EA tar bort onlinefunktion för begagnade spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väll självklart? Och precis likadant för spel. Jag byter in ett spel, och köper ett nytt. Det nya spelet får jag betala mindre för, men producenten får samma pengar oavsett. Butiken kompenserar sig för den minskade förtjänsten genom att sälja det begagnade spelet. Precis som bilhandlaren. Skillnaden är att väldigt få bilhandlare accepterar att man lämnar en bil och hämtar ut kontanter, utan alla inbyten sker mot ett annat fordon.
B!

O andra sidan tror jag de som säljer sina spel tillhör en gruppen som köper ganska många spel per år. Har de inga spel kan de ju inga heller sälja. Låter mer som ett problem för själva butiken än för speltillverkaren.

Permalänk
Medlem

Haha, klassiskt EA! Jag är ett dugg förvånad

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väll självklart? Och precis likadant för spel. Jag byter in ett spel, och köper ett nytt. Det nya spelet får jag betala mindre för, men producenten får samma pengar oavsett. Butiken kompenserar sig för den minskade förtjänsten genom att sälja det begagnade spelet. Precis som bilhandlaren. Skillnaden är att väldigt få bilhandlare accepterar att man lämnar en bil och hämtar ut kontanter, utan alla inbyten sker mot ett annat fordon.
B!

Bör tilläggas att du får den nya bilen billigare om du INTE lämnar en inbytesbil.
I och med att jag precis köpt en ny bil och inte hade en inbytesbil så vet jag.
Handlaren frågade om jag skulle byta in min miata men jag sa att det skall jag inte, då räknade han om mitt lån och gav 15000kr i rabbat då det kostar dom pengar att ha bilen stående där till försäljning. han sa att man får rabbat pga att begangnatbilar kostar dom för mycket pengar så dom vill helst slippa dom helt men det går tyvärr inte så bra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

O andra sidan tror jag de som säljer sina spel tillhör en gruppen som köper ganska många spel per år. Har de inga spel kan de ju inga heller sälja. Låter mer som ett problem för själva butiken än för speltillverkaren.

Jag är ju av åsikten att det här är ett löjligt drag av EA, och att det är till att hitta en lösning på något som inte är ett problem, och sen försöka se ledsen ut så att folk tror att det faktiskt är ett problem trots allt. Begagnat marknaden för spel omsätter stora summor, men förtjänsten är inte skitstor, och de spel som går in i begagnat marknaden har ju trots allt varit nya, så det är ju inte som om producenterna står utan spelförsäljning. Det här är trams, och kommer ju definitivt göra alla EA spel ointressanta för min del. Trots att jag inte har någon konsol att spela på, så att jag egentligen inte berörs. (Jag spelar ju på datorn...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Förbannade EA...spelar bara Fifa men det blir nog PES i nästa utgåva för dom pissar ändå på fotbollen, störst budget får NHL och Madden för Jänkarna är så jävla kåta på den smörjan och vi fotbollsälskare får halvdanna grejor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Bör tilläggas att du får den nya bilen billigare om du INTE lämnar en inbytesbil.
I och med att jag precis köpt en ny bil och inte hade en inbytesbil så vet jag.
Handlaren frågade om jag skulle byta in min miata men jag sa att det skall jag inte, då räknade han om mitt lån och gav 15000kr i rabbat då det kostar dom pengar att ha bilen stående där till försäljning. han sa att man får rabbat pga att begangnatbilar kostar dom för mycket pengar så dom vill helst slippa dom helt men det går tyvärr inte så bra.

Du får ett bättre totalpris om du betalar hela priset på den nya bilen istället för att lämna ett inbyte, visst. Det är ju för att bilhandlaren har omkostnader, och begagnat priset på din bil är ju vad det är. Bilhandlare har ju i jämförelse med spelbutiker väldigt begränsad omsättning på produkterna. Men oavsett vinst och förlust för handlaren, bilar, eller spel, så får ju producenterna sin del av kakan eftersom allt som går in i begagnat marknaden är från början en av deras produkter. EA tramsar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av final stretch:

Jag förstår EA, fast det kanske är bara för att jag är utvecklare själv.

Tycker du att det skulle vara OK att göra såhär med böcker också? Möbler? Hus?

