Permalänk
Medlem

Inget högtalarljud i W7

Hej allesammans.
Jag har tittat lite i forumet, men hittar ingen liknande tråd, så here we go.
Jag installerade W7 Ultimate 64bit OEM igår efter en härlig krash. Jag kände att det var dags att gå ifrån XP så jag gjorde det.
Hela kvällen igår satt jag och lyssnade på Underoath i mina SteelSeries Siberia, och det funkade kanon. Idag skulle jag städa och ville ha lite skön musik på i bakgrunden i mina 5.1 logitech-högtalare, men det kommer inget ljud.
Drivrutinen är inställd på 5.1 och allt som ska vara, men det funkar ändå inte.
Högtalarna är inpluggade med 3.5mm och ljudkortet är ett Realtek HD.
Tack på förhand!
/Filip

Permalänk
Medlem

Behöver fortfarande hjälp, vore tacksam om någon kunnig eller okunnig kunde svara. Det kan ha varit minsta lilla sak som jag missat, så säg vad som helst som ni kommer på!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kunde ha väntat lite mer än 4 timmar innan du började bumpa, men jag antar att de flesta är helt stissiga av att ha ätit för mycket godis.
Gör inte om det bara annars blir det hänglås.

Ang problemet kan du börja med att installera drivrutinerna för ljudkortet om du inte redan gjort det. De som är inbyggda i Win funkar men har inte så många inställningsmöjligheter. Från Realteks kontrollpanel kan man ställa in vart den ska skicka de olika ljudkanalerna och du kan testa alla högtalare var för sig.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt, är van med "snabbare" forum. Det skall inte hända igen.

Jag har installerat drivrutiner och försökt testa högtalarna. I programmet låter de när jag klickar på dem. Men när jag spelat musik eller annat ljud låter det ingenting.

Permalänk

Ha, snabbare forum? Beror väll helt och hållet på frågan. Eller vad menar du?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har låst ditt uppspelningsprogram till hörlurarna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla också under kontrollpanelen -> ljud. Vissa ljudkort har separata uppspelningsenheter för högtalare och hörlurar (och S/PDIF).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Har suttit och pillat med detta ett bra tag nu, och får typ monosignal till högtalarna :S ingen bas typ och lite monokänsla över det. Jag är inget pro på ljud och verkligen en nybörjare på w7...

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har kopplat in kablarna fel, kolla att alla ljudkablar är korrekt anslutna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är de. Jag hade dem exakt så när jag körde XP, och då funkade det.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad använder du för program?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Realtek HD Audio Maneger

Permalänk
Rekordmedlem

Jo..... men för att spela musiken?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spotify, VLC, inget funkar..

Permalänk
Medlem

Vill du ha ljud i både högtalare och headset samtidigt eller..? fattar inte riktigt

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Yes! Det hade jag förut. Men det största problemet är nu att jag får bara konsigt ljud ur högtalarna (typ mono) om ens något alls.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt som att du letar efter ljud i högtalarna, men du har görlurarna inkopplade och ljudet strömmar ut därifrån istället? Hade en kompis som satt i typ 3 timmar och inte fattade varför det var helt tyst i hans högtalare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det kommer ljud, men det är mono! Jag förstår verkligen inte varför

Permalänk
Medlem

Har inte löst det än... hjälp? ._.

Permalänk
Medlem

Nä, nu behöver jag hjälp...

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ringa moderkortets/högtalarnas support?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850