Permalänk
Entusiast

Tråden om voltmoddning

En voltmod/vmod utförd på ett grafikkort har till syfte att öka spänningen till grafikkärnan eller minnet. Varför man vill göra det antar jag att du som läser förstår, eftersom du hittat till extreme-delen av forumet

Innan jag börjar listar jag ett par förkortningar som är bra att ha koll på:

  • Vgpu : Spänningen till grafikprocessorn

  • Vmem : Spänningen till grafikminnet

  • GND : Jord, 0 volt

  • FB : Feedback, den pin som controllerchipet känner av utspänningen på

  • VR : Variable Resistor, dvs potentiometer/trimpot

När du väl överklockar ditt grafikkort möter du förr eller senare på en gräns där det inte går att höja frekvenserna mer. De faktorer jag kommer på som begränsar ett grafikkort är antingen: Värme, Kvalitet på gpu/minne eller Spänning till gpu/minne. Temperaturen påverkar starkt hur väl en (grafik)processor överklockar, så se till att ha bra kylning. Jag skulle inte överväga vmod på ett grafikkort som inte kan hålla load-tempen under 70 grader. Vid 80-85 grader är det definitivt dags att byta kylning! Med ”Kvalitet på gpu/minne” vill jag påpeka att varje grafikkort är olika, precis som med cpuer finns det de som klockar riktigt bra, men också de som gör sig bättre i elektronikåtervinningen... Här kommer också en detalj om minnen in i bilden, för medan processorer nästan alltid klockar bättre med mer spänning är det väldigt olika med minneschip. Om jag kollar tillbaka på de grafikkort jag ägt (~10 st) så var det hälften eller till och med fler än så, som minnet inte svarat på mer volt. Det jag vill ha sagt med det här är; det är inte alltid en vmod är liktydigt med högre klocks.
Nog skrivet om de 2 punkterna och vidare till det vad den här tråden egentligen handlar om – mer spänning! Lite teori bakom styrningen/regleringen av spänningen: Detta sköts av PWM controllers. Mer om vad PWM är här:Pulse-width modulation - Wikipedia, the free encyclopedia. Vad vi vill göra är att påverka denna controller så att den skickar ut en högre spänning än vad tillverkaren har ställt in. Trevligt nog så är det faktiskt inte svårt, eftersom controllern hela tiden känner av utspänningen den reglerar, via en pin som kallas sense- eller feedback(FB)-pin. Denna FB-pin läser av ett nedskalat värde, Vsense, från den riktiga utspänningen via en spänningsdelare.

Controllern jämför sedan Vsense med en referensspänning, ofta på 0.6 eller 0.8 volt. Om Vsense skiljer sig från Vref kommer controllerchippet att ändra på utspänningen tills skillnaden är 0. En för hög Vsense innebär en för hög utspänning → chippet sänker spänningen. En för låg Vsense däremot, innebär att chippet ökar utspänningen och därmed Vsense tills skillnaden är 0 igen. Så om man hela tiden kan lura controllern att Vsense är lägre än vad den borde vara så får vi vår önskade ökning av utspänning! Man kan göra det genom att helt enkelt minska storleken på R2, lämpligtvis genom att sätta ett motstånd parallellt med R2. Och använder man ett variabelt motstånd får man en variabel utspänning. Mycket angenämt.

Permalänk
Entusiast

Exempel 1

Först ut ett enkelt grafikkort där jag bara moddar Vgpu, HD4550. Det man alltid ska börja med när man gör en vmod från scratch är att mäta originalspänningen. Just att hitta rätt mätpunkt kan vara lite lurigt beroende på hur layoten är på pcb. Leta efter stora kondingar eller spolar (oftast inbakade, ser ut som svarta kuber) på framsidan av kortet, i närheten av kärnan. Löd dit en sladd på det ben du vill mäta på (baksidan av kortet) så att du lättare kommer åt att mäta, annars kanske du råkar kortsluta något när du mäter. Läser du av ett värde på nånstans 1.05-1.35 volt mäter du antagligen på rätt ställe. Här tror jag standardspänningen var 1.25 volt. Nu vill man ta reda på vilket chip det är som kontrollerar Vgpu. På billiga/gamla kort är det oftast en enkel krets, liten rektangular och med tydliga ben/pins på sidorna. På det här kortet sitter controllern till höger om kärnan, vänder man på kortet ser man att den sitter alldeles under ett par kondingar, en stor spole och två mosfets = strömmatningen till kärnan. Läs sen av vad som står på chippet, i det här fallet ”SC2608A”. Googla Let me google that for you, och leta dig fram till en pdf. Står det ”PWM bucket controller” som rubrik är du något på spåren. Det kanske inte är rätt controller för den spänning du vill ändra, men det märker du. Mer om det senare. Nu ska du leta upp en bild i pdf:en som visar pinlayouten på chippet

Här kan man se att pin 6 är FB-pin. Man hittar pin 1 genom att det sitter en liten rund märkning i chippet där, sedan går man 6 ben motsols. Mät resistansen på det här benet mot valfri jordpunkt på kortet, t ex det ena benet på kondingarna. På det här kortet mätte jag upp 150 Ohm. Beroende på kort varierar det, från väldigt lågt typ 20 Ohm, ända upp mot 10 kOhm.
Det man nu mätt upp är i själva verket resistorn R2 i bild 1. Så, hur stort variabelt motstånd vill vi löda dit parallellt? Väljer man ett för litet kommer originalspänningen öka mycket innan du ens kan börja ställa in den. Väljer man å andra sidan ett för stort motstånd förlorar man precision, man behöver vrida många, många varv innan något händer och när det väl gör det kan man öka så mycket som en volt på bara en kvarts varv. Det är inte bra. Det man gör är att man använder sig av en tumregel; VR = 20 * R2. I det här fallet vore alltså en VR på 20 * 150 = 3kOhm bra, men det går också med ett 5kOhm som jag hade liggande. Det är som sagt bara en tumregel. Limma dit VR på en tom plats på pcbn, och löd dit en sladd på den som går mot jord, den andra mot FB-pin. Som du kanske noterat har de flesta VR tre ben. Använd alltid den i mitten och valfri på sidan, beroende på vilket håll du vill skruva VR när du justerar spänningen. Se till att det 3:e överflödiga benet inte tar i något, en del brukar klippa bort det just därför. Här är en bild på 4550:t när det är färdigmoddat:

Innan du monterar kortet, skruva på VR så den är inställd på sitt maxvärde. Mät mellan FB-pin och gjord (eller mellan sladdarna på VR – det är ju samma sak) så att det visar nära samma värde som innan, i det här fallet 150 Ohm. Det går inte att få exakt 150 Ohm längre, eftersom VR påverkar lite även när den är ställd på max. Det är en bra egenskap eftersom du nu utan risk kan starta upp kortet och mäta Vgpu. Har den ökat lite, typiskt 0.01-0.1 volt om du valt en vettig VR, så vet du att du pillat på rätt controller. Är Vgpu oförändrad har du lött fel, fortsätt inte skruva i hopp om att något ska hända! I värsta fall går grafikkortet sönder, för det är en annan spänning du höjer.

Permalänk
Entusiast

Exempel 2

Exempel två är med ett mer avancerat kort, HD3870 med mods på både minne och gpu. På baksidan av kortet finns mängder av misstänka chip, så hur vet man vilket som är rätt?

Som tur är så har påkostade kort en mer tydlig strömförsörjning, och man kan vara säker på att gpu-controllern sitter i närheten. Dessutom är även dessa controllerchip mer avancerade, med många pins. På 3870 sitter controllern nere till vänster och heter uP6201AQ. Det andra chippet i närheten ger inga vettiga resultat på google. I databladet för uP6201 ser man att pin13 är FB. Problemet nu är att pin13 är alldeles för liten för att man ska kunna löda dit en sladd... Det man måste göra är att hitta en punkt i närheten som är kopplad till pin13, och på den punkten löda dit en sladd till VR.

Resistansen mellan pin13 och GND var ~5kOhm, så alltså blir en VR på 100kOhm bra. Minnescontrollers i sin tur är sällan särskilt avancerade och kan sitta lite varsom på kortet, men ofta i övre vänstra hörnet. Här hette det chippet uP6101 och en googlesökning på dess datablad ger tillräckligt med info för att det sannolikt ska vara rätt chip. Pin6 var FB och hade en resistans på kring 4.8kOhm mot GND, så även här var en VR på 100kOhm lämplig.

Originalspänningarna var 1.33 volt till kärnan, 1.89 till minnet. Med VR skruvade till ca 80-90kOhm mätte jag upp en spänning på 1.40 resp 1.97 volt vid uppstart och jag använder grafikkortet just nu med spänningar på 1.55/2.00 mätt vid spelande.

Rekommendationer & tips

Utrustning som behövs:
Lödkolv på 10-30W eller ännu hellre en lödstation, små runda/koniska spetsar är bäst.
Lödtenn
Några olika sorters variabla motstånd. Vanliga värden är 100k, 20k, 5k och 1kOhm.
Tunn sladd, underlättar lödandet betydligt. Ex de tunna sladdarna som en IDE-kabel består av.
Bra multimeter för att mäta motstånd/resistans och spänning.
Lim eller tejp för att fixera sladdar och VR.

Molexkontakter funkar utmärkt att använda som mätpunkter för Vmem och Vgpu, alt. löd dit sladdar som du kan sätta dit en krokodilklämma på. Att hela tiden kunna hålla koll på spänningen är skönt, så dessa två alternativ är att föredra framför en sladd/mätpunkt där du själv måste trycka dit mätproben när du vill kolla spänningen.

En fuktad svamp eller liknande som du kan göra rent lödspetsen på är bra, rena spetsar är viktigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon hade kanske kunnat börja med att förklara vad en voltmod innebär och vad man tjänar på det.

Permalänk

Bra initiativ!

Ska se om jag kan bidra lite när jag kommer hem och inte sitter på någons kassa trådlösa.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

ska försöka mig på att voltmodda ett 8800GTS 320mb nån dag

tänkte göra såhär http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=151983

ska tydligen gå utan at löda

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Denna tråd dog fort!

Vad rekomenderar ni för löd utrustning? Och måste man ha nå bra multimeter eller räcker dom där 100kr sakerna från Clas Ohlson/Biltema?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrooK:

Denna tråd dog fort!

Vad rekomenderar ni för löd utrustning? Och måste man ha nå bra multimeter eller räcker dom där 100kr sakerna från Clas Ohlson/Biltema?

Kan tänka mig att det är för att många inte vet vad voltmoddning innebär. En kort introduktion till ämnet samt länkar till mer information, skulle nog få fart på tråden.

Denna information ska såklart finnas med i det första inlägget så man ser det direkt.

Permalänk
Entusiast

Hej, jag jobbar på en generell guide vad gäller vmods (varför man gör det, hur det funkar i teorin och hur man utför modden i praktiken). Har visat sig finnas en hel del att skriva, men jag jobbar på det tillsammans med ananas. Snart nog kommer det upp både bilder och mycket text

Tills vidare kan jag ge lite tips: jag löder med en 15W lödkolv, inget speciellt med den förutom att jag köpt till små runda spetsar istället för den klumpiga standardspetsen. 15W räcker till det mesta på grafikkort/moderkort, men upp till 30W är säkert också ok. För mycket effekt vill man inte ha för att skona komponenterna från värme. Multimetern jag använder kostar runt 400:- från biltema och har visat sig stämma bra. Jag har testat multimetern för 100:- och den var verkligen det värsta jag varit med om, visade fel spänning och hade allmänt dålig kvalité. Så lägg pengarna på en bra multimeter, det är det värt. Hade jag köpt en ny idag hade det varit en som kan mäta kondingar(kapacitans) också, saknar den funktionen på min multimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Hej, jag jobbar på en generell guide vad gäller vmods (varför man gör det, hur det funkar i teorin och hur man utför modden i praktiken). Har visat sig finnas en hel del att skriva, men jag jobbar på det tillsammans med ananas. Snart nog kommer det upp både bilder och mycket text

Tills vidare kan jag ge lite tips: jag löder med en 15W lödkolv, inget speciellt med den förutom att jag köpt till små runda spetsar istället för den klumpiga standardspetsen. 15W räcker till det mesta på grafikkort/moderkort, men upp till 30W är säkert också ok. För mycket effekt vill man inte ha för att skona komponenterna från värme. Multimetern jag använder kostar runt 400:- från biltema och har visat sig stämma bra. Jag har testat multimetern för 100:- och den var verkligen det värsta jag varit med om, visade fel spänning och hade allmänt dålig kvalité. Så lägg pengarna på en bra multimeter, det är det värt. Hade jag köpt en ny idag hade det varit en som kan mäta kondingar(kapacitans) också, saknar den funktionen på min multimeter.

Kan tänka mig att det finns en hel del att skriva

Själv är jag väldigt intresserad av vmods men har verkligen INGEN kunskap när det gäller elektronik tyvärr (klockning är en mysko hobby om man är dålig på elektronik)

Blir en dyrare multimeter då. Känns dumt att lägga en hundring på en multimeter som visar fel.

En liten request också:

När jag läser runt på xs och andra sidor så ser jag mycket konstiga betäckningar för FB/GND/VR osv. GND borde ju vara jord, men skulle ändå uppskatta sånt här i denna guide

Kan tipsa om denna guide: Guide: The Art of Soldering - XtremeSystems Forums
Ifall man bara har lekt runt med LEDs förut så kan man nog behöva läsa på lite

Permalänk

Vad jag inte fattar är hur detta skiljer sig från att ändra volten i bios?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Vad jag inte fattar är hur detta skiljer sig från att ändra volten i bios?

Då är det ju mesiga begränsningar i de allra flesta fallen. För en riktigt voltmod ska det lödas och mätas

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Då är det ju mesiga begränsningar i de allra flesta fallen. För en riktigt voltmod ska det lödas och mätas

Hur mycket är det man snackar?

Enligt mina program kan jag dra upp volten till 1.8v från 1.3v (8800gtx). Känns som att det bör räcka en del? Fast jag vet ju som sagt inte.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Hur mycket är det man snackar?

Enligt mina program kan jag dra upp volten till 1.8v från 1.3v (8800gtx). Känns som att det bör räcka en del? Fast jag vet ju som sagt inte.

Kommer nog upp runt 2.4v med riktigt vmod, antagligen högre.. Kräver nog ln2 eller dice då också..

Kan göra 732 i Vantage och runt 760 i 01.. Det är 1.15v Vore skoj att köra minst 1.3v iaf..

Sen tycker jag 1.8v genom software låter för mycket. Men jag är inte riktigt med när det gäller vmods så det kanske stämmer ändå:P Vet att 4850s har en max gräns på 1.2v software och vissa går inte alls att ändras..

Permalänk
Skrivet av FrooK:

Kommer nog upp runt 2.4v med riktigt vmod.. Kräver nog ln2 eller dice

Kan göra 732 i Vantage och runt 760 i 01.. Det är 1.15v Vore skoj att köra minst 1.3v iaf..

Men om man vill ligga kvar med luftkylning? Är det fortfarande värt det då? (har ganska bra luft, idlar på runt 45 om jag tollererar lite oljud. Överklockat då)

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Samma sak som en CPU..

Kör tills det blir för varmt eller bara är för högt för 24/7 klock.. Notera att detta är extreme delen av överklocknings forumet. Dom vmods som kommer tas upp här är antagligen inte för 24/7 stabila klocks utan för benching!

Redigerade mitt förra inlägg också btw..

Permalänk
Skrivet av FrooK:

Kommer nog upp runt 2.4v med riktigt vmod.. Kräver nog ln2 eller dice

Kan göra 732 i Vantage och runt 760 i 01.. Det är 1.15v Vore skoj att köra minst 1.3v iaf..

Sen tycker jag 1.8v genom software låter för mycket. Men jag är inte riktigt med när det gäller vmods så det kanske stämmer ändå:P Vet att 4850s har en max gräns på 1.2v software och vissa går inte alls att ändras..

Stämmer med program kan man ändra högt med grafikkort har ett stopp i dess hårdvara som sätter stopp om man via mjukvara vill skruva högre, detta gäller inte hårdmoddar.

det är ingen som är haj på att lösa var man ska löda och så på ett grafikkort. jag har ett gammalt ati x700 se som jag inte är rädd om och skulle vilja testa lite vmoddar på. kan fixa bilder på min PCB om det är någon som kan hjälpa mig. Kan tillägga att jag har en annan PCB än dom kort som finns i div. guider på nätet.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av FrooK:

Sen tycker jag 1.8v genom software låter för mycket.

Bios-flash software tänkte jag på i detta fall.

Nåväl, detta är inget för mig just nu. Har haft en jäkla massa problem med ett gäng grafikkort och är dötrisst på den delen av datorn för tillfället ;P

Tackar

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Saandberg:

det är ingen som är haj på att lösa var man ska löda och så på ett grafikkort. jag har ett gammalt ati x700 se som jag inte är rädd om och skulle vilja testa lite vmoddar på. kan fixa bilder på min PCB om det är någon som kan hjälpa mig. Kan tillägga att jag har en annan PCB än dom kort som finns i div. guider på nätet.