Äe, vill EA ha en bit ab begagnat-kakan så får de väl ta och köpa upp begagnat-affärer eller starta eget beg-spelföretag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så jävla svinigt drag av EA.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Hedersmedlem

Men vänta nu här... Jag kanske är lite trött men så som jag förstår det kommer detta även att användas för kommande EA-titlar så som NHL m.m. Jag får redan betala till MS för att kunna lira online på Xboxen - ska jag tvingas betala ytterligare pengar till speltillverkaren för att få spela online i just deras spel då också?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Men vänta nu här... Jag kanske är lite trött men så som jag förstår det kommer detta även att användas för kommande EA-titlar så som NHL m.m. Jag får redan betala till MS för att kunna lira online på Xboxen - ska jag tvingas betala ytterligare pengar till speltillverkaren för att få spela online i just deras spel då också?

Om du köper spelet begagnat, ja. Köper du spelet nytt, nej. Säljer du ditt spel som du köpt nytt i butik vidare till någon annan får denne betala för att kunna spela online.

Permalänk
Medlem

Varför i h_e skulle det här vara ok? EA tar sig alltså friheten att förändra produkten efter att den är såld. Bastards.
Ska inte betala för EAspel så länge de håller på så här.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

De tänkte väl att kan Steam så kan vi! De äcklar mig.

Permalänk
Medlem

EA har ju redan infört liknande på t.ex. Mass Effect 2 utan att folk har kreverat.
När man köper nytt spel så får man en engångskod till Cerberus Network där man kan köpa/ladda ner lite DLC-grejor som extra uppdrag, en del extra vapen och så vidare. Köper man spelet begagnat så får man punga ut med 10$ extra för att komma åt Cerberus Network.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Principen och idéen är fördjävlig, men hur många kommer det att påverka egentligen?

De som är sportspelfantaster köper väl spelet när det släpps?

Sedan lirar många knappt online? Typ jag, som kör be a pro, exempelvis. Tycker faktiskt det finns rätt många dimensioner att utforska innan man måste/behöver "gå online". Har inte kört en sekund online än med nhl 10. Köpte det iofs i fredags Shit va coolt det är att vara målis. Blir ett helt annat spel ju!

Däremot fattar jag inte...I FIFA, går det uppdatera laguppställningar? Det är något som borde göras ända fram tills att åtminstone efterföljaren har släppts så att laguppställningar "överlappar". EA borde väl ha heltidsanställda som bara håller koll på övergångar!!!!! Det är ju något man borde göra fortlöpande.

Verkar ju som NHL roosters uppdateras någorlunda kontinuerligt? Laddade ner en idag, men har inte kollat att den är aktuell.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaekae:

Att folk köper begagnat är ett större problem än piratkopieringen för spelföretagen (vad jag läst iaf)
Tycker detta var en smart idé så länge det funkar, går det bättre för spelföretagen kommer det nog bättre spel också, kanske de då kan göra färdiga spel i stället för och bli tvingade att släppa halvklara spel hela tiden

Där har du ju den största grodan.
Vart får folk denna befängda idé om att om ett företag kan tjäna pengar på på någonting så kommer de att frivilligt förbättra detta bara för att de fått in extra pengar?

Det kommer inte utvecklas bättre spel bara för att EA m.f. får in mer pengar. Det kommer bli nya bilar och högra bonusar till cheferna visst, men om de kan tjäna extra pengar utan att förbättra spelen så tro fan att de kommer göra just det. Kan de införa det här och siffrorna i slutet på dagen pekar uppåt så finns det inget initiativ att förbättra någonting. Det är ju bara tänka efter. Om man kan sälja pryl X för Y kronor, och sen kommer fram till att man även kan ta Y+10% utan att lägga ut mer pengar på X, ja då är ju det +10% rakt ner i fickan. Det är win-win för företag och en kvast där solen inte lyser för köparna.

Enda sättet att få fram förbättring är när läget kommer att siffrorna blir mindre om inte sakerna blir bättre, och det vet vi ju alla inte kommer ske med alla "måste ha identiskt sportspel 20xx"-fantaster där ute.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Var de inte något kopieringsskydd som togs bort för att de blev så mycket problem för användarna (men inte för dem som ladda ner såkart...)
typ DRM eller nå liknande, kommer inte ihåg...

Förhopningsvis bir de något iknande med detta..
Om jag måste sälja MITT spel och han är tvunget att pung ut 70spänn extra då kommer han vilja ha de för 70:- mindre, men kommer priserna från hyllan vara 70kr lägre? NEJ

Permalänk

Ja fattar inte varför folk gnäller så mycke, är det så många här som köper begangnat till att börja med?
Ja för står till fullt varför dom vill ha peng för begangnade spel, butiker kan sälja samma spel fler gånger och gå med vinst varje gång med dom som gör spelet får inget?
Ja kan gå med på att priset på $10 är att ta i men lätt tex $5. Vaför ska tex företag som Game kunna sälja ett begangnat spel för mer än vad vissa (tex Dustin) säljer nya för?

