Permalänk
Medlem

Systemkamera RÅD :)

Hejsan.

Sitter och funderar på 2st SYS kameror som jag är väldigt inresserad av!

Olympus E-620 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror
och
Pentax K-x - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Vilken skulle ni föredra och varför? jag är typ lost in space. Enda jag vet skillnaden är att Olympus är mindre och Pentax kan filma ! :s

Så jag är lost. Några svar vore bra vilken ni skulle ha valt och varför. för och nackdelar.

Mvh Fabola

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Olympus gjorde, för ett tag sedan, ett uttalande som gör att man kan bli lite tveksam till E-seriens fortlevnad, och därför skulle jag hellre valt Pentax K-x. Sedan tycker jag att K-x är en trevligare kamera, rent handhavandemässigt.

Permalänk
Medlem

K-x brusar mindre, därför hade jag valt Pentax.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja K-x är en modernare kamera som är perfekt som första systemkamera men man måste köpa laddare och AA batterier då detta inte medföljer.

Annars är E-620 en mycket kompetent kamera men den är en generation äldre och som Dumbo skriver så ser det ut som om Olympus satsar på Micro 4/3 på konsumentsidan och då är det systemkameror som E-PL1 som gäller.
Olympus Pen E-PL1 + 14-42/3,5-5,6 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Det ingår inget objektiv utan bara kamerahus i de länkar du lagt upp så det måste du i så fall köpa till!

Andra likvärdiga kameror till Pentax K-x är Nikon D5000 och Sony A450.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar gubbs

Okej.. Men. Engelska Reviews säger att E-620 Är en helt underbar kamera för en nybörjare också.
+ Att Pentax har fått jättebra kritik också. Så väldigt osäker.

+ Jag köper kameran på en sida där Objectiv följer med Nybörjar grejjor.

På JapanPhoto så hade dom Pentax K-x med följande objectiv.
Pentax K-X röd med DAL 18-55mm - 5 890:- - Digital systemkamera - Japan Photo Sverige

Samma med Olympus på elgiganten .

Men som nybörjare. Så är Pentax ett bra val då ? Samt Olympus? dom har jag sagt att vissa funktioner som finns i E-620 har dom tagit från E-30 Modellen. Kmr inte ihåg vilka.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag personligen hade valt att köra på Pentaxen då Olympus-kameran nästan helt saknar ett vettigt grepp, jag skulle inte tycka om att känna att jag inte har ett ordentligt grepp om min kamera med ett dyrt objektiv på. Det är mina 2 cent.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem

E-620 har fördelen att den kan konfigureras att passa fotografen bättre än vad de andra kan i klassen men den lilla sökaren är en begränsning som gör att jag inte tycker att den är riktigt prisvärd. Man skall även undvika att gå över ISO 800 då det annars blir ganska brusigt och här ligger den klart efter en kamera som Pentax K-x som klarar ISO 1600 och där även ISO 3200 blir ganska bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

E-620 har fördelen att den kan konfigureras att passa fotografen bättre än vad de andra kan i klassen men den lilla sökaren är en begränsning som gör att jag inte tycker att den är riktigt prisvärd. Man skall även undvika att gå över ISO 800 då det annars blir ganska brusigt och här ligger den klart efter en kamera som Pentax K-x som klarar ISO 1600 och där även ISO 3200 blir ganska bra.

Tackar för det svaret Nu börjar det klarna upp lite vart man ska välja.

Ska försöka åka in till närmaste återförsälare och känna på den Handmässigt. Om dom har den så vill säga.

Tack och bock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte Nikon eller Canon? Känns som självklara val, över mindre märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Varför inte Nikon eller Canon? Känns som självklara val, över mindre märken.

Jadu, eftersom alla springer runt med sammma märke + modell så är det ju självklart att man inte vill springa med samma? Bara tråkigt om alla har likadant + att det har börjat gå bra för Pentax och ajg vill pröva nåt som inte alla andra har.

SEN . Jag har läst lite nu och dom säger att Pentax har Batteriproblem på sina kameror.

Vad för batterir föreslår ni som är RECHARGABLE ? Jag kommer ju inte fota 24/7 men det vore skönt med batterier som håller ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Köp eneloop NiMH med laddare så skall du inte ha några problem och de självurladdar mycket långsamt så de kan ligga i kameran en lång tid utan att tappa kraft.
Sanyo eneloop R6 4-pack med laddare i Conrad online shop

Det tar ett tag att ladda batterierna av denna typ så köp till några extra uppsättningar batterier.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabola:

Jadu, eftersom alla springer runt med sammma märke + modell så är det ju självklart att man inte vill springa med samma? Bara tråkigt om alla har likadant + att det har börjat gå bra för Pentax och ajg vill pröva nåt som inte alla andra har.

Har själv en K10 och det är knappt någon som vet vad pentax är av de yngre fotograferna:P "Pentax vad är det för märke?" :D:D:D

Permalänk
Hedersmedlem

Inte många som vet att Pentax lanserat sin 645D medium format 40Mpixel kamera heller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabola:

SEN . Jag har läst lite nu och dom säger att Pentax har Batteriproblem på sina kameror.

Vad för batterir föreslår ni som är RECHARGABLE ? Jag kommer ju inte fota 24/7 men det vore skönt med batterier som håller ett tag.

Hahahaha. Så det är en modesak eller?

Finns en anledning till varför man väljer de större märkena. Oftast bättre kvalité, bildkvalité, större utbud, större beg marknad osv.

Men visst, välj den du tycker är snygg så blir det nog bra..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huddit:

Hahahaha. Så det är en modesak eller?

Finns en anledning till varför man väljer de större märkena. Oftast bättre kvalité, bildkvalité, större utbud, större beg marknad osv.

Men visst, välj den du tycker är snygg så blir det nog bra..

men du kan ju knappast påstå att Pentax K-x inte är en minst lika bra eller kanske tom en bättre instegskamera än Canikons motsvarigheter. Begagnat-utbudet är ju inte heller precis klent tack vare M42-fästet. EDIT: K-fäste ska det vara såklart

Hade det varit en skitkamera så hade folk sagt till.

Skrev i nattmössan mitt på dagen
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vargeEEEEn:

men du kan ju knappast påstå att Pentax K-x inte är en minst lika bra eller kanske tom en bättre instegskamera än Canikons motsvarigheter. Begagnat-utbudet är ju inte heller precis klent tack vare M42-fästet.

Hade det varit en skitkamera så hade folk sagt till.

Pentax K-x har inte m42 fäste. Givetvis kan man köpa adapter, men de finns ju också för Canon, Sony & Olympus . (M42 på nikon är skit, medger inte oändlig fokus)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kent:

Pentax K-x har inte m42 fäste. Givetvis kan man köpa adapter, men de finns ju också för Canon, Sony & Olympus . (M42 på nikon är skit, medger inte oändlig fokus)

oj skrev lite i nattmössan mitt på dagen x) K-fäste ska det ju såklart vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör som du vill, försöker bara hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Inte många som vet att Pentax lanserat sin 645D medium format 40Mpixel kamera heller.

Inte för att vara så men jag visste det Pentax for the win :D:D:D

Permalänk

Välj Pentaxen

Visa signatur