*GUIDE* Aktivera låsta kärnor (PhenomII x2 550/x3 720)

Permalänk

Hej. jag har ett gigabyte ga-ma770-ds3 vet ni om det går att låsa med det?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Hej. jag har ett gigabyte ga-ma770-ds3 vet ni om det går att låsa med det?

Kolla om det är revisionen med SB710 sydbrygga och är det så bör det fungera.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Har säkert blivit postat, men jag orkar inte läsa igenom alla sidor

Jag har ett Asus M4A785TD-M EVO och en Phenom II x2 555 BE, 3,2Ghz, inköpta 2010-04-08 och jag har låst upp den till en quad utan problem. Använde alla standardinställningar (BIOS osv.).

*Phenom II x2 555 BE
*M4A785TD-M EVO

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2GHz | Antec Kühler H2O 620 | MSI P67A-GD55 | GTX 570 DCU II | 120GB Intel 320 SSD | WD Caviar Green 1,5TB | 2x8 GB Corsair Dominator 1600Mhz | 750W OCZ | BitFenix Shinobi | Asus VS248H

Permalänk

Har en 550 BE som jag har klockat till 3.6 ghz med 1.42 vcore och den går i ca 55 grader under load, har även testad att låsa upp så den blir en quad vilket fungerade utmärkt stabil i 3.1 ghz 2h OCCT + 3dmark 06 + spel codmw2 4timmar DOCK vet jagi nte hur varm den blir! ingen som har hittat något sätt att se det eller någon som fixat så man kan hålla koll på temperaturen ?

För övrigt j'vligt bra processor

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Har en 550 BE som jag har klockat till 3.6 ghz med 1.42 vcore och den går i ca 55 grader under load, har även testad att låsa upp så den blir en quad vilket fungerade utmärkt stabil i 3.1 ghz 2h OCCT + 3dmark 06 + spel codmw2 4timmar DOCK vet jagi nte hur varm den blir! ingen som har hittat något sätt att se det eller någon som fixat så man kan hålla koll på temperaturen ?

För övrigt j'vligt bra processor

Testa med speedfan, så ska du få fram temperaturen : ) Eller så prova köra AMDoverdrive, visar temperaturer rätt så bra: )

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Testa med speedfan, så ska du få fram temperaturen : ) Eller så prova köra AMDoverdrive, visar temperaturer rätt så bra: )

kanske var lite otydlig men när man låser upp 550 till x4 så kan man inte se temperaturen i speedfan ( det enda jag testat ) det står bara en 0'a som grader..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jemtegrannen:

kanske var lite otydlig men när man låser upp 550 till x4 så kan man inte se temperaturen i speedfan ( det enda jag testat ) det står bara en 0'a som grader..

Du ska se CPU temp via HWmonitor eller AMD Overdrive, du kan inte se Core-temperaturen dock.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

Du ska se CPU temp via HWmonitor eller AMD Overdrive, du kan inte se Core-temperaturen dock.

okej vad är skillnaden :P? på cpu o core temp ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

okej vad är skillnaden :P? på cpu o core temp ?

Core temp är väl på varje kärna medans CPU temp är på hela rasket.
Prova med ett program som läser båda temperaturerna med 2 kärnor och se skillnaden mellan CPU och Coretemp det brukar vara nägra graders skillnad. Jag tror att Coretempen är lite högre om jag minns rätt.
Använd sedan skillnaden till att dra av eller läggtill då du bara har CPU tempen i upplåst läge.
Jag använder Everest och det funkar bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Alltså. Varför är 2 cores inaktiverade i första hand? Har alltid undrat det och har inte hittat något svar på detta.

Permalänk
Medlem

Xosos, oftast är det pga det är i själva verket ett x4 i början, men dock under processen då dom har tillverkat processorerna så har det blivit att någon kärna kan vara instabil eller inte gått igenom protokollet riktigt, så därför låser man 2 kärnor för att vara på den säkra sidan, och därför sparar man pengar också istället för att tillverka helt färska x2

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag lyckas låsa upp min AMD AthlonII X3 425 till en Phenom II X4 B25. Använde mitt Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H med bios F3. Valde Hybrid och Auto i ACC inställingarna. Tycks även som jag har låst upp L3-cache. I Windows Experience index höjde processorns sig från 6,6 till 7,2.
Dock visar CPU-Z att corespeed är endast 800MHz. Kan det vara så att de andra kärnorna anpassat sig efter den inaktiverade och går långsammare nu (fast är flera)?
Dock tycks ju Windows tycka att datorn är snabbare?

Kan tillägga att processorn är köpt 18 maj i år.

Permalänk
Medlem

Tror ni att det hade varit till stor hjälp om jag läste på och uppdaterade tråden med nya processorer, moderkort och BIOS? Tråden känns ganska outdated, men uppdaterar gärna om intresset finns kvar (:

Och tack för alla kommentarer så långt!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Kan meddela att jag lyckas låsa upp min AMD AthlonII X3 425 till en Phenom II X4 B25. Använde mitt Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H med bios F3. Valde Hybrid och Auto i ACC inställingarna. Tycks även som jag har låst upp L3-cache. I Windows Experience index höjde processorns sig från 6,6 till 7,2.
Dock visar CPU-Z att corespeed är endast 800MHz. Kan det vara så att de andra kärnorna anpassat sig efter den inaktiverade och går långsammare nu (fast är flera)?
Dock tycks ju Windows tycka att datorn är snabbare?

Kan tillägga att processorn är köpt 18 maj i år.

AMD's Cool'n Quite som är aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Tror ni att det hade varit till stor hjälp om jag läste på och uppdaterade tråden med nya processorer, moderkort och BIOS? Tråden känns ganska outdateted, men uppdaterar gärna om intresset finns kvar (:

Intet emot en uppdatering

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av markiiie:

Tror ni att det hade varit till stor hjälp om jag läste på och uppdaterade tråden med nya processorer, moderkort och BIOS? Tråden känns ganska outdateted, men uppdaterar gärna om intresset finns kvar (:

Intresset finns absolut!

Permalänk
Medlem

Ingen tur med min 550 :/, när windows ska laddas så startar min dator om sig, har testat ändra volt också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Ingen tur med min 550 :/, när windows ska laddas så startar min dator om sig, har testat ändra volt också

Testat att sänka multipliern och stängt av cool n' quiet?
Vad har du för moderkort samt vilket BIOS? (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Snabbtest.
Moderkort: Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H 790GX/SB750 Bios F3.
AMD Phenom II x2 550 3,1Ghz Rev. RB-C3 80w (Ej Black Edition) OCCT 1tim x4@3,481Ghz 15,5x225 53grader load TRUE Black
Moderkort: Gigabyte GA-MA785MT-UD2H 785G/SB710 Bios F8.
AMD Athlon II x3 435 2,9Ghz Endast upplåst Cashe stabilt. OCCT 1tim x3@2913Ghz 14,5x200 46grader load CM Hyper 212plus
AMD Athlon II x4 630 2,8Ghz Går inte att låsa upp Cashen alls inte ens med högre volt testat på flera moderkort tydligen så är det en Athlon ii från början.
Det verkar som om Rev. C3 klockar bättre än x3 720BE Rev.C2 åtminstone lägre temp vid samma klock.
Ska testa vidare nu är det dessutom 29grader i rummet så det blir lite missvisande temp mot 20grader då jag testade x4 720BE upplåst.
Ska titta på Sempron x1 390:- Om den går att låsa upp till x2 eller nått.
Kanske det börjar komma in x4or som går att låsa upp till x6 snart
Ska kolla på NetOnNet idag där kan man se tillverkningsdatumen då alla lådor står på hyllan och man kan titta själv.
Det fans i någon tråd där det stod vilka datum som kan vara bättre att låsa upp än andra.
Det kan vara så att ibland så måste dom fylla kvoter med felfria prosessorer (nerklockade & åsta) för att klara efterfrågan. Det kan vara därför som många lyckas så bra med upplåsningen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har ett 555 B.E, unlocka det till x4 utan problem

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

hade lite problem med uplåsningen men fixade till de står iaf att de är en x4 nu, blev ett kanon köp till sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xosos:

Alltså. Varför är 2 cores inaktiverade i första hand? Har alltid undrat det och har inte hittat något svar på detta.

Det kan också va så att efterfrågan på 2 kärniga Phenoms är stor så då låser dem de 2 kärnorna.

Permalänk
Medlem

Har en fråga, vet ej om den nämnts tidigare i tråden men ja iaf Polarn har en x3 720 som jag funderar på att försöka låsa upp. Är det riskfritt eller kan CPU/mobo gå åt skogen? Vill inte försöka om jag riskerar att sabba något

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB3000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Har en fråga, vet ej om den nämnts tidigare i tråden men ja iaf Polarn har en x3 720 som jag funderar på att försöka låsa upp. Är det riskfritt eller kan CPU/mobo gå åt skogen? Vill inte försöka om jag riskerar att sabba något

Ja, det är riskfritt. Om det inte funkar att boota upp datorn efter upplåsningen så behöver man göra clear CMOS.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Jag lyckades låsa upp min 555be men väl inne i bios dyker det upp massa konstiga saker på skärmen. Påminner om arifakter. Är det någon som vet hur man råder bot på detta? Kan det ha att göra med att mitt moderkort ( GA-MA785GMT-UD2H ) har en 8-pins kontakt vid processorn men jag använder endast en 4-pins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rengch:

Jag lyckades låsa upp min 555be men väl inne i bios dyker det upp massa konstiga saker på skärmen. Påminner om arifakter. Är det någon som vet hur man råder bot på detta? Kan det ha att göra med att mitt moderkort ( GA-MA785GMT-UD2H ) har en 8-pins kontakt vid processorn men jag använder endast en 4-pins?

Provat höja volten? Artefekter låter ju som att det har med grafikkortet att göra.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Byt nätagg till ett som har 8 pinnar, Jag vet inte om det finns nån adapter som kan funka men har ditt agg bara 4 pinnars så kaske det är klent redan från början.
Vad är det för märke?
Det är aldrig bra med för klen ström till CPU då man klockar eller låser upp.
Det kan vara så att en x4 kärnig CPU har för hög strömförbrukning och därför klockas ner till en lägre nivå.
X4 kärniga prosessorer brukar ju ligga på minst 125w och låser man upp en x2 eller 3x så är man där genast.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Provat höja volten? Artefekter låter ju som att det har med grafikkortet att göra.

Nix det har jag ej. Det beror inte på grafikkortet heller då de ej dyker upp utan upplåsning utav kärnorna.

Skrivet av AMD_PERA:

Byt nätagg till ett som har 8 pinnar, Jag vet inte om det finns nån adapter som kan funka men har ditt agg bara 4 pinnars så kaske det är klent redan från början.
Vad är det för märke?
Det är aldrig bra med för klen ström till CPU då man klockar eller låser upp.
Det kan vara så att en x4 kärnig CPU har för hög strömförbrukning och därför klockas ner till en lägre nivå.
X4 kärniga prosessorer brukar ju ligga på minst 125w och låser man upp en x2 eller 3x så är man där genast.

Kopplade med en adapter utan framgång.
Är ett fsp, modell gammal, på endast 300w såg jag nu så kan mycket väl vara nätagget som är tjuven i dramat.
Får ta och införskaffa ett med mer kräm och 8-pinnars för att testa och se vart felet ligger. Grejen är det att de egentligen inte spelar någon roll om jag lyckas eller ej då datorn tillhör mor min men jag tyckte det var lite intressant att testa "unlocking".

Permalänk
Medlem

Köp ett Corsair CX400w om du vill komma undan billigt ca 450:-.
Eller ett Fractal Design av nått slag.
Nyare FSP är rätt bra oxå.
Eller passa på att framtidssäkra, Det finns mycket bra nätagg runt 8-900:-
Se Sweklockers tester i Testcenter. Mycket skojjig läsning om man är intresserad.
ps.Visa morsan ACE testet så vill hon nog byta meddessamma.
Visserligen är FSP ganska bra agg men 300w och några år på nacken....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Köp ett Corsair CX400w om du vill komma undan billigt ca 450:-.
Eller ett Fractal Design av nått slag.
Nyare FSP är rätt bra oxå.
Eller passa på att framtidssäkra, Det finns mycket bra nätagg runt 8-900:-
Se Sweklockers tester i Testcenter. Mycket skojjig läsning om man är intresserad.
ps.Visa morsan ACE testet så vill hon nog byta meddessamma.
Visserligen är FSP ganska bra agg men 300w och några år på nacken....

Ja det får bli i samma veva som vi byter chassi.
Hennes dator kommer aldrig innehålla komponenter som drar över 400w så det Corsair du tipsa om räcker gott.
Har skummat igenom testet tidigare och läsningen angående ACE var ganska skrämmande.

Ska ta och kopplat ur grafikkortet i burken och köra med bara de integrerade för att testa om det är agget det hänger på.