Och Sions, tror nog att butiker kommer gå ner i pris, jag kan inte begripa att dom kan få ut så mycke för ett begangnat. Jag skulle aldrig köpa ett begangnat spel, speciellt inte ett som man kan spela online och behöver en key, hur vet man säkert att förra ägaren inte har kvar sin key och använder den?

Permalänk
Medlem

Fan vad jag är trött på EA, förutom att det känns som om att 90% av alla spel har EA i bilden så har ju dom hållt på så här länge. Så om min dator krashar måste jag pröjsa?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

Är väl inte så farligt om det gäller konsol. Spelen kommer ju sänkas med 10 dollar i pris antagligen - annars köper ju ingen skiten. Så för oss konsumenter är det antagligen ingen skillnad...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Threepwood:

Ja fattar inte varför folk gnäller så mycke, är det så många här som köper begangnat till att börja med?
Ja för står till fullt varför dom vill ha peng för begangnade spel, butiker kan sälja samma spel fler gånger och gå med vinst varje gång med dom som gör spelet får inget?
Ja kan gå med på att priset på $10 är att ta i men lätt tex $5. Vaför ska tex företag som Game kunna sälja ett begangnat spel för mer än vad vissa (tex Dustin) säljer nya för?

Och Sions, tror nog att butiker kommer gå ner i pris, jag kan inte begripa att dom kan få ut så mycke för ett begangnat. Jag skulle aldrig köpa ett begangnat spel, speciellt inte ett som man kan spela online och behöver en key, hur vet man säkert att förra ägaren inte har kvar sin key och använder den?

Jag förstår vad du menar när du inte vill köpa begagnade onlinespel. Giltig key-problemet, men vad menar du i övrigt?

Då frågar jag dig också då. Är det ok att göra samma sak med böcker? Möbler? Eller med hus kanske? Skall de som byggt huset ha förtjänst varje gång huset byter ägare eller? Exempel som du uttryckt det: "Jag förstår till fullt varför dom vill ha pengar för begagnade hus, mäklarfirmor kan sälja samma hus fler gånger och gå med vinst varje gång med dom som byggt huset får inget?"...
Jag tycker det är jättefel för alla dessa kategorier och jag ser inte varför det skulle vara OK för spel... Enda skillnaden är att det är tekniskt mycket lättare att göra detta för spel. Men moraliskt ser jag ingen skillnad.

Jag köper inte hus så ofta (beg-spel köper jag mycket oftare), men skulle ändå tycka mycket illa om ett sådant förslag på husförsäljningar. Svineri! Motivera gärna varför du skulle stå bakom en sådan sak (om nu detta är fallet).

Att du tror begagnat-spelpriserna kommer gå ner bara för att du tycker de är för dyra tror jag inte heller på. Det finns uppenbarligen många andra som betalar dessa priser. Däremot kan priserna gå ned ordentligt snart om fler spelföretag tvingar igenom denna dumme idé då spelen kommer med en extra kostnad varje gång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av facedark:

Är väl inte så farligt om det gäller konsol. Spelen kommer ju sänkas med 10 dollar i pris antagligen - annars köper ju ingen skiten. Så för oss konsumenter är det antagligen ingen skillnad...

Nej, för nya spel kommer inte priserna höjas eller sänkas.
Däremot kommer man ju att få mindre pengar när man lämnar in begagnade spel, eller så kommer begagnat få väldigt dåliga priser så att marknaden minskar drastiskt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Söderbäck sätter fingret på problemet.
Publicisterna av spel (och musik och film) vill omdefiniera ägande på ett sätt som skiljer sig drastiskt från vad som gäller både i övriga samhället och historiskt. Tyvärr är de en stark lobbygrupp, och lyckas påverka tänkandet hos både politiker och privatpersoner på ett sätt som är beklämmande. Att vilja förtjäna pengar även på återförsäljningar är ett exempel på orimlig girighet.

I det här fallet bedrar dessutom sannolikt snålheten visheten - om en konsument vet att det kommer att bli problem att avyttra spelet, kommer den kategori konsumenter som köper/testar/skickar vidare att börja dra öronen åt sig. Publicisterna hoppas naturligtvis att de som köpt spelet begagnat kommer att köpa det nytt istället, men - det fanns ju en anledning till att de inte köpte nytt! Dessutom tappar man ju begagnatspelarna, så den totala mängden spelare av ett spel kommer definitivt att sjunka.

Publicisterna hoppas att de skall få en större del av en mindre kaka, så mycket större att de vinner på det. Det återstår att se. Men de använder en metod som definitivt kommer att minska datorspelandet som helhet, och skadar alltså den totala marknaden. De pissar i sitt eget dricksvatten. Och detaljisternas. Och hårdvaruproducenternas. Och...

