Bra och gratis antivirusprogram?

Permalänk

AVG!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag kör Avast eller AVG på mina datorer. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Avast har fungerat bra för mig i över ett år Finns ingen nackdel, som jag kan se iaf.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

MSE kör jag med, ända jag inte gillar är att updateringarna går via windows update när de borde gå likt MSE, i bakgrunden och helt osynligt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

AV-Comp testade bland massor av andra senaste Avast och MSE i februari 2010. Bara ladda hem PDF:en och läsa. Där ser man lite hur effektiv den är att hitta virus med uppdaterade definitioner, och de har även några tester av snabbhet. Andra saker som UI, användarvänlighet är inte recenserat, utan dessa tester är bara hur bra de upptäcker malware och hur snabbt de scannar.

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests

Permalänk
Medlem

Jag kör Microsoft Security Essentials + nya ClamAV med deras "Cloud" lösning.

ClamAV:
http://www.clamav.net/lang/en/download/win32/

Fördelen med MSE är att som andra sagt det är knäppt tyst så länge den inte hittat något virus.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixion_:

Om du vill prova något nytt och väldigt resurssnålt. AV som jobbar "i molnet"

http://www.cloudantivirus.com/sv/

Har inte haft några problem med ännu.

Kan precis som ovanstående rekommendera cloudantivirus!

Visa signatur

Stationär: Intel i7-4790k @ 4 Ghz | Powercolor HD7970 3GB | Intel 530 120GB | 12GB RAM | 3.5TB HDD
Laptop: Macbook Pro Retina 15" i7 2.0Ghz 8GB RAM 256GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur tusan får jag MSE att installera sina definitioner automatiskt? Går det ens?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av nikce:

Hur tusan får jag MSE att installera sina definitioner automatiskt? Går det ens?

Ställ in Windows Update att automagisk hämta nya uppdateringar varje dag så uppdateras MSE definitionerna automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ställ in Windows Update att automagisk hämta nya uppdateringar varje dag så uppdateras MSE definitionerna automatiskt.

Saken är den att jag har ställt in den på att automatiskt hämta men inte installera, då man ibland kommer hem till en rebootad dator...

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Gillar faktiskt nya avast! 5.0, perfekt för t.ex. Windows XP 64-bit, för att Microsoft Security Essentials stödjer endast Windows XP 32-bit och såklart de nyare operativen (både 32-bit och 64-bit).

Så om du har Windows XP 64-bit, kör på avast! 5.0 annars Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här, ni skulle få välja ett gratis antivirus program, och ni skulle vara tvungna att ha det i 10 år, vilket hade ni tagit av dem alternativ som finns just nu. Speciellt om ni är en gamer, vilket hade ni tagit?

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Testar just nu Pandas molntjänst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag verkar ha fixat så att MSE updaterar sig själv i bakgrunden istället för Windows Update. Var inne i Windows Update och hittade något alterantiv i stil med "Laddahem updateringar till microsoft mjukvara" eller liknande. Avmarkerade den och nu så updaterar MSE sigsjälvt utan att Windows Update dycker upp. Vet däremot inte riktigt vart jag hittade det alterantivet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av jocke92:

jag kör avira. Det fungerar bra men man får leva med en reklampopup om att man ska uppgradera till betalversionen en gång om dygnet.

Kör du vista eller windows 7?

Du kan slå av alla de där popupsen.

Permalänk
Medlem

Hej
Bästa och bästa finns inte, hur som helst de jag tycker om är MSE och Avast v6, Avast är bra för den som pysslar med p2p den har skydd för det och att scanna datorn går snabbt, MSE är bra för att den är simpel och tar liten plats, scanna datorn är den inte direkt snabb. MSE uppdaterar av sig själv på min dator uant att ha ställt in några inställningar.

Permalänk
Avstängd

Körde AVAST fram tills idag, har varit ganska nöjd.. Ska prova Avira ett tag framöver nu..

Permalänk
Medlem

Alla fungerar lika bra, handlar mer om vad man tycker om, jag tyckte avira var krånglig, inte för att jag inte kan engelska, mer bara krånglig. Fick problem med avast så jag byte till MSE som jag har haft innan, enda nackdelen på MSE är slöa scanningen på full scanning, snabb fungerar ypperligt men även den skulle behövas bli snabbare. Även tycker jag de borde lägga in lite andra funktioner, hur som helst sunt förnuft är det bästa skyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmyjager:

Kör du vista eller windows 7?

Du kan slå av alla de där popupsen.

Är du medveten att du svara på ett inlägg som skrevs för ett år sedan?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Att inte vara inloggad som admin skrev någon sedan jag själv slutade vara det har virusproblematiken mer eller mindre eliminerats.
Lite konstigt att inte någon har rekommenderat http://personalfirewall.comodo.com/
Både brandvägg och antirvirussuite .
Som komplement brukar jag scanna med http://www.malwarebytes.org/
som brukar vara riktigt bra både på att hitta och ta bort skit från datorn.

Det är aldrig fel att någon gång ibland testa lite olika program se bara till att googla lite på avinstallationsproblem då vissa program kan vara besvärliga att avinstallera.

Permalänk

Hej allihopa!

Superbra forum, alltid varit och kikat men aldrig registrerat.

Kan rekommendera Avira, använder det själv men ska nu byta av kommande skäl.

Jag lånar din tråd lite TS..

Jag behöver tips på gratis antivirus där jag kan välja att konstant övervaka en mapp, (min nedladdningsmapp för Utorrent) såsom Aviras Guard system.

Dock kan jag inte göra detta med Avira, eller så vet jag bara inte hur, hjälp uppskattas, hare gött allihopa och tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Jimmyjager:

Jag behöver tips på gratis antivirus där jag kan välja att konstant övervaka en mapp, (min nedladdningsmapp för Utorrent) såsom Aviras Guard system.

Avast har P2P-scani gratisversionen.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Är du medveten att du svara på ett inlägg som skrevs för ett år sedan?

Var inte medveten om det just för stunden när de skrevs, lätt att vara eftersmart. Jag ville ju bara väl :]

Skrivet av hasenfrasen:

Avast har P2P-scani gratisversionen.

Tack så mycket, ska genast pröva ut!

Hört mycket bra om Avast, även prövat ut det själv men tyckte att Avira hittade fler filer än Avast, kan ju bara varit att jag helt enkelt hade mer skadlig-kod på disken då. Duh!