Nätverkslagra från både Mac och Win?

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Nätverkslagra från både Mac och Win?

Jag kör en Windows 7-burk och en Macbook med Snow Leopard, och jag skulle vilja ge båda möjlighet att använda samma usb-hårddisk, både läsa från och skriva till. Teoretiskt funkar det att köpa en router med med fildelningsfunktion via usb och sätta min befintliga usb-hårddisk i den (t.ex. Linksys WRT610N, Airport Extreme), alternativt Time Capsule. Men - funkar det verkligen att skriva till hårddisken från båda datorerna/operativsystemen? Normalt kan ju Mac inte skriva till NTFS, och omvänt får Win inte skriva till HFS+.

PS. Ber om ursäkt om detta är postat i fel forum. Vet inte vart jag bäst vänder mig med denna fråga. Ber även om ursäkt om frågan varit uppe förr, men jag har inte lyckats hitta klara svar.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Medlem

När du har en hårddisk kopplad över nätverk spelar inte filsystemet någon roll.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Verkligen?! Låter ju nästan för bra för att vara sant med tanke på hur fil- och operativsystem kan ogilla varandra... Finns nåt ställe med mer info om hur det funkar? Tack för svaret förresten!

Visa signatur

Permalänk

Eftersom det är det lokala OSet som disken är ipluggad till som har hand om läsningar och skrivningar så behöver inte klienterna befatta sig med det. Däremot måste de använda ett gemensamt protokoll över nätverket, exempelvis NFS, SMB, FTP etc. Kör på SMB ("windows fildelning") så har du kompatibilitet med de flesta OS. Inte alltid helt optimalt (NFS är t.ex. ofta snabbare), men fullt fungerande.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Tack för info. Har läst lite, Apples routrar skriver gärna till FAT-formaterade diskar men inte till NTFS. Vilket ju verkar jäkligt mysko om det är det lokala operativet som sköter den detaljen. Eller har det med rättigheter att göra? Känns hursomhelst medeltid att man ska behöva stå ut med sånt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

NTFS är Microsofts egna stängda filsystem. Därför har inte Apple full kompabilitet med detta. Ska du koppla den till en Apple-router borde HFS+ vara passande. Detta är Appls motsvarighet till NTFS. FAT fungerar även det, men det är gammalt och det ska man inte behöva använda i detta fall.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Gick förbi en Apple-nasare i dag och frågade om man kan skriva till en HFS+-formaterad Time Capsule-hårddisk från en Windows 7-maskin. Säljaren svarade nej rakt av. Enligt honom är FAT32 det enda filsystemet som tillåter att både Win och Mac skriver till samma hårddisk.

Jag får olika besked varje gång jag frågar någon om detta...

Fellänkat
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han har fel.

Jag har en USB-disk kopplad till min airport extreme base station.
Disken är formaterad med HFS+ och alla mina burkar båda mac och Win-PC kommer åt datan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av tomasasson:

Gick förbi en Apple-nasare i dag och frågade om man kan skriva till en HFS+-formaterad Time Capsule-hårddisk från en Windows 7-maskin. Säljaren svarade nej rakt av. Enligt honom är FAT32 det enda filsystemet som tillåter att både Win och Mac skriver till samma hårddisk.

Jag får olika besked varje gång jag frågar någon om detta...

Han har rätt, men han har också fel Han har rätt i fallet då du kopplar hårddisken direkt till en USB-port i windowsdatorn. Han har fel om du ska ge windowsdatorn åtkomst till disken via nätverket, vilket är det du kommer göra i detta fallet.

Sen vad Time Capsule använder för protokoll för nätverkskommunikationen vet jag inte, men snackar den SMB är det inga problem. Apples egna fildelningsgrejs vet jag inte riktigt hur det fungerar ihop med Windows.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ
Skrivet av iller:

Han har fel.Jag har en USB-disk kopplad till min airport extreme base station.
Disken är formaterad med HFS+ och alla mina burkar båda mac och Win-PC kommer åt datan.

Tack - info baserad på egna erfarenheter är precis vad jag behöver. Men, du säger "kommer åt" - för mig är det alltså viktigt att kunna både läsa från och skriva till från både Win och Mac. Funkar det för dig?

Skrivet av dr slizer:

Han har rätt, men han har också fel Han har rätt i fallet då du kopplar hårddisken direkt till en USB-port i windowsdatorn. Han har fel om du ska ge windowsdatorn åtkomst till disken via nätverket, vilket är det du kommer göra i detta fallet.

Jag frågade honom om Time Capsule (med inbyggd hårddisk), och jag nämnde ingenting om externa hårddiskar. Han var tvärsäker, jag frågade flera gånger och gjorde det tydligt att disken skulle vara för nätverkslagring.

Hyggligt av er alla som tar er tid att svara! Men eftersom jag får så olika besked får jag nog ändå leta upp en Windows-laptop och släpa mig över till kollegan som kör Mac/TC hemmavid. Är måttligt sugen att hosta upp ett par tusenlappar på nåt som sen kanske inte funkar som jag vill. Åter - stort tack, alla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Fungerar med Mac och PC.
Time Capsule med Time Machine i Leopard eller Snow Leopard är en oslagbar lösning för säkerhetskopiering. Men det innebär inte att användare med Tiger, Windows XP och Windows Vista inte också kan dra nytta av fördelarna med Time Capsule. Eftersom den läggs på skrivbordet som en trådlös hårddisk kan Tiger- och Windows-användare lätt ansluta till Time Capsules hårddisk i det trådlösa nätverket och snabbt och enkelt utväxla och lagra filer."

http://www.apple.com/se/timecapsule/wireless.html

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ja det går att komma åt en HFS+ formaterad Timecapsule läsa/skriva från win, os x. Även att plugga in en extern USB NTFS disk till capsules USB ingång. Nätverksmässigt fungerar det hur som helst.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|