Ljudnivå på fläktarna på en imac i5 eller i7?

Permalänk

Ljudnivå på fläktarna på en imac i5 eller i7?

Hej!

Ska snart ta stora steget från PC till mac och tänkte då köpa mig en iMac i7, men fick höra av en kompis att quad varianternas fläktar ska det vara en störande hög ljudnivå på vid belastning?! Stämmer detta ni som äger en?

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk

Det står en i5 bakom mig och jag har inte hört någon extrem ljudnivå från den. Det innebär ju inte att det inte finns iMacs med för hög ljudnivå, men min erfarenhet såhär långt av i5 är att den är ok.

Permalänk

Har en i7, aldrig hört fläktarna, det som hörs högst är hårddiskens knattrande vid hög diskload.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Sötast

Är det verkligen så att de ens hörs?

Min 27" Core2 hördes inte ens mitt i natten, förutom om man lägger örat mot skärmen, då hörde man ett svagt suckande.

Permalänk

Tackar för svaren.. känns som jag tryggt kan investera i en utan att behöva oroa mig för att den ska låta som ett helt kraftverk:)

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Tror att 27" är tystare då de har mer rum för datorn i chassit, och kan göra det kallare lättare, då det är mer luft i den.

Sen låter väl de flesta processorkylare i full load. Inte så konstigt. Speciellt när chassit har en springa smalare än en centimeter som ska stå för luftflödet

Permalänk

Sedan är det bara valet och kvalet om i7 är värt de extra 2k man får ge istället för i5. i7 har ju hyperthreading men frågan är om man någonsin kommer att behöva den prestanda skillnaden det blir..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min i7 hörs inget skulle jag vilja påstå. Sjukt grymt dator på alla sätt och vis.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag har dock en i5 jag ångrar att ja inte köpte i7. Fläktarna är ljudlösa det enda som låter är hårddisken.

Permalänk
Medlem

Har endast lagt märke till fläktarna 1 gång sen jag fick min i7 för 2 veckor sedan och det var vid en låååång rendering i FCP, men jag störde mig inte på det, så den är ganska tyst men inte tystare än min gamla iMac 24" C2D 2.8gHZ, den var helt sjukt tyst!

Håller med de flesta andra här, HDn låter mest i burken.

Sjukt nice är den varjefall!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delmar78
Har endast lagt märke till fläktarna 1 gång sen jag fick min i7 för 2 veckor sedan och det var vid en låååång rendering i FCP, men jag störde mig inte på det, så den är ganska tyst men inte tystare än min gamla iMac 24" C2D 2.8gHZ, den var helt sjukt tyst!

Håller med de flesta andra här, HDn låter mest i burken.

Sjukt nice är den varjefall!!

Låter din hårddisk när du typ arbetar något program eller typ jämt? Min knastrar väldigt mycket speciellt när man har startat upp den. Jag är sugen på att byta ut den men vet inte om jag vill köpa en ny hårddisk eller en stå ut med det tills jag får råd med en SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Sedan är det bara valet och kvalet om i7 är värt de extra 2k man får ge istället för i5. i7 har ju hyperthreading men frågan är om man någonsin kommer att behöva den prestanda skillnaden det blir..

Det är värt varande krona då du ej kan uppgradera den i framtiden...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Det är värt varande krona då du ej kan uppgradera den i framtiden...

Jo det går att uppgradera om man orkar göra det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Låter din hårddisk när du typ arbetar något program eller typ jämt? Min knastrar väldigt mycket speciellt när man har startat upp den. Jag är sugen på att byta ut den men vet inte om jag vill köpa en ny hårddisk eller en stå ut med det tills jag får råd med en SSD.

Mmm min låter nästan jämt, och det är sjukt irriterande när läshuvudet flyttar sig mycket för då låter det EXAKT som när magen kurrar så ibland tror man automatiskt att det är en själv som kurrar och inte disken

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA

Citat:

Mmm min låter nästan jämt, och det är sjukt irriterande när läshuvudet flyttar sig mycket för då låter det EXAKT som när magen kurrar så ibland tror man automatiskt att det är en själv som kurrar och inte disken

Edit Varför går det inte att ta bort inlägget? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jobbigt alltså. Jag lämnade in den och beskrev problemet och de sa att de skulle kunde göra en hårddiskkoll på den. I fredags så sa de att de inte hade hittat några fel men att jag skulle komma tillbaka om jag inte var nöjd. Jag vet inte om jag pallar att gå dit tillbaka med den. Har du en 7200 rpm disk eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jobbigt alltså. Jag lämnade in den och beskrev problemet och de sa att de skulle kunde göra en hårddiskkoll på den. I fredags så sa de att de inte hade hittat några fel men att jag skulle komma tillbaka om jag inte var nöjd. Jag vet inte om jag pallar att gå dit tillbaka med den. Har du en 7200 rpm disk eller?

Ja det sitter en WD1001FALS i min, en WD Black alltså och jag har inte hört den typen av ljud från mina andra WD diskar, men det kan ju vara att den kanske sitter ganska stumt monterad i iMacen eller på något annat sätt får ljudet att bli överdrivet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det sitter en WD1001FALS i min, en WD Black alltså och jag har inte hört den typen av ljud från mina andra WD diskar, men det kan ju vara att den kanske sitter ganska stumt monterad i iMacen eller på något annat sätt får ljudet att bli överdrivet!

Hm, jag tänkte kanske de hade väl nåt med rpmen. Jag har själv ingen som helst aning vilken modell jag har. Du menar att man behöver skruva fast nån skruv? Hur kan man se isf om den sitter stumt monterad? Jag känns som jag osäker att öppna den.

Permalänk
Medlem

Jag hade en 27" imac i5, som brummade kraftigt. Jag tror det var disken som orsakade brummet, inte fläktarna. Ljudet fortplantade sig till skrivbordet, provade med gummi och filt dämpningar under foten. Det hjälpte lite, men inte tillräckligt. Den åkte ut och någon ny har inte anskaffats.

Annars var det en väldigt snygg dator, mycket bra skärm, ursel ergonomi (ej justerbar i höjdled).

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power