/S

Det tycker jag att den här tråden passar alldeles utmärkt till! Lägg upp en någorlunda högupplöst bild på baksidan av kortet till att börja med

Permalänk

Jag skickar dom i thumb. storlek då det kan bli tungt annars. Jag tog bilder "close up" på kortet där jag sett dom andra moddarna, så jag antog att de var viktiga

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Entusiast

Bra bilder Dock var det en piece of kaka ändå, eftersom w1zzard på techpowerup redan hade en guide: techPowerUp! :: Radeon X700 Voltmods

Bara 2 st 20k VR (variabla resistorer/potentiometrar) som behövs, avråder från pencil mod. Du ska löda VR över de ytmonterade mostånden som han visat på bilden, mittenpinnen och valfri pinne vänster/höger ska använda på VR. VDD är minnesvolt och VGPU .. tja det förstår du VDDQ var före min tid, så det har jag faktiskt ingen aning vad det är. Troligtvis inget du behöver pilla på.

edit: crap, ni har samma kontrollers till volt, men pcb ser inte likadan ut. kollar mer på det...

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

[URL="http://img714.imageshack.us/i/atix700sehela.jpg/"][IMG]http:
Jag skickar dom i thumb. storlek då det kan bli tungt annars. Jag tog bilder "close up" på kortet där jag sett dom andra moddarna, så jag antog att de var viktiga

/S

Edit: Marcus var något snabbare. =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Bra bilder Dock var det en piece of kaka ändå, eftersom w1zzard på techpowerup redan hade en guide: techPowerUp! :: Radeon X700 Voltmods

Bara 2 st 20k VR (variabla resistorer/potentiometrar) som behövs, avråder från pencil mod. Du ska löda VR över de ytmonterade mostånden som han visat på bilden, mittenpinnen och valfri pinne vänster/höger ska använda på VR. VDD är minnesvolt och VGPU .. tja det förstår du VDDQ var före min tid, så det har jag faktiskt ingen aning vad det är. Troligtvis inget du behöver pilla på.

edit: crap, ni har samma kontrollers till volt, men pcb ser inte likadan ut. kollar mer på det...

tack den guiden har jag kikat på många gånger, men kolla noga på mina bilder och jämför med dom på techp. vi har inte samma pcb och det är inte alls upplagt på samma sätt... jag kanske är blind men jag hittar inte ens mätpunkterna...

/S

Edit: du får inte redigera ditt inlägg när jag skriver Tack på förhand.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Permalänk
Medlem

nu blev jag så sugen på att voltmodda mitt 8600gt lite osäker på vad för trimpot jag ska använda mig av dock funkar någon av dom här? https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#query=Trimpotentiometrar%2020k;in=prod;node=20187;id=6;

Eller är det bättre att köra med envariga ?

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Entusiast

envarviga är inte bra, har använt det men... ketchupeffekt med vcore/vgpu är inte ok

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Detta är mätpunkter antar jag?

/S

edit: facepalm på mig där... ja det är mätpunkter men det är bara där jag mäter inte där jag kommer att
modda på med mer spänning?

Edit 2: på den vänstra bilden uppe får jag 550ohm, den nedre 570ohm
den högra ger 700ohm. om man mäter över båda och jord till en av sidorna (den övre på bilden) men ger inget utslag på den nedre.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Entusiast

Det är punkter som du ska löda dit VR på. Här är ett exempel:

Du kan se att jag lött dit ena benet från en VR på den rödmarkerade punkten på chipet (kallas feedback-pin) och det andra benet på VR mot jord. Den extra sladden på bilden hör till en annan mod, som delar jord med denna. Endast för att det var praktiskt så. Passande VR-storlek för dina moddar är ~10-20KOhm. (Tumregeln är 20*resistans du mätt upp)

Anuhuuw, det känns som om det finns en del att förklara för dem som inte gjort detta förut. Ni kommer få svar när jag orkar skriva klart texten jag jobbar på, försöker få det lite pedagogiskt också så det tar tid

Permalänk

Underbar tråd! Hade tänkt voltmodda mitt HD4850 enligt guiden ovan (techpowerup) för ett tag sedan i mitt projektarbete men det blev inget av. Får ta upp det senare!