Permalänk
Medlem

Sniket av EA men den som har vill väl ha mer...
Håller helt med EntropyQ3

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Ja fattar inte varför folk gnäller så mycke, är det så många här som köper begangnat till att börja med?
Ja för står till fullt varför dom vill ha peng för begangnade spel, butiker kan sälja samma spel fler gånger och gå med vinst varje gång med dom som gör spelet får inget?
Ja kan gå med på att priset på $10 är att ta i men lätt tex $5. Vaför ska tex företag som Game kunna sälja ett begangnat spel för mer än vad vissa (tex Dustin) säljer nya för?

Och Sions, tror nog att butiker kommer gå ner i pris, jag kan inte begripa att dom kan få ut så mycke för ett begangnat. Jag skulle aldrig köpa ett begangnat spel, speciellt inte ett som man kan spela online och behöver en key, hur vet man säkert att förra ägaren inte har kvar sin key och använder den?

Glömer folk att spelbutikerna som säljer begangat ocftast tar dom begangnade spelen som betalning för ett nytt alternativt köper det för pengar?
Det är inte så att dom går med ren vinst när dom säljer ett begangnat spel.
Man tex lämnar in två-tre gammla spel och får ETT nytt spel. Låter det som butikerna säljer om och om igen och går med vinst?
det är betalning för det nya och för att få in pengarna för det nya så säljer dom det gammla. Tror nog vinsten är väldigt marginell faktiskt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Glömer folk att spelbutikerna som säljer begangat ocftast tar dom begangnade spelen som betalning för ett nytt alternativt köper det för pengar?
Det är inte så att dom går med ren vinst när dom säljer ett begangnat spel.
Man tex lämnar in två-tre gammla spel och får ETT nytt spel. Låter det som butikerna säljer om och om igen och går med vinst?
det är betalning för det nya och för att få in pengarna för det nya så säljer dom det gammla. Tror nog vinsten är väldigt marginell faktiskt.

Säkerligen inga stora pengar, men att de inte gör förlust är ju givet. Pengarna räcker för att hålla uppe företag och betala löner med mera. Annars hade beg-spelbutiker inte existerat. Storleken på vinstmarginalen är väl egentligen inte så viktigt här.
Huruvida det är fel att denna marknad skall få finnas utan att spelproducenter skall lägga sig i är väl snarare brännpunkten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det är inte så att dom går med ren vinst när dom säljer ett begangnat spel.

Jo, eftersom dom själva kan sätta priser rätt godtyckligt. Har en kompis som jobbar på gamestop och han pratade om ca 30 kr marginal på ett nytt spel och kan vara uppemot 200 för ett begagnat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders.149:

Om du köper spelet begagnat, ja. Köper du spelet nytt, nej. Säljer du ditt spel som du köpt nytt i butik vidare till någon annan får denne betala för att kunna spela online.

Tack för sakupplysningen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Som tur är spelar jag bara gamla odödliga klassiker. Skulle aldrig i hela livet vilja köpa ett nytt spel om jag skulle bli sugen med dessa villkor.

Det är ungefär som att man skulle vara tvungen att betala en avgift till biltillverkaren om man skulle köpa en begagnad bil från deras märke. Som en straffavgift för att man inte köpte en ny bil.

Problemet är att det är dålig konkurrens. EA är en för stor lirare helt enkelt, därför kan de göra såhär.

Permalänk
Medlem

30kr per spel i vinst kan jag aldrig tänka mig skulle fungera.

en anställd kostar lätt 1000kr med avgifter bara per dag. Sedan tillkommer lokalhyra som beroende på läge lät uppgår till samma pris. el inventarier m.m samt stölder/svin och produkter som de inte längre kan sälja till ordinarieful pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Asså tycker det kan räcka men lame upplägg från spelindustrin nu. Jag köper spel och betalar för deras utvecklingskostnader etc. Varför skall vi som betalar för oss bli mjölkade på nya sätt hela tiden. Spelindustrin gråter om hu mycket de losar på piratkopiering och försöker få ut mer av dem som betalar. Hur vore det om dem sänkte priserna och satsade på bra billiga betal nerladdningstjänster som även studenter och folk med mindre stålar har råd med då skulle dem få in mer pengar fast med mindre vinst för varje sålt spel. Det skulle garanterat löna sig för alla i slutändan. Den riktning dem kör nu kommer leda till att allt färre har lusta att betala och till slut kommer det inte finnas tillräckligt med intäkter för deras tillverkning.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming