter uppdateringen av V0019.

Jag har NAT avstängt.
Jag har CG3100 modemet.

Funderar på om det kan bil bättre med några andra inställningar? Kör jag med NAT på står det att jag inte är anslutbar på torrentsidor och jag kan inte ansluta med mirc, så har inte lust att köra med det heller om inte det funkar ^^'

Om någon har tips så tar jag gladligen emot dem.

Du kan alltid ha NAT påslaget och göra korrekta portforward så ska allt dedär fungera. Vissa saker beror säkert på mjukvaran och vissa på nätet. Omöjligt att säga vilka av er som har vilket problem. Vi får hoppas att v20 kommer i april och är stabilare.

"Har 3100-lådan och försöker logga in på 192.168.100.1 men möts av två tomma frames där det står "sidan kan inte visas". Sidtiteln visas, "Scientific-Atlanta Cable Modem" men inget annat."

öhh scientific atlanta? Cg3100 är ju från netgear. Ingen aning vad du råkat ut för. Du är säker på att du inte råkar ansluta trådlöst till någon annans modem?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rinosaur
Hur får man reda på kolli-id't till sitt modempaket?

Fick lust att se var den är nånstans

EDIT: Man mailar comhem och frågar så får man kolli-id'et.

Går att ringa också, men maila är nog enklare och tar mindre fokus

Permalänk
Medlem

Kopplat in allt och stängt av NAT precis!

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

vad är nat ?? jag får problem med det i vissa program. går det att stänga av?? har CG3100 modemet. comhem säger att routern inte fungerar utan nat men vet själv inte så mycket om routers

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jo modemet fungerar utan NAT, går att slå av i modemgränssnittet men har man cg3100 och betalar för en tjänst som är lägre än 24mbit får man bara en ipadress och kan således bara komma ut med en dator åt gången. Har man en bättre router eller inte orkar köra portforward förespråkar jag att man inaktiverar NAT så man får en riktig ipadress.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Jo modemet fungerar utan NAT, går att slå av i modemgränssnittet men har man cg3100 och betalar för en tjänst som är lägre än 24mbit får man bara en ipadress och kan således bara komma ut med en dator åt gången. Har man en bättre router eller inte orkar köra portforward förespråkar jag att man inaktiverar NAT så man får en riktig ipadress.

jag har bredband xxl och har prövat att stänga av nat men modemet blir väldigt ostabilt det går knappt att komma in trådlöst och den stängs av och sätts på hela tiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan ev bero på mjukvaran om det fungerar med NAT påslaget. v20 dvs nästa mjukvara kommer inom nån vecka. Du får ev göra korrekta portforward fram tills dess.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

uppdaterar modemet mjukvaran själv?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Fuck. Testade att stänga av nat'en men nu kommer jag inte in på modemet längre? Måste man ansluta via USB eller nått?

Edit: 192.168.100.1 var det visst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flyawaynille
uppdaterar modemet mjukvaran själv?

Nja njo, man kan behöva starta om modemet så tankas den ned automatiskt om det finns någon nyare att hämta. Ibland startar comhem om alla modem någon natt så de vet att alla fått den och ibland inte. Beror nog lite på hur allvarlig buggarna är de med den gamla mjukvaran, alla tänker ju inte på att starta om modemet direkt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Skulle göra lite portöppningar i modemet igår men insåg att det inte fungerade som det skulle, modemet har varit instabilt förut men senaste månaden har det faktiskt fungerat felfritt. Fram tills igår dvs. Har Netgear-modemet för 100mbit och mer eller mindre alla vänner som har 100mbit-tjänsten från Comhem har något problem med modemet så man vill ju inte starta om det ifall det inte kommer igång igen, man vet ju inte om det har självmordstankar

Problemet är inte funktionaliteten i sig, internet fungerar, svarstiderna är helt okej (7-10ms mot sunet tex) och hastigheten ligger på 100-115 mbit ner och 9-9,5 mbit upp. Jag kommer dock inte in i webbgränssnittet. Testade att pinga modemet lite och är väl inte helt övertygad om att resultaten är det jag vill ha..

Ping statistics for 192.168.0.1:
Packets: Sent = 3845, Received = 1971, Lost = 1874 (48% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 3978ms, Average = 1037ms

Det är alltså nästan 50% packet loss samt förjävliga svarstider till modemet, trafik som passerar fungerar ju fint som sagt. Trådlöst eller sladd spelar ingen roll, kommer inte åt webbgränssnittet. Vågar man starta om modemet eller kommer den ta livet av sig?

Testade att starta om, tog skumt lång tid innan den verkade leva men nu ser det ut att fungera igen, peppar peppar.

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortfarande inte åt dessa sidor... de pekar alla till samma IP hos bahnhof... men det är troligen nå host-header som styr vilken webserver man kommer in på...

Bor oxå i Stockholm så det verkar vara ett gemensamt problem för de som bor i stockholm av vad jag sett i tråden... får försöka komma ihåg att felanmäla det till comhem immorn...

Tracing route to nrj.se [85.24.176.35]
over a maximum of 30 hops:

1 6 ms 9 ms 6 ms VT-DOC-2-Bu70.comhem.se [80.217.176.1]
2 * * * Request timed out.
3 6 ms 15 ms 7 ms 83.255.245.222
4 9 ms 7 ms 9 ms comhem-gw.bahnhof.net [85.24.153.152]
5 6 ms 9 ms 8 ms pio-dr1.pio-dr2.bahnhof.net [85.24.151.7]
6 7 ms 7 ms 8 ms pio-dr2.pio-dr3.bahnhof.net [85.24.151.73]
7 7 ms 8 ms 8 ms mtg-web1.bahnhof.net [85.24.176.35]
rixfm.se
bandit.se
nrj.se

alla pekar till
C:\>tracert nrj.se

Tracing route to nrj.se [85.24.176.35]
over a maximum of 30 hops:

1 6 ms 9 ms 6 ms VT-DOC-2-Bu70.comhem.se [80.217.176.1]
2 * * * Request timed out.
3 6 ms 15 ms 7 ms 83.255.245.222
4 9 ms 7 ms 9 ms comhem-gw.bahnhof.net [85.24.153.152]
5 6 ms 9 ms 8 ms pio-dr1.pio-dr2.bahnhof.net [85.24.151.7]
6 7 ms 7 ms 8 ms pio-dr2.pio-dr3.bahnhof.net [85.24.151.73]
7 7 ms 8 ms 8 ms mtg-web1.bahnhof.net [85.24.176.35]

Permalänk
Medlem

Harre: vad jag vet beror det på brandväggen i modemet. Slå av den så fungerar det igen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Harre: vad jag vet beror det på brandväggen i modemet. Slå av den så fungerar det igen.

Ah va kasst... men jag vill inte gärna stänga av brandväggen.. finns det ingen annan work-around... eller du kanske vet ifall det är nån fix av firmwaren i pipen från ComHem?

Permalänk
Medlem

Beror nog på vilket modem du har. 2425modemen ska få en update någon gång framöver. Samma gäller netgear. 2434 är mer osäkert.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Seg download

Tjena, kan någon kanske hjälpa mig med de inställningar jag ska ha i modemet, är ett CG3100.

Har 100/10 men mina downloads i uTorrent går sugigt sakta, håller på och ladda ner en film med många utdelare men den går ändå bara upp i max 250 kb/sek och ner till 50 kb/sek med jämna mellanrum, detta är med NAT på men allt urbockat i services.

Kan inte så mycket om det här med inställningarna i modemet, har testat lite olika saker efter jag läst runt här och bäst har det gått när jag haft NAT avstängt. Om jag har tur kommer jag upp i 1-2 mb/sek då.

Min uppload är det dock inget fel på går i typ 1-1,5 mb/sek.

Känns inte heller så lönt och ringa och fråga comhem...

Tacksam för svar.

// Johan

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har ett Cisco epc2425 router/modem som jag inte kan logga in på. När jag då återställer det så ska man ange ett nytt lösenord. Gjorde detta och det stod att jag lyckats ändra det, men när man trycker på en annan flik så kommer lösenordsrutan upp igen. Jag skriver in lösenordet jag nyss skapat, men inget händer. Som om det är fel ösenord... Kan alltså inte logga in.

Vet inte om ni svarat på detta tidigare i era 180sidor, men hjälp mig gärna

//H3lp

Permalänk
Medlem

Testa en annan webläsare, har för mig att det fanns en bugg med detta och vissa webläsare.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

nån som har tv från comhem och också vissa dagar får bildfrysningar i flera timmar i streck på samtliga digitala kanaler och samtidigt får extremt dålig bild på analoga nätet där typ halva bilden saknas och ibland blir det bara myrrornas krig... för att nästa dag va helt perfekt bild

noterbart är att boxarna ger exakt samma signal styrka, bit error rate samt Automatic Gain Control så de verkar ju som att signalen är oförändrad ändå blir de fel..

har testat 3 olika tv apparater samt olika boxar och antenkablar för att utesluta det problemet..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Elyxiator: Bor du i f.d. upcnätet kan det ju bero på alla ombyggnationer. Dock konstigt om signalnivån konstant är OK. Om du har bredband från comhem också, blir det tvärslött i mottagningen? Om så är fallet skulle jag tro att det är nån typ av störning i signalen till dig endå. Dock brukar i så fall en hel del grannar få samma fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

nope inget gammalt upc.. ja har inte bredband från comhem här längre men när jag hade de så gick även internet ner helt var o varannan timma..
noterbart är att min lägenhet är sist på kabeln med om de spelar nån roll...
fick gjort en felanmälan till dem angående detta idag iaf och dem hade haft högvis med driftsstörningar i nätet här enligt deras loggar...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Antal Ipnummer

Har CG3100 modemet och då har man 4 externa ip-nummer (om man använder modem, switch, router) Nu till frågan om man vill använda comhems telefontjänst och kopplar in en telefon i modemet har man då fortfarande kvar dom 4 ip-numrerna? Eller tar telefontjänsten ett av ip-numren?

Permalänk
Medlem

Man har fortfarande kvar 4 IP-adresser med telefoni inkopplad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack äntligen efter 3-4 månader är det fixat, haft problem med att modemet tappar anslutning, startar om sig och riktigt dåliga hastigheter. Men efter att teknikern var här igen och hittade felet (hos en granne) i slingan så är problemet löst

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Har ju haft (Från 24/10) 100/10 sedan de lurade på oss att vi fick det gratis(var bara modemet vi fick gratis -.-') i snart 5 månader. FAN VA PROBLEM!

Problem 1:
Har hållit på i ca 5 månader sedan uppgraderingen och symptomen är följande:

  • Kan få hastighets dropps som är otroligt överdrivna, kan gå ner till 3/5 och detta sker periodvis dock totalt Random. Detta början dock inte förrens 2 veckor efter varje nytt modem vi har fått och kanske 3 dagar efter en omstart.

    Detta är felanmält sedan 4½ månad tillbacka och har varit hos "Teknikerna" 3ggr varav en försvann, en var markerad som "fixad" och den tredje är aktiv. JÄVLA SEGT..

  • Många streaming tjänster går otroligt segt, te.x som Youtube måste jag VÄNTA PÅ ATT BUFFRA. JAG HAR FÖR I HELVETE 100/10!

Har ju som sagt bytt modem och kablar 2 gånger, och modemets konfiguration är alltid med alla "Services" är av och en del portforward och liknande.

DOCK har vi 1 24/7 server (Torrent), 1 spel rig, ibland en bärbar kopplad med tråd samt 3-4 trådlösa enheter.

Min tanke, Modemet pallar inte ett piss. Iallafall inte vårt piss.

Problem 2:
Började för 2 veckor sedan, Det är så att våra telefoner har slutat att RINGA. Man kan själv ringa och om någon ringer till oss och vi lyfter på luren få funkar samtalet. MEN vi hör inte när det ringer.
Självklart anmält (väldigt allvarligt problem) och har hamnat hos "teknikerna".

Ja, Känner oss Väldigt butt-fucked. Men Vi vet liksom inte vilket annat företag som skulle ersätta Comhem med Telefoni och internet via kabel?

Permalänk
Medlem

"Ja, Känner oss Väldigt butt-fucked. Men Vi vet liksom inte vilket annat företag som skulle ersätta Comhem med Telefoni och internet via kabel? "

Nja ingen annan kan leverera bredband/telefoni eller tv via comhem's nät. Det är inget "öppet stadsnät". Är det viktigt att telefonen fungerar ser jag bara ett byte tillbaka till telia som en lösning. Kan inte säga att någon av problemen vare sig gällande hastigheten eller telefonin är något jag känner till men v20 av mjukvaran till netgearmodemet kanske hjälper endel. Rykas att den snart är lanseringsbar. Skulle tro att felen nog beror mer på det "lokala nätet" i området än själva mjukvaran eller tjänsten i sig.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jippii, ComHem skickade ut ett klåparföretag som heter Primär Fastghetservice för att utföra en såpass avancerad åtgärd som att byta antennuttag. Gick ju bra det där, skiten kommer inte funka förrän tidigast torsdag för CH hade ingen ledig tekniker innan dess. En liten tröst är ju att fånen bara pajade telefon & bredband, nu får man väl glo på dumburken med sina frysningar istället.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att komma in på http://rixfm.com och http://www.lugnafavoriter.com/ m.m och sitter på ett netgear CG3100 modem? Går bra från andra ISP:er men inte comhem.

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.